• Veronika07

Havremjölk till 5 månaders? Tips på mjölkfri gröt och välling?

Jag undrar om jag kan ge min son på 5,5 månader gröt som är gjord på mannagryn och havremjölk? Kan vi ge honom havremjölk att dricka till gröten också? Han tycker att den färdiga mjölkfria vällingen är äcklig, någon som har tips på hur man kan göra en egen god mjölkfri välling och gröt? Han tvärvägrar också att dricka nutramigen...
    Vi har fått rekomendation om att prova ge honom mjölkfri mat i några veckor för att se om hans eksem blir bättre.

• Svar på tråden Havremjölk till 5 månaders? Tips på mjölkfri gröt och välling?
  • ludde1

Jag vill också veta  om man kan ge det
    vi ska till en dietist om först en månad

jag provade idag att balnda i Milda culinesse i Enago vällingen å då tog hon den bättre.

När jag provsmakade vällingen själv så smakade det bara vatten.

min lilla tjej verkar var en finsmakare det enda som har gått bra att äta är eget potatis mos medmjölkfritt smör, vit och svart peppar i

palsternacka/persiljerot mos funkaar också bra och bröstmjölk{#lang_emotions_wink}

men vägrar gröt å välling

(¯`°?.¸ ♥♥ Jonathan 041215 ♥♥ Lydia 061028 ♥♥ Flora 081217 ♥♥¸.?°´¯)
  • tmb

för att testa om din son är allergisk så kan du doppa fingret i vanlig mjölk och dra det på hans rygg. om han är känslig mot mjölk brukar det ge utslag med en gång.

har själv en dotter som är mjölk allergisk.

hon avskyr den mjölkfria gröten men skall testa och blanda det med katrinplommon som hon älskar i morgon.

• mirakelmamma

Vi gjorde mjölkfri välling på vatten + havremust som fick koka ihop sen hällde vi i havredryck och sist nutra. Men du skrev att din son inte gillade nutra. Det finns flera andra sorters mjölkersättning som ska smaka bätte men jag kommer inte ihåg vad de heter.
    Gröt gjorde vi på havredryck och havregryn/mannagryn/maizenastärkelse/risgryn. Men jag berikade med nutra eftersom hon accepterade det.

Tänk på att använda Oatlys H+ eller Icas Solhavre för de är berikade med kalk och annat nyttigt.

• dragon06

det finns ju mjölkfria gröter som är berikade med kalcium, järn osv..
    den ena är sinlac och är från 4 mån och enago som är från 6 mån och är smaksatt med antingen banan eller äpple.

• Veronika07

Tack för tipsen, vi har gett honom mannagrynsgröt på havremjölk och han tyckte det var kanongott :) vi provade också att blanda Enagos mjölkfria välling med havremjölk istället för vatten och det gick ganska bra. Har också provat att göra välling på havremust men det blev mest som en kletig smet.

• Saffy

Vi använder Enagos gröt och blandar i lite havremjölk så den blir lite krämigare. När det är dags för välling tänkte vi ta nån tesked gröt och blanda med havremjölken. Eftersom jag ammar tycker jag det är onödigt att börja med ersättning. Han är 6 mån.

• Zsarah
    tmb skrev 2009-05-24 22:17:19 följande:
    för att testa om din son är allergisk så kan du doppa fingret i vanlig mjölk och dra det på hans rygg. om han är känslig mot mjölk brukar det ge utslag med en gång. har själv en dotter som är mjölk allergisk. hon avskyr den mjölkfria gröten men skall testa och blanda det med katrinplommon som hon älskar i morgon.
    Alla får inte utslag.
  • Tjejmamman

Vällingen Gyllemust är helt mjölkfri (om den görs på mjölkfri "mjölk" då ). Jag vet inte om den är för "mustig" för din bebis som bara är fem månader dock. Kolla med bvc, om inte kan jag rekommendera den.

• EMO 979
    Veronika07 skrev 2009-05-26 13:51:37 följande:
    Tack för tipsen, vi har gett honom mannagrynsgröt på havremjölk och han tyckte det var kanongott :) vi provade också att blanda Enagos mjölkfria välling med havremjölk istället för vatten och det gick ganska bra. Har också provat att göra välling på havremust men det blev mest som en kletig smet.
    Hällde du i mera havremjölk efter du kokat den...annars blir det ju en kletig smet
  • Carola Carro
    EMO 979 skrev 2009-05-26 14:55:56 följande:
    Hällde du i mera havremjölk efter du kokat den...annars blir det ju en kletig smet
    Fast sen skall man väl ha i någon form av mjölkfri ersättning med??
  • EMO 979

Carola Carro skrev 2009-05-26 15:03:19 följande:

EMO 979 skrev 2009-05-26 14:55:56 följande:
    Fast sen skall man väl ha i någon form av mjölkfri ersättning med??
    Och varför skulle man behöva det ?
  • Hanna 77

Min son är 5 månader och han äter gröt som jag gör på vanliga havregryn som jag kör i morteln för att finfördela. Jag gör gröten på 1 del mortlade havregryn och 2,5 delar vatten och sen in i micron i ca 1,5 minuter. That's it och han älskar det!

• Carola Carro

EMO 979 skrev 2009-05-26 15:23:38 följande:

Carola Carro skrev 2009-05-26 15:03:19 följande: Och varför skulle man behöva det ?
    När ja gör välling till sonen kokar ja havremust och blandar sedan i profylac för där är all näring enligt dietisten
  • EMO 979

Carola Carro skrev 2009-05-26 23:19:10 följande:

EMO 979 skrev 2009-05-26 15:23:38 följande:
    När ja gör välling till sonen kokar ja havremust och blandar sedan i profylac för där är all näring enligt dietisten
    Ok...fast äter barnet flera mål med mat/frukt på dagarna så tror jag ju att de får näring så det räcker ändå...annars skulle ju många barn som druckit havremust genom åren lida av näringsbrist...men om barnet däremot Inte äter mat/frukt/gröt några gånger på dan kan jag köpa att det behövs berikas...men även havremjölken är ju berikad med bl.a kalcium och vitaminer..
  • Veronika07

Vi hankar oss fram nu med lite gröt, välling, burkmat, fruktpuré och vanlig frukt. Sen försöker vi få i honom vatten då han har blivit väldigt hård i magen av att inte dricka lika mycket ersättning som innan. Han tycker verkligen inte om den mjölkfria ersättning... Vi har i olja i allt han äter och har dessutom gett lite laktulos för att hjälpa magen lite. Imorgon har vi tid hos dietist så vi får se vad hon säger.

Vi hade i mer havremjölk efter att vi kokat havremusten men vi måste nog prova igen :)

Bra tips att blanda havremjölk med mjölkfri gröt för att få till välling :)

• ärtan 2008

Hej! När min dotter var 4 månader började vi med havregrynsgröt (ej fiberberikad). Det gäller bara att mala flingorna. Majsmjöl kan man också köpa och göra både gröt och välling på vilket hon också tycker om, Risenta funkar också bra (är ungeför som finmald risgrynsgröt), där står att man ska använda mjölk när man tillagar den men jag kör med vatten och det går precis lika bra.

• happy75

Hej,

Hakar på denna tråd även om det var ett tag sedan det var någon aktivitet...

ICAs Solhavre och Oatlys Havredryck innehåller ju salt - är det ändå OK att använda den om man vill koka mannagrynsgröt på den? Det står inte hur mycket salt det är i men man har ju lärt sig att man ska undvika allt salt till de små...min grabb är 7,5 månad gammal nu.

Hoppas att någon har koll på detta...

Svar på tråden Havremjölk till 5 månaders? Tips på mjölkfri gröt och välling?