• Hormonermedhumör

Svag/ostabil och skakis i benen - vanligt tidigt i graviditeten ?

Svag/ostabil och skakis i benen - vanligt tidigt i graviditeten ?

Nån som haft så och vet vad det beror på ?

• Svar på tråden Svag/ostabil och skakis i benen - vanligt tidigt i graviditeten ?
  • kaksmulan

Ja det är jättevanligt. jag har själv det just nu och har faktiskt aldrig riktigt tänkt på vad det kan bero på. Men mest troligt är det väl att det lilla blod vi har behövs för att fylla upp vår corpus luteum (gulekroppen) som bildats ur den tomma follikeln (äggblåsan) i äggstocken. När den bildas blir det en av de mest vaskulariserade (blodkärlsfyllda) organen i kroppen och där kanske det går åt lite blod. Sen fylls ju vårt endimetrium med blod också, ännu mer än tidigare och allt det tillsammans gör kanske attt man känner av blodbristen...

Men egentligen köper jag inte riktigt den förklaringen...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • AnnaMarie

Har det likadant som ni. Har hört att det är för att man "bubblar av hormoner". Är i vecka 6, men det började för lite mer än en vecka sedan.

• Rapunsel72

Här också svaga ben! Jag är van att ta långa promenader, men mina ben orkar inte alls nu.
    Är i vecka 6.

• MaryMalou

Kan också bero på lågt blodtryck. Men den bakomliggande orsaken till det låga blodtrycket kanske är den som kaksmulan skrev ovan?

Jag har varit yr, skakis och vingllig i början av båda mina graviditeter. I den första hade jag lågt blodtryck men inte i den andra. Det stabiliserade sig runt vecka 9-10.

• AnnaMarie

Aha, det var intressant. Det svartnar nämligen ofta för mina ögon när jag reser mig upp också. Jag kan känna mig helt skakig hela jag vissa stunder på dagen också
    . Känns så märkligt. Så det är bara att vänta ut det, säger du?

Svar på tråden Svag/ostabil och skakis i benen - vanligt tidigt i graviditeten ?