• wooonderchild

Feber+förkyld - 8 Månader

Min dotter blev förkyld i fredgas, och igår eftermiddag kväll fick hon feber.
    Första gången jag tog tempen på hade hon 39
    Gav henne då alvedon och senare fram på kvällen så hade den gått ner till 38.5

Imorse då jag tog tempen på henne hade hon 38.6 gav henne då alvedon.
    Och hon åt 1 flaska välling, sen somna hon om
    När hon vakna igen så hade hon 38.5
    hon va då vaken en stund, och smålekte lite, men är mycket ledsen och medtagen.
    Vill inte ha ngn vanlig mat, inte heller välling, lr ngn erättning.
    Vatten drick hon lite gran och hon åt ett kex och fruktpure fick hon i sig 1/2 bruk-stor.

Nu sover hon igen och har 38.6 i temp

Är det ngt specielt man ska tänka på då dom har feber?

Mycket vätska vet jag, men tänkte på mat, är det ngn fara att hon int äter?
    Lr räcker de med att hon ville ha fruktpuren?
    Självklart ska jag erbjuda henne mat, men vill hon inte ha så går de ju inte att tvinga henne.

tacksam för lite tips och ideer, första barnet så har inte så mycke erfarenhet.

• Svar på tråden Feber+förkyld - 8 Månader
  • melvina

Väldigt vanligt att dom inte vill äta när dom har feber. Som du redan vet är det viktigt att de dricker mycket. Vill hon ha fruktpuré så är ju det jättebra. Min bvc-sköterska sa att jag skulle ge sonen vad han än ville ha när han var sjuk. Huvudsaken att de får i sej nåt. Även om det innebär att de bara vill ha "go-saker". =0)

När min son var 7 månader fick han feber och öroninflammation. Han åt nästan ingenting. På fyra veckor gick han ned i vikt, istället för upp. Men på bvc sa dom att det inte var nån fara, att det är vanligt.

Erbjud henne mat och dryck ofta. Se till att hon inte är för varmt klädd, så borde febern snart gå ned.
    Lycka till!

• wooonderchild

febern har fortfarande inte gått ner.. och hon vill fortfarande inte äta. Ville inte ha ngt att dricka heller. Så köpte isglass och det åt hon.
    Varför går inte febern ner när hon får alvedon då?

Inte för varma kläder? hur ska man klä dom?

• Helen 82

Varför febern inte går ner? hur länge väntade du innan du tempade? Det tar ju ca 30 minuter innan de verkar, kanske skall du prova med Ipren i stället? Om hon fått flytande så hade jag provat med suppar i stället (de man pluppar in i rumpan). När det gäller kläderna, när min kille var 6 månder fick han feber som mest 39,5 det höll i sig från och till i tre dagar, han hade body och mysbyxor på dagarna och sov i sin pyjamas men bara med en tunn filt på sig och öppet fösnter i rummet fast det var minus ute. Enligt Bvc hos mig kan de aldrig ha för lite kläder på sig när de har så hög feber. Men när lillkillen kändes svalt (inte febersval och klibbig) fick han på sig lite mer...

Hoppas hon kryar på sig!!

• Helen 82

Glömde det där med maten ju....
    Jag tror inte att det är någon fara att hon inte äter, men se till att hon får i sig vätska! även om du måste mata med sked flera gånger i timmen. Fruktpuren innehåller ju vatten så vill hon ha det så ge henne det. Hon inte vill dricka under natten eller fm i morgon tycker jag du skall ringa BVC. Så här små barn blir ju uttorkade snabbt!

• MayasMamma08

Det är ingen fara att hon inte äter, vatten ska man inte ge för det går bara igenom kroppen. Man ska ge vätskeersättning.
    Är hon slö och inte kissar ska du ringa sjukvårdsupplysningen, vardagar din vårdcentral.

• Hanna36

När temperaturen ligger runt 38 grader jobbar den som bäst med att kål på infektionen. ge då inte febernedsättande om hon inte är allmänpåverkad!
    feber är ju kroppens försvar att ta itu med bakterierna. feber i sig är inte farligtm utan tvärtom lite bra!
    Vätska är det viktigaste, vill hon inte äta så truga inte, men se till att hon får i sig vätska som sagt.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • jsm

Om hon inte är så sugen på att dricka så prova att blanda lite fruktpuré i vattnet. Så gjorde jag när lillan fick vätskeersättning. När vår dotter har haft feber så får hon alltid sova i enbart blöja. Det viktigaset är juh att hon får vätska i sig och att hon kissar, är du osäker på om hon har kissat eller inte (blöjerna är så bra idag att det kan vara svårt att se) så lägg plastad frotté i spjälsängen och låt henne vara där utan blöja så ser du bättre om hon kissar eller inte. För som andra skrivit så är det jätte viktigt att de kissar och gör hon inte det så ring till bvc eller sjukvårdsrådgivningen. Sen kan du alltid badda henne med en fuktad sval handduk för att få ner febern. Min dotter hade 40.3 här om dagen och jag la en handduk på hennes rygg, inte så populärt i början men det hjälpte.

Hoppas det blir bättre snart...inte kul när de är sjuka och när man känner sig som en nybörjare som blir orolig för lilla minsta men de är juh de värdefullaste man har..

• wooonderchild

tack tack för alla svar... jag åt en hel flaska välling inatt :)
    och idag har hon även druckit, och ätit ett kex
    Men febern är den samma 39.4 sist jag titta.
    Har nu köpt suppar nu istället för flyttand, eftersom att jag inte ville ta alvedonen genom munnen.

• jsm

Det kan inte vara så att hon har 3-dagars febern. Då har de hög feber i 3-dagar och sen får de röda pricka över hela kroppen...

• Lissy81

Lite feber är ju inte farligt, man ska inte stirra sig blind på termometern. Feber är ju ett tecken på att kroppen kämpar mot något, och det är bättre att låta febern vara om inte barnet mår allt för dåligt av det. Det är egentligen viktigare att kolla hur barnet verkar i övrigt. Lite extra grinig och ingen större matlust råkar väl alla ut för när man har hög feber. Det man får kolla efter är ju ifall barnet verkar slött och inte visar intresse för att ens vilja försöka leka, då ska man bli orolig.

Svar på tråden Feber+förkyld - 8 Månader