• AnneVikstrand

Fiskstjärt och Duttar

Alla har hela tiden sagt att man känner första fosterrörelserna som en fiskstjärt. Jag har INTE känt någon fisk stjärt. Har ett tag känt som duttar. Men igår och nu på morgonnen har det varit mest hela tiden.

Jag är ju inte gasig i magen eller så.. Ska man känna duttar lixom?

• Svar på tråden Fiskstjärt och Duttar
  • sugarsnap

Det känns nog inte likadant för alla, många säger att det känns som "fladder" första gången. Jag kände aldrig av detta, kändes mer som små buffar/knuffar redan från början.

• AnneVikstrand
    sugarsnap skrev 2009-05-24 10:23:04 följande:
    Det känns nog inte likadant för alla, många säger att det känns som "fladder" första gången. Jag kände aldrig av detta, kändes mer som små buffar/knuffar redan från början.
    Ja jag känner också en massa duttar/puffar lixom.. Men inget fladder innan, iaf inte som jag har reagerat på. Kan i min vildaste fantasi inte förstår vad det annars ska vara.
  • Vonkan84

Är det första barnet?
    Det är inte många som känner den där fisksnärt liknande känslan med första barnet. Som omföderska vet man hur det kan/ska kännas när bebisen rör på sig.

Jag kände sonen i vecka 13 för första gången och det var som en fisksnärt sedan kände jag inte honom för än vecka 20 igen. 
    Nu kände jag redan i vecka 12 det var som en kraftig vibration i livmodern som varade ett par sekunder. Rätt häftig känsla =)

Älskar min familj!!!!!!!!
  • AnneVikstrand
    Casper Evaldssons Mamma skrev 2009-05-24 10:26:20 följande:
    Är det första barnet?Det är inte många som känner den där fisksnärt liknande känslan med första barnet. Som omföderska vet man hur det kan/ska kännas när bebisen rör på sig.  Jag kände sonen i vecka 13 för första gången och det var som en fisksnärt sedan kände jag inte honom för än vecka 20 igen. Nu kände jag redan i vecka 12 det var som en kraftig vibration i livmodern som varade ett par sekunder. Rätt häftig känsla =)
    Ja det är första och det är väl bara på tiden tills jag ska känna V 18 i morgon :)

Ja, men då är det nog bebis som boxas, för det är INTE sällan jag känner :)
  • shoreline

jag missade det där "fladdret", kände precis som du beskriver små duttar första gången jag förstod att det var bebisen. Visst är det en härlig känsla?:D

• AnneVikstrand
    shoreline skrev 2009-05-24 10:36:20 följande:
    jag missade det där "fladdret", kände precis som du beskriver små duttar första gången jag förstod att det var bebisen. Visst är det en härlig känsla?:D
    Ja, men då kan jag ju vara säker på att det är bebisen :)

Ett tag blev jag nästan irriterad, förstod nog kanske inte att det var bebisen. Men nu är det ju super mysigt :D
  • anniki81

Har inte heller kännt något fladder, kände bara buffar och känner fortfarande bara buffar, är i v 19 nu. Men jag känner inte hela tiden, bara ibland, främst då jag sitter framåtlutad. Har kännt nu buffar i 2 veckor, tycker det borde börja kännas mer och mer eller nu? Känns lika som det gjorde när det började kännas.

• Kackelo
    Casper Evaldssons Mamma skrev 2009-05-24 10:26:20 följande:
    Är det första barnet?Det är inte många som känner den där fisksnärt liknande känslan med första barnet. Som omföderska vet man hur det kan/ska kännas när bebisen rör på sig.  Jag kände sonen i vecka 13 för första gången och det var som en fisksnärt sedan kände jag inte honom för än vecka 20 igen. Nu kände jag redan i vecka 12 det var som en kraftig vibration i livmodern som varade ett par sekunder. Rätt häftig känsla =)
    Jag har känt vibrationer två gånger på 1½ vecka precis som du skriver är det bara några sekunder känns som om man får sms =D Är det verkligen fosterörelser? Jag är i v.15 (14+2) med första barnet kan man verkligen känna så tidigt?
  • TusseTvå

Duttar eller fiskstjärt känns nog likadant, eller alla säger olika.
    Kände små duttar redan i v 15 och det är mitt första barn. Nu duttar det för fullt i v 21. Ha ha

• Lindiz1

hej har en lite fråga.. Är i v16 å ja känner typ "duttar eller fladder" i magen ,men bara om ja lägger handen på magen. Är det sparkar då? ibland kan ja iof känna att de puffas till på något ställe i magen men ja vet inte om det är bebisen då heller. Ja e inte heller bubblig i magen. Men e de så att man känner de utan att hålla handen på? Ja hoppas att de e min lilla bebbe=)

Svar på tråden Fiskstjärt och Duttar