Vi hade namngivning för vår äldsta tjej när hon var 2 månader ungefär.
Då var vi lite nervösa över att prata inför folk och valde att ha en officiant från humanisterna som höll i det hela.
Upplägget var ungefär såhär:
Inledning med att alla sjunger "det gåtfulla folket" officianten höll ett kort tal om betydelsen med ceremonier.
jag läste en dikt
officianten höll ännu ett kort tal och läste ur barnkonventionen (fn)
en vän till oss spelade gitarr och sjöng låten "utan dina andetag" av kent
morfar läste dikten "dina barn tillhör dig inte"
och farmor läste en dikt som hon själv hade valt ut
officianten höll ett kortare tal om betydelsen av att ha ett namn
min sambo berättade vilka namn vi valt, varför vi valde just dem och vad de betyder.
Kusinerna tände ett ljus och min sambo satte ett namn-halsband runt hennes hals.
ett fyrfaldigt leve och en skål champagne/cider utbringades.
Därefter bjöd vi på smörgåstårta och kaffe, muffins, kakor mm.
Vi hade paketöppning mellan smörgåstårtan och fikat.
Nu ska vi ha en till namngivningsceremoni för vårt andra barn. Förra gången var mitt i vintern, så då hyrde vi kvarterslokalen. Nu kommer vi vara ute vid vårt torp och hoppas på fint väder. Då vi inte är lika nervösa denna gång kommer vi inte eha en officiant som håller i det, utan prata själva och involvera precis som tidigare släkt och vänner att läsa någon text eller dikt. Samma kompis som sist ska sjunga och spela "stjärna som är din" av thåström.
Har tänkt att alla gäster ska få ta med sig en liten tygbit och av detta ska jag senare sy ett lapptäcke som minne från alla till vår dotter. Istället för ett ljus som tänds (då vi är utomhus) ska vi sätta en blomsterkrans på huvudet.
Och så har vi tänkt ta med dotterns album som jag klistrat in foton och skrivit i ända sen hon blev påtänkt. Där ska vi ha en sida som alla får skriva hälsningar och kloka ord att ha med i livet.
Vi funderar på om vi ska plantera ett varsitt träd för båda barnen som får växa med dem, men jag vet inte.. kanske blir lite mycket. Har inte bestämt oss än.
Vi bjuder på grillad korv, köttfärsspett, pizzarullar och potatissallad. Kaffe och princessbakelser.