• fortuneteller

Reseledarutbildning

Jag pluggar just nu för att läsa upp gymnasiebetygen. Läser 100% på distans, och jag måste erkänna att det är rätt så värdelöst. Sitter instängd i en lägenhet mest hela dagarna och känner att det bara inte går mer.
    Har precis tagit mig ur ett skitförhållande och känner att jag inte orkar med något av vad relationer heter. Barnlägntan finns så klart kvar, lika stark som innan, men det är inget jag känner är akut. Jag kan ju fortfarande planera, men kanske skjuta upp det lite på framtiden

Jag har funderat på att gå en reseledarutbildning. Det skulle vara helt underbart att komma iväg, långt hemifrån, träffa nytt folk, uppleva nya kulturer och samtidigt göra något produktivt.

Vilket är ca pris på en reseledarutbildning?
    Vilken är att rekommendera?
    Är det lätt att få jobb efteråt? Jag kommer säkert att ha hunnit fylla 23. Jag har körkort samt har tidigare erfarenhet av serviceyrken. Dock inte inom just resebranchen.

Hur bor man under utbildningen?
    Hur klarar man sig ekonomiskt? Har man studiemedel från csn eller bekostar man uppehälle med sparade pengar?

Hur länge brukar utbildningen vara?

Krävs det att man har godkända betyg från gymnasiet?

Jag är medveten om att lönen som reseledare inte är den bästa, men hur mycket har man normalt sett att röra sig med varje månad? Räcker de pengarna?

Hoppas att någon har lite svar på mina funderingar.

• Svar på tråden Reseledarutbildning
  • fortuneteller

Tack så mkt Ska kolla in länkarna nu

Är det någon som vet något om Service & CO AB? ( www.reseledare.com)

• Tiinyy

Det finns KY-utbildningar inom turism där man är berättigad studiemedel! Jag går en KY utbildning inom hälsa i Uddevalla. Här finns en turismutbildning på 1 år där man kan välja reseledarinriktning!

• fortuneteller

Vad är en KY- utbildning? Krävs det att man har godkänt i kärnämnen från gymnasiet då?

• Ord blind

Den erfarenheten jag har av reseledare är att de vet mindre än jag om reseorten där jag aldrig har varit innan... Hade inte lagt ner några pengar på en sådan utbildning. Vill du jobba som reseledare hade jag gjort som någon redan har föreslagit, ta kontakt med de olika resebolagen.

• vackrastarflow

Ord blind skrev 2009-05-24 22:23:00 följande:

Den erfarenheten jag har av reseledare är att de vet mindre än jag om reseorten där jag aldrig har varit innan... Hade inte lagt ner några pengar på en sådan utbildning. Vill du jobba som reseledare hade jag gjort som någon redan har föreslagit, ta kontakt med de olika resebolagen.
    Håller med, slösa inte CSN på det som du kan få billigare av resebolagen! Har flera kompisar som jobbat som reseledare, någon så länge som 10 år och de har alla startat hos resebolagen och trivts enormt väl.
  • Ängelii

Jag har jobbat i 4 år som reseledare och trivdes väldigt bra med det. Det är olika från reseledare till reseledare vad man vet och kan om sín destination, det är RL som får skämmas om man inte kan. Jag var utflyktsguide och körde rundresor, men givetvis skulla man även kunna det som serviceguiderna kunde.
    Jag gick Apollo/Kuonis RLutbildning, helt ok. Om man sen fick jobb och jobbade 3 säsonger fick man utbildninges kostnad refunderad.
    Service & Co är en bra utbildning, inte kunten till något speciellt resebolag men samarbetar med de flesta, man kan efter utbildningen söka hos alla. Annars så plockar ju reseföretagen från sina utbildningar de som de vill ha och resten kan söka hos andra oxå, men får oftast gå en kortutbildningen hos företeaget man får jobb.

Om man kan leva på lönen beror mycket på destinationen. Vilak förmåner finns hos restauranger, barer, clubs eller liknande.

Under utbildningen (som är utomlands eller hemma) så bor man på hotell och har HP (halvpension) eller AI (all inklusive) eller hemma beroende på var utbildningen är. Kolla prierna på de olika hemsidorna för resebolagen.

Har du frågor om jobbet, utbildningen eller annat rörande RL-jobbet, så inboxa mig eller skriv i tråden så ska jag försöka svara på div frågor.

Jag trivdes superbra under mina år ute. Jag var i Grekland (2 sommrar) Sunny Beach (2 sommrar), Indien, Kuba och Thailand.

• sakoline
    vackrastarflow skrev 2009-05-24 22:25:20 följande:
    Ord blind skrev 2009-05-24 22:23:00 följande: Håller med, slösa inte CSN på det som du kan få billigare av resebolagen! Har flera kompisar som jobbat som reseledare, någon så länge som 10 år och de har alla startat hos resebolagen och trivts enormt väl.
    Men hos resebolagen får man väl ibland betala avgift?
  • Ängelii
    sakoline skrev 2009-05-25 10:35:24 följande:
    Ja utbildningen kostar pengar.
  • vackrastarflow
    sakoline skrev 2009-05-25 10:35:24 följande:
    ja men jag gissar att ett år med CSN kostar bra mycket mer.
  • Tiinyy

En KY-utbildning är en kvalificerad yrkesutbildning som innehåller mycket praktik. Kan länka till den som finns på skolan jag går på. www.uddevalla.se/uddevalla/barnochutbildning/vuxenutbildningen/kykvalificeradyrkesutbildning/turism.4.3e8ad1104753073eb80003298.html

Såhär står det på deras hemsida:

Förkunskaper och urval
    -Grundläggande behörighet till högskola samt godkänt i engelska A.
    För att kunna tillgodogöra dig utbildningen krävs datavana.
    Vid fler sökande än tillgängliga utbildningsplatser görs ett urval med hänsyn till:
    -Betyg från gymnasiet eller motsvarande
    -Arbetslivserfarenhet
    -Utlandsvistelse
    -Personliga egenskaper

Men testa och söka, mycket tyngd ligger på personliga egenskaper på sådana här utbildningar!

Lycka till!

• Tiinyy

Glömde att säga att man får CSN!

• fredrikannsofie
    Tiinyy skrev 2009-05-27 08:49:57 följande:
    Glömde att säga att man får CSN!
    Tycker inte det är så enkelt att något kostar och det andra inte gör gör det. På pluskontot för KY finns att det inte är någon terminsavgift och att du får studiebidrag. På minussidan att utbildningen är längre, och att du med all säkerhet sitter med lån efteråt. Dessutom tappar du, genom att utbildningen är längre, tid då du hade kunnat arbeta = tjänat pengar.

Om inte kostnaden för resebolagens utbildningar är superhög så lär de vara värda sitt pris, exakt rätt utbildning och större chans till jobb, och snabbare ut att få lön.
  • mika85

Jag gick en skidguidesutbildning via STS som gick på ca 10 000kr. Hade tur sedan som fick jobb direkt efter

Svar på tråden Reseledarutbildning