• Amandass

Hur mycket kostar det att flytta hemifrån (om man är snål!)?

Skulle gärna flyttat nu om jag kunde, men har inte råd (missstänker jag).
    Så jag tänkte bara fråga av ren nyfikenhet hur mycket det egentligen kostar att flytta hemifrån?
    Då menar jag isåfall att man bor så billigt som det bara går, och sen skulle jag personligen inte kunna klara mig utan dator eller tv.
    Mat skulle jag säkert kunna leva snålt på.
    Vad skulle det kunna kosta? Har ingen som helst aning faktiskt.

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att flytta hemifrån (om man är snål!)?
  • lunkentuss

Vi betalar ca 1000 kr i månaden för telefon o bredband + 5000 kr i hyra, Mat ca 2000 kr i månaden. El 1000 kr, tv 150kr/mån... (säker glömt nåt, haha)

totalt ca 10.000 kr...

Sen har vi ju bil med som kostar med bensin o föräskringar..

Om du har en lägenhet med varmhyra så tjänar du ju en tusenlapp i månaden =)

• lunkentuss

o maten på 2000 kr är inkl. hygienprodukter + att vi ju är 4 personer (2 vuxna, en 2 åring o en 3 månaders)

• LJ87

när jag flyttade hemifrån så hade jag inte heller så mycket pengar.. hade ut ca 8000 i månaden... hittade en jättefin etta, som kostade 3000 kr/månad (inklusive vatten, värme & el).. sen hade jag väll mat för ca 1000 kr, telefon, tv o internet 1000 kr... så ca 5000:- på måste räkningar... sen självkalrt kom de ofta till annat med, då man gick ut, åt ute o sådant.. men jag klarade mig!!!! men sen kostar de jju lite när man väl flyttar.. ja handlade de billigaste möblerna ja hittade på ikea o ändå blev de möbler för ca 15000:-

mitt råd är att spara ihop till möbler innan du flyttar för de är ofta de som kostar....

• LaTjej

Jag bor ensam med tre katter. Så här ser mina utgifter ut:

Hyra 4063
    Bredband: 348
    License 499 (kvartal)
    Hemtele: 400 (kvartal)
    El ca 350/m
    Fackavgift: 486
    Mobil: 230

Sen har jag olika försäkringar (djur, hem, olycks) men det är ju olika vad alla har.

Maten ligger på 2000 för mig och mina katter men jag hade helt klart klarat mig på 1500 säkert ännu mindre med.

Jag tycker jag lever snålt och det varierar ju vad alla tycker. Vad tänker du dig för hyra? Och vad menas med snålt :). Vet inte om min siffror hjälper men men.

• Amandass

Tack för alla svar!
    Jag hade tänkt mig att isåfall försöka hitta någon lya med ruskigt billig hyra, sett en del som kostar strax över 2000 och vissa som är billigare än så.
    LaTjej lever nog lite så som jag hade tänkt då! Skulle vid en flytt plocka med mig 1 katt och 1 hund, så dom kostar ju också.
    Mobil, dator med bredband och telefon vill man ju ha. Sedan vad det gäller tvn skulle jag vilja ha 5an, 3an och tv4+ och de kostar ju nog extra om jag inte är helt ute och cyklar?
    Annars det vanliga, el och vatten.. det har jag inte en susning om hur mycket det går på.

• bambigirl

När jag flyttade hemifrån fick jag ta med en del möbler och resten inköptes på loppis. Jämfört med loppis-priser är de billigaste ikea-möblerna dyra, så leta på såna efter möbler.

• lunkentuss
    Amandass skrev 2009-05-24 18:01:02 följande:
    Tack för alla svar! Jag hade tänkt mig att isåfall försöka hitta någon lya med ruskigt billig hyra, sett en del som kostar strax över 2000 och vissa som är billigare än så. LaTjej lever nog lite så som jag hade tänkt då! Skulle vid en flytt plocka med mig 1 katt och 1 hund, så dom kostar ju också. Mobil, dator med bredband och telefon vill man ju ha. Sedan vad det gäller tvn skulle jag vilja ha 5an, 3an och tv4+ och de kostar ju nog extra om jag inte är helt ute och cyklar? Annars det vanliga, el och vatten.. det har jag inte en susning om hur mycket det går på.
    ofta ingår det lite fler kanaler. i vår hyra så att säga ingår 3:an o 5:an o några andra kanaler som tex kunskapskanalen.. Tyvärr inte tv4+, men det gjorde den i förra lägenheten o då även tv6... =)
  • Amandass

Gud vad mycket kostnader som tillkommer, som man egentligen inte ens tänkt på! Blir alldeles snurrig.
    Skulle vilja lägga ihop på ett ungefär vad det skulle kunna gå på, men det var lättare sagt än gjort. ^^

• smurfans

Vatten och värme ingår ofta i hyran. Det som man ofta får betala är hushållsel och det brukar kosta några 100 i månaden (vi bet ca 400kr/mån för en 3a på 73 m2)

• LaTjej

I min hyra ingår kabeltv (Comhems) basutbud och dessa kanalerna finns:

Svt 1
    Svt 2
    Tv 3
    Kanal 4
    Kanal 5
    Kanal 6
    4+
    Kanal 9
    Kanal 8
    MTV
    Danmarks 1a
    och 2a

Och nån till tror det är tv 4 sport.

• LaTjej

Billiga lägenheter har ofta kallhyra så kolla sånt för kallhyra brukar bli dyrt i slutändan :)

• Takex

Behöver man verkligen hemtelefon?

Jag har min mobiltelefon och sedan Skype som hemtelefon. Det fungerar superbra. Kostar mig en hundrig i månaden ungefär tror jag med Skype och då ringer jag kostnadsfritt till hela världen (bor i Japan) och också inom landet. Så läggs hemtelefon pengarna på ordentligt bredband istället för det är ett måste! (för mig).

Bestick och sånt kan man fynda på Läkarmissionen och sånna ställen. Det är ju ens första flyttpaket så då ska det vara lite så, det är ju lite charmigt! Sen kan man köpa nytt och fint allteftersom. Så gjorde jag och har nu fina, härliga köksprylar!

Svar på tråden Hur mycket kostar det att flytta hemifrån (om man är snål!)?