Hur länge håller sej en vatten melon och honungsmelon i kylskåp?
nån som vet?
nån som vet?
Nån lär väl veta?????dom ser ut som dom ska,men börjar bli rätt mjuka.
Hur länge har du haft dem i kylen då?
minns inte riktigt.... en vecka?
Det beror väl på hur dom var när du köpte dem, det är ju samma sak som med t.ex. en gurka. Köpte du den när den var nyplockad så står den sig länge, men hade den legat länge i affären innan den hamnade i ditt kylskåp så står den sig inte lika länge. Svårt att säga alltså. Smaka, och smakar det ok så är det ok. Meloner börjar smaka dåligt när de inte är fräscha längre.
vattenmelonen ser inte god ut när den inte är god längre... den blir grynig och väldigt mörkt röd inuti... den går fortfarande att äta, men mjölig melon.. nej..! urk.
om du lagt den i kylskåp direkt efter att du köpte den ska det inte vara något fel på den. det är som med alla frukter och grönsaker, de håller länge så länge man inte bryter kylkedjan!
Honungsmelonen klarar sig också ganska länge i odelat skick. om du skär itu den och kärnorna liksom rinner ut och det är lite brunt där kärnorna suttit är den bara väldigt mogen. inte dålig... den ska inte vara slemmig utöver det...
meloner skall inte vara mjuka. man ska kunna knacka på dem och höra ett "ihåligt" läte. eller hur ska jag förklara... det ska låta lite sådär trevligt ihåligt luftigt... men är den övermogen låter det inte så, utan då är det bara lätet av knogarna som rör i skalet. äh nu fattade du säkert inget av vad jag förklarade. mn melonn ska inte "ge efter" när du klämmer på den, då är den övermogen, ätbar men inte alls god!
nu pratade jag om hela vattenmeloner.
nej, köper man vattenmelon i affären ska den absolut inte vara mjuk och det ska klonga om den.
men har man den hemma i kylskåpet kan man dela för att se hur den ser ut inuti. det går alltid att skära bort det dåliga.
honungs, galia, cantaloupes mm kan vara mjuka och det ser man också bäst genom att skära itu den om den går att äta eller inte.
kort sagt, smakar den bra så är den bra!
de va inge fel på dom.kolla lite noggrannare på dom. har gjort saft på dom nu å det var väldigt uppskattat
det ar bra sa lange dom inte blir mjuk som jag nu sag att alla andra sagt redan hehe