• Vad skall jag göra

husmorstips mot hosta

Hej. Har en knatte på 8 månader. Han har haft (har fortfarande lite) ögoninflammation. Och igår kom en rälig rethosta på han. Han är även snorig och febrig. Har provat Bisolvon, Mollipect, ljummet vatten, (vägrar dricka det) Honung, men inget verkar hjälpa. Givetvis skall vi ringa barnmottagningen imorgon men tänkte höra om det e ngn som har en annan bra husmors kur till sådanna små.

• Svar på tråden husmorstips mot hosta
  • lillaemme

hmm..ska man verkligen ge honung till en sån liten?

har inget tips mer än höjd huvudände

• Angels Fall First
    lillaemme skrev 2009-05-24 19:11:16 följande:
    hmm..ska man verkligen ge honung till en sån liten?har inget tips mer än höjd huvudände
    Nej, inte under ett år va? Det är iaf rekomendationerna här (irland) Det står tom på burkarna här.
    People like you are the reason people like me need medication
  • kärålajn

Varm saft! :)

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • lillaemme

Angels Fall First skrev 2009-05-24 19:15:21 följande:

Nej, inte under ett år va? Det är iaf rekomendationerna här (irland) Det står tom på burkarna här.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Stämmer det..först vid 1 år kan man börja lite smått med honung!
  • Vad skall jag göra
    Hmmm. Ok skippar honungen. Visste inte det. Men varför inte? E det pga sockret?

kärålajn. Skall prova varm saft.
  • Zirup

Man skall undvika honung till barn under 1 år eftersom det kan finnas sporer från "Clostridium botulinum" som kan ge spädbarnsbotulism. Det är en sällsynt men allvarlig sjukdom som kan få dödlig utgång om den inte behandlas.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Frågan är om bisolvon heller är så lämpligt att ge... har du läst bipacksedeln? Har för mig att doseringsråden bara gäller från 1 år där också?

Är han väldigt tagen av febern och snuvan så är det kanske bättre med lite alvedon? Annars skulle jag nog vänta ut eländet.

• Vad skall jag göra
    Zirup skrev 2009-05-24 19:46:50 följande:
    Man skall undvika honung till barn under 1 år eftersom det kan finnas sporer från "Clostridium botulinum" som kan ge spädbarnsbotulism. Det är en sällsynt men allvarlig sjukdom som kan få dödlig utgång om den inte behandlas.www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...Frågan är om bisolvon heller är så lämpligt att ge... har du läst bipacksedeln? Har för mig att doseringsråden bara gäller från 1 år där också?Är han väldigt tagen av febern och snuvan så är det kanske bättre med lite alvedon? Annars skulle jag nog vänta ut eländet.
    Vi fick rådet om bisolvon av barnläkaren. Får se vad dr.n säger imorgon annars får vi vänta ut det. Men så jobbigt att se dom små så.
  • Vad skall jag göra

Vad skall jag göra skrev 2009-05-24 20:02:09 följande:

Vi fick rådet om bisolvon av barnläkaren. Får se vad dr.n säger imorgon annars får vi vänta ut det. Men så jobbigt att se dom små så.
    Givetvis i mycket lägre dos.
  • Vad skall jag göra

Har juice hemma. Äpple och apelsin. Kan man ge något av dom. (Alltså nu e det juice till oss vuxna o inte såna man kan köpa till småknattar)

• Zirup

Då stämmer det säkert. Isglass, typ Piggelin, har jag hört skall muntra upp en sjukling också. Det är ju svalt och skönt när man har feber och lite sött och spännande. Men vetetusan om det skulle funka på dottern, hon är ju 9 månader så bara marginellt äldre. Det är kanske tänkt för lite äldre barn..

Juice skadar säkert inte heller. Nu låter jag som värsta neggot men apelsin kan ge överkänslighetsutslag så du kanske ska testa äpplejuicen först?

• 83an

Vi har alltid hängt in blöta handdukar i barnens rum och det blir mkt mkt bättre.
    Har aldrig behövt ge dem hostmedicin utan klarat oss på detta

Så blöt ner några handdukar och krama ur dem så det inte droppar på hela golvet.
    Sen hänger Du dem runt omkring i rummet.
    Jag brukar ha 2-3 st på olika ställen.

Du kan oxå hänga upp dem en stund innan ni nattar honom. Då har det hunnit bli lite fuktigt i rummet när han ska sova.

Annars tar det ju en stund innan det "verkar", om ni hänger dit dem samtidigt som ni lägger honom menar jag.

Brukar oxå blöta ner dem igen innan vi lägger oss, så de håller sig blöta hela natten.

Lycka till!!!!!!!!!!!

• Vad skall jag göra
    83an skrev 2009-05-24 21:30:20 följande:
    Vi har alltid hängt in blöta handdukar i barnens rum och det blir mkt mkt bättre.Har aldrig behövt ge dem hostmedicin utan klarat oss på detta Så blöt ner några handdukar och krama ur dem så det inte droppar på hela golvet.Sen hänger Du dem runt omkring i rummet.Jag brukar ha 2-3 st på olika ställen.Du kan oxå hänga upp dem en stund innan ni nattar honom. Då har det hunnit bli lite fuktigt i rummet när han ska sova.Annars tar det ju en stund innan det "verkar", om ni hänger dit dem samtidigt som ni lägger honom menar jag.Brukar oxå blöta ner dem igen innan vi lägger oss, så de håller sig blöta hela natten.Lycka till!!!!!!!!!!!
    Det har jag aldrig hört. Väl värt ett försök. Tack.
  • 83an

Vad skall jag göra skrev 2009-05-24 22:05:20 följande:

Det har jag aldrig hört. Väl värt ett försök. Tack.
    Berätta gärna hur det gick
  • Vad skall jag göra
    83an skrev 2009-05-25 07:36:48 följande:
    Vad skall jag göra skrev 2009-05-24 22:05:20 följande:
    Berätta gärna hur det gick
    Hostan börjar gå över av sig själv, men jag skall prova det nästa gång tack för tipset
  • 83an

Vad skall jag göra skrev 2009-05-25 22:01:02 följande:

Hostan börjar gå över av sig själv, men jag skall prova det nästa gång tack för tipset
    Ja gör det

Jag gör likadant när jag är hostig och jag tycker att det blir ngt bättre då med.
Svar på tråden husmorstips mot hosta