• Mayasmamma

tårta till diabetiker???

tänkte göra en tårta på morsdag, men vad kan man fylla den med som diabetiker kan äta med gott samvete??mycket blir bara halvdant i smaken har jag märkt och nu har jag inga ideer alls!Någon som har något tips??Tårtbotten innehåller ju också mycket socker.....

• Svar på tråden tårta till diabetiker???
  • FruStolpe

Min son har diabetes och jag bakar tårtbottnarna med fruktsocker och fyller sedan tårta med frysta (eller färska) bär, t.ex hallon, jordgubbar... som jag bara mosat...inget socker. Sen ett lager grädde på mellan varje botten.

Lycka till..

• Mayasmamma

tack för tipset!Visste inte att det inte var socker i grädde, mjölk får hon tydligen inte heller dricka pga sockret. Men fruktsocker, finns det i affären?hur ser förpackningen ut??*klioar mig i huvudet hehe

• FruStolpe
    Mayasmamma skrev 2009-05-25 07:51:55 följande:
    tack för tipset!Visste inte att det inte var socker i grädde, mjölk får hon tydligen inte heller dricka pga sockret. Men fruktsocker, finns det i affären?hur ser förpackningen ut??*klioar mig i huvudet hehe
    Hmm..... grädde och mjölk får min son, är ju inte direkt "socker" i det men kolhydrater, och grädde har inte många kolhydrater per deciliter. Det är ju kolhydrater en diabetiker räknar och delvis undviker. Vi bor i Finland, så vet inte om era fruktsockerburkar ser lika ut där som här. Men våra paket är ljusgröna.
    Fruktsocker är jätte sött så kom ihåg att lägga mindre av det än vad du lägger med vanligt socker. Om ett recept t.ex har 1dl socker så med fruktsocker så lägger jag bara o,5 dl då.
  • Mayasmamma
    Hmm..... grädde och mjölk får min son, är ju inte direkt "socker" i det men kolhydrater, och grädde har inte många kolhydrater per deciliter. Det är ju kolhydrater en diabetiker räknar och delvis undviker. Vi bor i Finland, så vet inte om era fruktsockerburkar ser lika ut där som här. Men våra paket är ljusgröna. Fruktsocker är jätte sött så kom ihåg att lägga mindre av det än vad du lägger med vanligt socker. Om ett recept t.ex har 1dl socker så med fruktsocker så lägger jag bara o,5 dl då.
    aha ok, nope min mamma får inte drcka juice eller mjölk....
    men jag ska se med henne, ska prova med fruktsocker ist då!
    Tack för hjälpen!
  • FruStolpe
    Mayasmamma skrev 2009-05-25 08:00:09 följande:
    aha ok, nope min mamma får inte drcka juice eller mjölk.... men jag ska se med henne, ska prova med fruktsocker ist då! Tack för hjälpen!
    Var så god!
Svar på tråden tårta till diabetiker???