kan soc hjäla till med csn-lån??
Kan soc hjälpa till med betalningar av scn-lån?? Någon som vet? Det gäller alltså om man redan går på soc och får csn-räkningar som man inte har råd att betala?
Kan soc hjälpa till med betalningar av scn-lån?? Någon som vet? Det gäller alltså om man redan går på soc och får csn-räkningar som man inte har råd att betala?
Tror inte det men du kan väl fråga dom
nej de kommer inte att hjälpa, mer än att du kommer få ett papper från de som du skickar in till CSN om att du inte kan betala pga att du går på soc. Det har jag fått när jag gick på soc för länge sen
Nej dom betalar inte det.
Anonym (blueberry) skrev 2009-05-24 15:51:46 följande:
Sama svar som inlägg 2 at de hjälper inte til att betala csn lån man får dock ett intyg från soc som man lämnara till csn och får uppskov med att betala csn lånet.
har jag fått då jag gick på soc bidrag
du får ansöka om nedsättning utav lånen från csn och bifoga intyg från soc, läs på csn's hemsida
Anonym (blueberry) skrev 2009-05-24 15:51:46 följande:
enligt socialtjänstens handbok finns att beställa eller ladda ner som pdf på socialtjänstens hemsida. så finns det regler som säger att de kan betala skulder, om din privata situation är lidande tex att du inte kan träffa dina vänner pga av skulder, eller om du inte kan skaffa jobb etc. de kan också betala skulder om du säger att det är den snabbaste och kostnadseffektiva vägen till arbete.
så om du tex inte har några betyg och inte kan få csn pga av obetalda räkningar så ska soc kunna betala dom så att du kan få csn :) eftersom detta gör att du inte behöver soc för x år framåt. dock så kan du ju behöva soc på sommaren eller vintern, men då ska du ha sökt jobb i god tid. enligt socialtjänstens handbok för ekonomiskt bistånd. www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-12-31
Nej, vi betalar inte privata skulder. CSN, lika lite som ett billån eller ett blancolån. Hur skulle det se ut....
Ja i undantagsfall kan de betala en mindre skuld till CSN om det innebar att personen skulle bli självförsörjande. Men det handlar då endast om en liten summa.
I min hemkommun går bara soc in med försörjningsstöd om personen pluggar på SFI-nivå.
Läser man vux (grund eller gymn) så tvingas man ta CSN-lån. Så plugg i grundsvenska t.ex. som SAS är då måste man ta lån. Så det beror på vilken nivå du tänker plugga på, och det är säkert dessutom olika praxis i olika kommuner.
I min hemkommun går bara soc in med försörjningsstöd om personen pluggar på SFI-nivå.
Läser man vux (grund eller gymn) så tvingas man ta CSN-lån. Så plugg i grundsvenska t.ex. som SAS är då måste man ta lån. Så det beror på vilken nivå du tänker plugga på, och det är säkert dessutom olika praxis i olika kommuner.
Tror tyvärr inte att soc hjälper dig betala..
Men du kan ansöka hos CSN om att få betala mindre summa/mån av din skuld: http://www.csn.se/aterbetala/vanliga-fragor/svart-att-betala/1.2407
Begär nedsättning av lånet. Det brukar jag göra