• Cyberdad

Skadat nyckelben

Hej alla föräldrar,

Jag behöver lite råd i en fråga. Min son som är 3 år trillade ner från sängen i morse och klagade därefter över att han hade ont i axeln. Jag kände efter och kände som ett litet inbuktning i nyckelbenet och ser lätt svullnad och blåmärke.

Han mår bra dock, kan röra på armarna utan problem, ritar, leker och stödjer sig på armen så jag är tämligen säker på att han inte brytit något. Hans allmäntillstånd är normalt.

Jag har googlat lite på olika läkarsidor och förstår att små barn har mjuka och porösa skelett vilket innebär att de läker bra och att det vanligaste är att man inte gör något åt den här typen av skador och låter det självläka.

Jag försöker därför överväga om jag verkligen bör åka in med min son och om det är värt att utsätta honom för den påfrestning det kommer att innebära med ett läkarbesök. Jag vet att han aldrig frivilligt kommer att låta läkaren känna på honom och att det kommer bli otroligt jobbigt och dessutom blir han fullständigt förtvivlad bara man nämner att man ska till doktorn. Hade det handlat om en huvudskada eller liknande hade jag naturligtvis aldrig tvekat att åka in.

Vidare oroar jag mig för att man ev kommer att utsätta barnet för röntgen, vilket jag helst undviker eftersom röntgen ändå är strålning.

Jag är inte överdrivet orolig därför att jag vet hur skadan uppstått, den är lokaliserad och han är sig själv och leker som vanligt.

Jag är intresserad av att höra era erfarenheter, om era barn råkat ut för liknande saker och vilken behandling de fått.

• Svar på tråden Skadat nyckelben
  • LyNxQ

Kanske inte riktigt samma, men min son bröt nyckelbenet under förlossningen. De gjorde ingenting utan konstaterade att han antagligen fått en fraktur.
    Efter några veckor kände jag en knöl och det betydde att det höll på att läka (och att det varit en fraktur)

Så jag tror inte att det gör något mer än konstaterar (vet inte ens om de bryr sej om att röntga?) och ger kanske nåt smärtstillande

• Cyberdad

Okej, tack för svaret. Mamma lyckades känna nu på nyckelbenet genom att säga "vill du att doktorn ska få känna eller mamma" he he. Så mamma fick känna på bägge sidor och den där nedbuktningen jag nämnde finns på bägge sidor, så det är inget som uppstått som vi trodde. Verkar inte vara så farligt med andra ord. Skulle vara skönt om man slapp utsätta honom för påfrestningen att åka till doktorn. Å andra sidan kan det ju vara bra att vänja honom och se det som en erfarenhet. Men som det ser ut nu så avvaktar vi. Klagar han mer imorgon eller under dagen så åker vi definitivt in.

• Fröken Juni

Hur har det gått?

Vår son bröt nyckelbenet när han var 1,5 år, föll från en soffa.

Han klagade på smärta och vi ringde sjukhuset, men dem tyckte inte vi behövde åka in.
    Dan därpå så åkte vi ändå och läkaren såg omgående att nyckebenet var brutet, behövde inte röntga och han kunde gå på dagis. han visste (sonen) exakt hur han skulle röra sig osv utan att få ont eller belasta.

• amasonas

Vår äldsta son bröt nyckelbenet på dagis när han var 3½, det gick spikrakt av tydligen.

Vi åkte in till vc för att han i samband med fallet (han sprang på platt backe, han klättrade inte alltså eller ramlade ner från något) hade fått en jättebula vid tinningen. Vi visste inte om nyckelbenet då.

Huvudet var okey med han kunde inte lyfta upp armen samt att ena axeln sluttade lite, inga knölar eller nått....& det reagerade läkaren på som tur var, för sonen sa inget själv, bara skrek när de lyfte hans arm, det var ju av spikrakt så därför gick det röra sig lite liksom...blev ju röntgen såklart.

han fick Alvedon (+ lite avslappnande tror jag..) samt en rejäl Mitella att ha i 2 veckor, för att hålla armen i rätt riktning, sen var det bra igen.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Helene OSV

Olivia ramlade ner från matstolen när hon var 2 år. Hon blev ledsen men var precis som vanligt tio minuter senare, hon gnällde lite när vi lyfte henne bara.
    Först två månader senare upptäckte vi en knöl på nyckelbenet, hon hade brutit det (då kände man sig inte precis som världens bästa mamma). Det läkte iaf som det skulle och knölen försvann några månader senare.

• Venla

Jag tror inte att han behöver gå till doktorn med tanke på vad du beskriver. Det vore annorlunda om han hade ont och inte ville leka och greja som vanligt.

Svar på tråden Skadat nyckelben