Skadat nyckelben
Hej alla föräldrar,
Jag behöver lite råd i en fråga. Min son som är 3 år trillade ner från sängen i morse och klagade därefter över att han hade ont i axeln. Jag kände efter och kände som ett litet inbuktning i nyckelbenet och ser lätt svullnad och blåmärke.
Han mår bra dock, kan röra på armarna utan problem, ritar, leker och stödjer sig på armen så jag är tämligen säker på att han inte brytit något. Hans allmäntillstånd är normalt.
Jag har googlat lite på olika läkarsidor och förstår att små barn har mjuka och porösa skelett vilket innebär att de läker bra och att det vanligaste är att man inte gör något åt den här typen av skador och låter det självläka.
Jag försöker därför överväga om jag verkligen bör åka in med min son och om det är värt att utsätta honom för den påfrestning det kommer att innebära med ett läkarbesök. Jag vet att han aldrig frivilligt kommer att låta läkaren känna på honom och att det kommer bli otroligt jobbigt och dessutom blir han fullständigt förtvivlad bara man nämner att man ska till doktorn. Hade det handlat om en huvudskada eller liknande hade jag naturligtvis aldrig tvekat att åka in.
Vidare oroar jag mig för att man ev kommer att utsätta barnet för röntgen, vilket jag helst undviker eftersom röntgen ändå är strålning.
Jag är inte överdrivet orolig därför att jag vet hur skadan uppstått, den är lokaliserad och han är sig själv och leker som vanligt.
Jag är intresserad av att höra era erfarenheter, om era barn råkat ut för liknande saker och vilken behandling de fått.