• Anonym (fundersam)

Infektionskänslig?

Jag vet att jag har läst på barnmottagningens anslagstavla om någon sjukdom/diagnos som handlade om att barnet då var infektionskänslig/försvagat immunförsvar. Jag minns att det inte var något "superallvarligt".. Vill bara ha namnet på det, har försökt googla men hittar inget.

Någon som vet?

Min kompis har en son som haft feber i 4 veckor.. men läkarna hittar inget fel. Han har fått streptokocker, och är inne på sin andra kur mot det nu, men han har haft feber även när han inte haft dessa streptokockerinfektioner. Alla läkare har sagt olika saker.. Men oavsett vad han får för medicin så går febern inte ner. Den ligger på runt 37,7-38,4 hela tiden, i vanliga fall är han lågtempad (runt 36)

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Infektionskänslig?
  • Majsan70

Finns ju alla möjliga varianter av immunbrist så det är svårt att svara på din fråga.

Själv har jag två barn med IgA-brist. Det finns ju särskilda immunologer man kan söka sig till när vanliga läkare inte kan klura ut vad som är fel.

• Anonym (fundersam)
    Majsan70 skrev 2009-05-24 20:19:48 följande:
    Finns ju alla möjliga varianter av immunbrist så det är svårt att svara på din fråga. Själv har jag två barn med IgA-brist. Det finns ju särskilda immunologer man kan söka sig till när vanliga läkare inte kan klura ut vad som är fel.
    grabben är drygt 1 år, och han har inte varit sjuk speciellt mycket tidigare.. kan sånt här med immunförsvaret uppstå senare eller är det något man föds med?
  • Anonym (nedsatt imunf.)

Hej !

Byt läkare. Om en barn har feber så länge måste det ju vara nått eller hur ?
    Urinvägsinfektion är ganska vanligt, och det behöver inte svida eller killa
    i underlivet ,be dem sätta en urinodling.

Mitt ena barn har nedsatt immunförsvar, det visade sig att så fort nån typ nös eller hosta så fick han det direkt.
    Man räknar att barn som haft pencelin mer än 3 ggr per halv år bör kanske testas
    om det har ett högre igg värde, som det heter. Min son får extra vitaminer och försöker att få i han så mycket frukt och nyttigt det bara går.
    Och undviker skolan när de går mycket infektioner.

Lycka till !!

• Majsan70

Anonym (fundersam) skrev 2009-05-24 20:21:19 följande:

grabben är drygt 1 år, och han har inte varit sjuk speciellt mycket tidigare.. kan sånt här med immunförsvaret uppstå senare eller är det något man föds med?
    Även där finns olika sorters immunbrist. Den som är medfödd o den som kan komma av andra skäl senare i livet. Men jag tror de allra flesta har medfödd immunbrist av de som drabbats.
  • Anonym (fundersam)

Anonym (nedsatt imunf.) skrev 2009-05-24 20:25:19 följande:

Hej ! Byt läkare. Om en barn har feber så länge måste det ju vara nått eller hur ? Urinvägsinfektion är ganska vanligt, och det behöver inte svida eller killa i underlivet ,be dem sätta en urinodling. Mitt ena barn har nedsatt immunförsvar, det visade sig att så fort nån typ nös eller hosta så fick han det direkt. Man räknar att barn som haft pencelin mer än 3 ggr per halv år bör kanske testas om det har ett högre igg värde, som det heter. Min son får extra vitaminer och försöker att få i han så mycket frukt och nyttigt det bara går. Och undviker skolan när de går mycket infektioner. Lycka till !!
    Dom har fått träffa flera olika läkare, men det är som ingen som vet vad det är som är fel.. Flera urinprov har lämnats och det har gjorts odling på det också, dom trodde att dom hittade något i urinet en gång, men sen vet jag inte hur det blev med det. Tror inte det sas så mycket mer om det sen faktiskt..

Grejen är ju den att han äter eller dricker knappt nu när han är dålig.

Men det där testet heter iggvärde? Då ska jag rapportera det till mamman så hon tar upp det med läkaren nästa gång!
  • Anonym (mamman)
    Majsan70 skrev 2009-05-24 20:19:48 följande:
    Finns ju alla möjliga varianter av immunbrist så det är svårt att svara på din fråga. Själv har jag två barn med IgA-brist. Det finns ju särskilda immunologer man kan söka sig till när vanliga läkare inte kan klura ut vad som är fel.
    Hur får man tag på en sån läkare?
  • Majsan70

Anonym (mamman) skrev 2009-05-24 21:17:11 följande:

Hur får man tag på en sån läkare?
    Du får be om/kräva en remiss av den befintliga läkaren. Men är det taget prover för immunförsvaret? Det kan ju vara vad som helst. En enveten infektion som inte ger med sig eller så. Resistenta bakterier eller nåt.

Att börja med att testa immunförsvaret med ett simpelt blodprov är nog att rekomendera.
  • Anonym (mamman)
    Majsan70 skrev 2009-05-24 21:22:09 följande:
    Anonym (mamman) skrev 2009-05-24 21:17:11 följande: Du får be om/kräva en remiss av den befintliga läkaren. Men är det taget prover för immunförsvaret? Det kan ju vara vad som helst. En enveten infektion som inte ger med sig eller så. Resistenta bakterier eller nåt. Att börja med att testa immunförsvaret med ett simpelt blodprov är nog att rekomendera.
    Okej...
    Alltså dom har tagit blodprover och urinprover. Mer än så vet jag inte.
    En av läkarna sa att det kunde ha varit så att han haft otur och fått flera infektioner efter varandra. Men då tycker jag att han borde åtminstone haft lägre temp någon gång.
    Men då borde dom väl ha tagit ett sånt prov?

För det är ju så att han har ju andra symptom förutom febern som har varit olika saker under dom här veckorna...

Pratade iaf med sjukvårdsrådgivningen nyss och kvinnan där sa att jag skulle ringa in till barnmottagningen imorgon och kräva att dom kollar upp honom mer! Så vi får se hur det går!
  • Majsan70

Anonym (mamman) skrev 2009-05-24 21:41:31 följande:

Okej... Alltså dom har tagit blodprover och urinprover. Mer än så vet jag inte. En av läkarna sa att det kunde ha varit så att han haft otur och fått flera infektioner efter varandra. Men då tycker jag att han borde åtminstone haft lägre temp någon gång.Men då borde dom väl ha tagit ett sånt prov? För det är ju så att han har ju andra symptom förutom febern som har varit olika saker under dom här veckorna... Pratade iaf med sjukvårdsrådgivningen nyss och kvinnan där sa att jag skulle ringa in till barnmottagningen imorgon och kräva att dom kollar upp honom mer! Så vi får se hur det går!
    Det kan mycket väl vara så att infektionerna avlöst varandra. Alternativt så är han behandlad med fel antibiotika. Men jag är ju inte läkare så jag kan inte säga.

Men däremot brukar de inte ta prover för immunbrist per automatik. Jag har alltid fått be om det till mina barn.
  • Anonym (mamman)
    Majsan70 skrev 2009-05-24 22:08:30 följande:
    Anonym (mamman) skrev 2009-05-24 21:41:31 följande: Det kan mycket väl vara så att infektionerna avlöst varandra. Alternativt så är han behandlad med fel antibiotika. Men jag är ju inte läkare så jag kan inte säga. Men däremot brukar de inte ta prover för immunbrist per automatik. Jag har alltid fått be om det till mina barn.
    Okej. Ja alltså han har under dessa veckor ätit olika sorter antibiotika, men ingen av dom har förbättrat hans tillstånd.

Får se vad dom säger imorgon. Ska be om att dom gör ett sånt test. Om det nu är så som dom säger.
  • Anonym (mamman)

Anonym (nedsatt imunf.) skrev 2009-05-24 20:25:19 följande:

Hej ! Byt läkare. Om en barn har feber så länge måste det ju vara nått eller hur ? Urinvägsinfektion är ganska vanligt, och det behöver inte svida eller killa i underlivet ,be dem sätta en urinodling. Mitt ena barn har nedsatt immunförsvar, det visade sig att så fort nån typ nös eller hosta så fick han det direkt. Man räknar att barn som haft pencelin mer än 3 ggr per halv år bör kanske testas om det har ett högre igg värde, som det heter. Min son får extra vitaminer och försöker att få i han så mycket frukt och nyttigt det bara går. Och undviker skolan när de går mycket infektioner. Lycka till !!
    Ja, han har ju ätit antibiotika 3 gånger nu dom senaste månaderna. Så då bör han ju testas.
Svar på tråden Infektionskänslig?