• KPersson

Börjar känna mig som en udda typ!!!!!

Hej

ÄR det bara jag som inte valt att skaffa syskon så tätt?Min dotter blir två om två dagar och förra månaden var första försöket för ett syskon för oss (detta trots att det tog flera månader att få till dottern) Detta betyder att vår dotter kan bli över tre år innan hon blir storasyster ( om det nu blir ett syskon, det finns ju aldrig några garantier)

Men alla kring oss förväntar sig och har förväntat sig ett bra tag att jag skall vara gravid och tjatar om att det inte är bra om det blir för många år mellan barnen, eftersom de då inte kan ha glädje av varandra. De flesta runt omkring oss har också skaffat barn mycket tätt , en del som fick första barnet efter oss har redan hunnit få nummer två. Börjar kännas som jag är ensam om att vänta lite med ett syskon. Börjar känna mig som en udda typ. Finns det fler därute`?

• Svar på tråden Börjar känna mig som en udda typ!!!!!
  • Majan78

Inte alls udda, för oss kommer det att skilja 2 år och 7 månader på barnen, och då blev lillebror/lillasyster till på andra försöket. Vi hade satt 2,5 år som minimum, så det hade kunnat bli längre emellan också... De flesta av våra vänner har fått barn rätt tätt, så vi har fått höra det negativa med det... - lycka till med syskonverkstaden!

♥ Go´ungen ska bli storebror! ♥
  • Disco

Nej nej nej. Det skall kännas rätt den dagen man bestämmer sig för att skaffa syskon. Det är lika ok att känna det när första barnet är ett halvår som 10 år....Det är upp till vra och en familj hur man vill ha det. Många skaffar ju tätt i och med Försäkringskassans regel om behållen SGI om barn nr 2 föds inom 2,5 år efter 1a barnets födelse. Vi "valde" att skaffa tätt men skulle ha kunnat vänta minst ett par månader till. Ingen idé att stressa! Lycka till!!

• dragon06

här skiljer det 2 år 8 mån mellan mina och tycker det är perfekt. man ska skaffa barn när man är redo för det oavsett om det är första, andra eller tredje

• Tvåbarnsmorsan

Inte alls udda, jag har 5 år och 3 månader mellan mina barn och jag tycker det är perfekt!

• petsod

Då är vi ännu mer udda som bara vill ha ETT barn och du kan tro att vi möter många konstiga fördomar/kommentarer.

Jag satt och betraktade en massa familjer i lekparken häromdagen och många har barn väldigt tätt och många föräldrar ser slitna,trötta och olyckliga ut. Ska det inte vara roligt att ha barn och MÅSTE man ha tätt för att följa någon viss norm???
    Många av de äldsta barnen kunde knappt gå själva och så hade mamman en lite på höften och jag bara njöt av att sitta i gräset och se på när min 4-åriga dotter lekte och kände ännu mer att jag valt rätt.

• fillemelle

Mellan mina pågar skiljer det 3 år och 9 månader då vi hade det svårt att få till nr.2.

Ville ha tätt, men nu tycker jag det bara är skönt med den stora ålderskillnaden. Jag har ej två blöjbarn, behöver ingen tvillingvagn och den stora klär sig och klarar sig rätt så bra själv.

Stolt mamma till pågarna -04, -08
  • droppen 1

vi började planera syskon när vår dotter vad dryga 2 år.
    ville inte ha tidigare, haqr sätt hur jobbigt alla andra har o helt enkelt för att jag inte vill ha så tät.
    Nu har vi inte blivit gravida än..o snart blir hon 3..men snart smäller det nog

Dock förstår jag din känsla..tycker alla stressar så o sliter ut sig, men jag tror mycket handlar om ekonomin..dvs föräldrapenngen, därför skaffar dom fort.

men men.. min bror har 5 år mellan barnen, har varit super.

• vildamar
    petsod skrev 2009-05-27 10:37:09 följande:
    Då är vi ännu mer udda som bara vill ha ETT barn och du kan tro att vi möter många konstiga fördomar/kommentarer.Jag satt och betraktade en massa familjer i lekparken häromdagen och många har barn väldigt tätt och många föräldrar ser slitna,trötta och olyckliga ut. Ska det inte vara roligt att ha barn och MÅSTE man ha tätt för att följa någon viss norm??? Många av de äldsta barnen kunde knappt gå själva och så hade mamman en lite på höften och jag bara njöt av att sitta i gräset och se på när min 4-åriga dotter lekte och kände ännu mer att jag valt rätt.
    men shit vad löjligt sagt...och kommentera utseendet och säga att de ser olyckliga ut...jösses. tänker man verkligen så...?
    Det är ju kul att du är nöjd men du kan ju ärligt talat inte veta om de är olyckliga pga de har täta barn...

nåja, jag har en på 4 år och en liten bebbe och är lycklig, snygg och sjukt fräsch
  • petsod
    vildamar skrev 2009-05-28 22:01:03 följande:
    men shit vad löjligt sagt...och kommentera utseendet och säga att de ser olyckliga ut...jösses. tänker man verkligen så...?Det är ju kul att du är nöjd men du kan ju ärligt talat inte veta om de är olyckliga pga de har täta barn...nåja, jag har en på 4 år och en liten bebbe och är lycklig, snygg och sjukt fräsch
    Visst tusan kan man se hur folk mår beroende på deras uppsyn, kroppsspråk och ev leeden eller inte i ansiktet, det är så jag läser människor i alla fall och ja, många ser sjukt slitna ut och jag tror knappast att det beror på att de har "gått långt", snarare att deras liv är smått kaosartat och det brukar väl barn kunna bidra till.
  • Nadjis
    petsod skrev 2009-05-27 10:37:09 följande:
    Då är vi ännu mer udda som bara vill ha ETT barn och du kan tro att vi möter många konstiga fördomar/kommentarer. Jag satt och betraktade en massa familjer i lekparken häromdagen och många har barn väldigt tätt och många föräldrar ser slitna,trötta och olyckliga ut. Ska det inte vara roligt att ha barn och MÅSTE man ha tätt för att följa någon viss norm??? Många av de äldsta barnen kunde knappt gå själva och så hade mamman en lite på höften och jag bara njöt av att sitta i gräset och se på när min 4-åriga dotter lekte och kände ännu mer att jag valt rätt.
    Kan ju eventuellt vara så att man haft en jobbigt natt?! Händer ju med både ett och två barn. Jag har 2 år och 3 månader mellan mina och skulle gärna haft tätare om inte jag fått nytt jobb.. Personligen var jag nog tröttare med bara sonen eftersom han var trotsigare innan lillsyrran kom. Alla har väl rätt att göra som dem vill men att kalla mammor med barn tätt för trötta, slitna och olyckliga bara för att DU tycker de ser hängiga ut låter bara löjligt. Jag är sjukt mycket lyckligare sen vi fick andra barnet, särskilt eftersom jag ser syskonkärleken dem emellan och då jag själv alltid saknat att ha ett syskon i samma ålder som jag. Förlåt ts för att jag kapade din tråd lite, tyckte bara det här var en löjlig reflektion. Alla skaffar barn som dem vill, inkl. du ts. Känner du att det är lagom är det ju det! Lycka till i bebisverkstan!
Svar på tråden Börjar känna mig som en udda typ!!!!!