• Äldre 3 Sep 12:08
    3090 visningar
    16 svar
    16
    3090

    Adoptivmammor - angående amning...!

    Jag har läst lite här och var (och det har säkert ni andra med) att det går att få upp en mjölkproduktion, även om man inte har burit ett barn i magen.

    Ni mammor som har adopterat - övervägde ni att försöka er på att amma era barn? Om inte - varför?
    Om ni övervägde, men inte gjorde det - varför?
    Om ni faktiskt HAR gjort det - vill ni berätta om det?

    Hoppas nu att den här tråden inte ses som fräcka frågor av en nyfiken Effellare, utan som helt vanliga frågor från en vetgirig tjej...

  • Svar på tråden Adoptivmammor - angående amning...!
  • en vanlig jävla muffin­s
    Äldre 3 Sep 12:09
    #0

    intressant.. Puffar lite!

  • Hjortr­ongull
    Äldre 3 Sep 12:33
    #0

    Jag fick mjölk i brösten och övervägde att amma.
    Tyvärr så fungerade inte det då Paula inte var van vid att suga - utan att bli ihälld välling & så hade hon fått tänder som gärna naffsade i allt som kom inom räckhåll...*S*
    Paula var 10 månader när hon kom i min famn.

  • Äldre 3 Sep 12:46
    #0

    Hjortongull: Men Ååh.. Fick du mjölk i brösten? Vad häftigt, nu ryser jag...! Bara "sådär", eller ....??

  • Jennie med ie
    Äldre 3 Sep 15:50
    #0

    Nej det var aldrig aktuellt för min del. Dels visste vi att barnet skulle vara minst runt året när vi fick det och dels såg vi det positiva i att vara helt jämlika som föräldrar, att båda två kunde göra allt...

    En väninna gick till läkaren för att hon kände knölar i bröstet, hon väntade då på barnbesked. Men läkaren kunde tala om för henne att hon börjat producera mjölk.... helt utan medicinsk eller fysisk stumulering alltså.

  • Vem vet
    Äldre 3 Sep 17:23
    #0

    Jag har inga planer på att amma vårt eventuellt kommande barn.

    Jag kan inte motivera varför det är bara så som det känns....

    Det kommer ju att vara ett ganska "stort barn" ca 1 år.

  • Pernil­la S
    Äldre 3 Sep 21:05
    #0

    Jag övervägde det inte. Mycket för att vi visste att vårt barn skulle vara lite större och antagligen hade tänder.
    Tindra var 10 1/2 månader när vi fick henne och helt tandlös. Men ändå kändes det inte alls rätt att försöka amma henne. Hon var ju inte van vid att bli ammad och hade väldigt svårt för kroppskontakt.

  • Äldre 4 Sep 18:28
    #0

    Nej, det är sant, barnen är ju ofta ganska stora när de kommer....

    Tackar för svaren, det är jättespännande att se hur folk tänker och funderar....!

  • Hjortr­ongull
    Äldre 5 Sep 12:40
    #0

    *S*
    Ja...
    Mjölken kom "bara så där"...
    Brösten började "växa" och bli större ungefär 6 månader in i väntan och under våren så blev det hårda knölar och senare kom det mjölk...
    Den mjölken som produceras är ju "urvattnad" och inte i innehåll fullkomligt likt sån mjölk som egen föddas mödrar produceras.
    Om man vill kan man med hjälp av horomtabletter och bröstpump vara säker på att få bröstmjölk... Hört om andra som gjort på så sätt.
    Ytterligare andra har lånat mjölkpump på BB & sett till så att mjölkproduktionen har kommit igång.

    Häftig upplevelse var det ialla fall & något som jag är glad över att ha upplevt.

    Är ju inte märkligt att det blir på det sättet när man väntar barn. Hormonerna flödar i skytteltrafik och fokus är inställt...

    I lite hast...

  • Äldre 5 Sep 13:45
    #0

    Hjortongull: Guuud så häftigt...!!

  • Tjorve­ns
    Äldre 6 Sep 14:12
    #0

    Jag ville amma, men förstod att det kunde bli svårt med tanke på barnets ålder. Försökte aldrig sätta i gång mjölkproduktionen innan resan, vilket jag säkert hade gjort om barnet var yngre. Min dotter var 13 månader när jag fick henne och hon åt mat helt själv.

    Brösten växte efter hemkomst, men ingen mjölk har kommit och dottern får snutta på brösten när hon vill.

  • Äldre 6 Sep 14:18
    #0

    Tjorvens: "När hon vill", är det regelbundet då, typ ett par gånger i veckan, en gång per dag, eller till och från...?

  • Tjorve­ns
    Äldre 7 Sep 22:42
    #0

    Det är något som bara berör mig och min dotter

  • meea
    Äldre 11 Sep 12:46
    #0
  • Äldre 11 Sep 12:54
    #0

    Tjorvens: Okej...

    meea: Tackar!

  • ummzak­aria
    Äldre 12 Apr 10:57
    #15
    Hjortrongull skrev 2005-09-05 12:40:41 följande:
    *S*
    Ja...
    Mjölken kom "bara så där"...
    Brösten började "växa" och bli större ungefär 6 månader in i väntan och under våren så blev det hårda knölar och senare kom det mjölk...
    Den mjölken som produceras är ju "urvattnad" och inte i innehåll fullkomligt likt sån mjölk som egen föddas mödrar produceras.
    Om man vill kan man med hjälp av horomtabletter och bröstpump vara säker på att få bröstmjölk... Hört om andra som gjort på så sätt.
    Ytterligare andra har lånat mjölkpump på BB & sett till så att mjölkproduktionen har kommit igång.

    Häftig upplevelse var det ialla fall & något som jag är glad över att ha upplevt.

    Är ju inte märkligt att det blir på det sättet när man väntar barn. Hormonerna flödar i skytteltrafik och fokus är inställt...

    I lite hast...
    men vad är det fört tabletter man kan äta och hur länge tar det innan mjölken kommer vet du de
  • Selma1­966
    Äldre 22 Apr 09:24
    #16

    Jag läste om det men det var aldrig aktuellt. Barnen från vårt land är alltid två år eller äldre. Många barn har aldrig ammats ändå och förstår nog inte vitsen. Det tillför ingen direkt näring när man ammar efter att ha dragit igång amningen utan graviditet/födsel. Men det är säkert fint för anknytningen om man adopterar spädbarn - men det är ju inte särskilt ofta man får den möjligheten. Närheten och anknytningen kom igång fint ändå med nappflaska och gosestunder i famnen.

Svar på tråden Adoptivmammor - angående amning...!