• Lili73

Fallskydd till 1:a riktiga sängen?

Hej,

Jag har precis köpt första riktiga sängen till min 15 månaders son då han aldrig trivdes i spjälsängen. Det är en vanlig 90 säng men låg som en juniorsäng. Jag vet inte om jag måste köpa ett fallskydd, typ sänghäst från Baby Dan eller om jag bara kan lägga ut filtar och kuddar bredvid sängen om han nu skulle trilla ur. Är det någon som har en sån s.k "sänghäst" och kan berätta om den fungerar bra? Har även titta på Ikeas sängsida men då den är så låg så tror jag bara det blir farligt då han har en tendes till att sätta sig upp i sömnen ibland och jag tror att han kan falla över den.

Hur har ni andra gjort, tacksam för råd!

• Svar på tråden Fallskydd till 1:a riktiga sängen?
  • Livet e toppen

Min son fick sin juniorsäng utan sida när han blev 1år, har aldrig trillat ner. Hade då spjälsängsmadrassen på golvet ifall han skulle trilla.
    Dottern fick oxå sin säng när hon blev 1år och trillade ur första kvällen innan hon somnade för hon var så nyfiken på att titta ut över kanten, hade kuddar på golvet så hon landade mjukt men har sedan dess varit lugn i sängen.

Så jag vet inte om du behöver ett skydd eller inte, det beror på barnet...

• Sötnosarna

Om du har en typ 90 madrass över så kan du ju lägga den så ifall han trillar ur så landar han åtminstone mjukt. Eller om du kan möblera om i rummet på nåt sätt så du kanske kan ha bara en sida "fri" så att säga. (Inte det lättaste)
    Vi har en ikea hensvik säng där det är en bräda som fallskydd och det funkar utmärkt.

• Lili73

Tack för svar. Har lagt spjälsängsmadrassen och ett överkast på golvet så det täcker hela långsidan på sängen nu. Var precis och tittade till och än så länge ligger han kvar och sover gott. hi,hi Får hålla tummarna att man inte vaknar av en duns i natt, tror ju inte han gör sig illa men han kanske blir rädd.

• Livet e toppen

Hoppas lillen sov gott i sin säng. Undrar så hur det gick för honom? Hoppas han inte trillade ner...

• Lili73

Jodå, visst trillade han ur men vaknade inte av fallet utan sov vidare på madrassen på golvet. Däremot blev det liv i luckan när jag skulle lyfta upp honom i sängen igen men efter lite vatten och bokläsning somnade han om. :o)

• Livet e toppen

Hoppas det funkar för er. de lär sig snabbt. Sov så gott

• Lili73

Ibland tror jag man som förälder oroar sig i onödan. Natten till idag gick bra och han stannade kvar i sin säng hela natten. Däremot idag på dan så kom jag på honom med att ta sig ur med huvudet före och göra en kullerbytta ner. Jisses tänkte jag då men han tog sig glatt upp i sängen igen för att göra om det en gång till. ha,ha
    Ska tillägga att han är jätteduktig på att gå ner försiktigt i vanliga fall.

• Njord

jag är nyfiken på var du köpt 90-sängen Lili73 0ch vad den heter, för jag funderar på att skaffa en till sonen

• Lili73

Hej Njord,

Jag beställde den från Ellos. Sängen heter Våg och är nedsatt i färgen limegrön till 719,50 från 1799:-. Kanonpris tycker jag. Frakt tillkommer med 295:- eller nåt sånt. Ribbotten köpte jag på Ikea. Har haft den i 1 vecka nu och är supernöjd. Dessutom får man med 2 set med sängsidor så om jag vill kan jag byta sängsida och få en 1.40 säng sen istället.

Svar på tråden Fallskydd till 1:a riktiga sängen?