• Stardust74

Datanördinna

Min dotter, 13 år, lever i ett vakum känns det som! Hon lever och verkar i msn, spel och bilddagboken. Hon har en egen dator och jag tycker hon är ärlig med vilka sidor hon använder sig av. Problemet är att hon sitter vid datorn hela tiden- och blir avtrubbad! Jag har förökt att sätta upp regelverk över hur mkt hon får använda som data tid, men det är svårt att hålla. Jag är inte på något sätt en släpphänt förälder, men reglerna strös med vinden ändå vad det gäller datan. Hon sköter skolan, men det har funnits tillfälle att vara orolig då hon fick skriva om ett prov- pga av att hon försummat läxor. Vid det tillfället fick vi ta ett samtal om det. Hur mycket data tid har era barn? Min dotter är så avtrubbad, men blir mer vaken när hon av ngn anledning har haft dataförbud i ett par dagar! Tipsa mig gärna om hur jag kan hjälpa henne att få en bättre relation till datorn....

• Svar på tråden Datanördinna
  • hymafr

Min dotter sitter också mycket vid datorn och vi har därför en överenskommelse att hon måste klara läxorna annars blir det dataförbud.
    Hittills har det gått bra, men nu ska hon börja gymnasiet så vi får väl se...

Det verkar som om de flesta har väldigt mycket datatid - och så länge de sköter sig i övrigt så tycker iaf jag att det är helt ok.

• abnocto

Märker jag att det blivit för mycket dator så inför jag dataförbud ett antal dagar så han inte får sitta alls. Tom han uppskattar det då han har svårt att slita sig annars.

• Bevabus

Gör ett schema som gäller för HELA FAMILJEN. Det gjorde vi när jag blev databeroende. Kan tilläggas att detta var när vi hade en gemensam dator. Alla har 3 timmar datatid varje dag. 4 timmar på lediga dagar. Och man måste ha stängt ner den senast kl 21 på vardagar och 23 på helger.
    Har hon en egen dator så skulle jag öka på timmarna hon fick sitta.

Vi var verkligen stenhårda med dessa regler och satt man över till 21:01 så fick man avdrag på månadspengen. I början var jag skogstokig på det här systemet, men mitt beroende vandes av och efter några månader så försvann reglerna automatiskt för jag tog ansvar för mitt liv igen.

• Stardust74

Jag funderar på att ge henne en maxtid vid datorn- tex 2-3 timmar om dagen.(För lite?) Vet ej om det fungerar- hon kontrar ju gärna med att tv:n är samma sak som att sitta vid datorn (Hon sitter vid datorn och slöglor på tv:n samtidigt på kvällarna) Vi andra i familjen sitter sällan vid datorn- det är nog jag som använder den mest, men ljusår ifrån vad dottern gör! TV:n är nog mer använd i såfall- som i många svenska familjer så ser vi ju på den på kvällarna. två timmar ungefär (ibland 1 tim för min del) Jag har även infört dataförbud för otrevligt språkbruk- hon är otroligt oförskämd mot sina syskon och tyvärr även mot andra människor ibland! Hon kan tex be mig eller hennes pappa att "hålla käften"!? Skulle ALDRIG kunnat tilltala mina föräldrar på det viset och då undrar man ju vad man har gjort för fel! Men nu blir det iaf dataförbud om hon tilltalar någon på sådant vis...

• extraordinär invandrare
    Stardust74 skrev 2009-06-01 08:48:31 följande:
    Jag funderar på att ge henne en maxtid vid datorn- tex 2-3 timmar om dagen.(För lite?) Vet ej om det fungerar- hon kontrar ju gärna med att tv:n är samma sak som att sitta vid datorn (Hon sitter vid datorn och slöglor på tv:n samtidigt på kvällarna) Vi andra i familjen sitter sällan vid datorn- det är nog jag som använder den mest, men ljusår ifrån vad dottern gör! TV:n är nog mer använd i såfall- som i många svenska familjer så ser vi ju på den på kvällarna. två timmar ungefär (ibland 1 tim för min del) Jag har även infört dataförbud för otrevligt språkbruk- hon är otroligt oförskämd mot sina syskon och tyvärr även mot andra människor ibland! Hon kan tex be mig eller hennes pappa att "hålla käften"!? Skulle ALDRIG kunnat tilltala mina föräldrar på det viset och då undrar man ju vad man har gjort för fel! Men nu blir det iaf dataförbud om hon tilltalar någon på sådant vis...
    Usch säger jag bara.. TV:n är om inte värre än datorn. Där utvecklas man ingenting. En dator är interaktiv. Man lär sig skriva bättre om man besöker vettiga hemsidor ivf.. Man lär sig tänka.. Tycker att du ska respektera ditt barn för dennes intressen och hitta på någonting eget att syssla med.. Och sen ser jag inte hur det kan vara relevant i sammanhanget att påpeka att hon är oförskämd, har ju knappast med datorn att göra utan att hon är tonåring, eller hur? Sen är det inte heller smart av dig att använda argumentet att bara hon sitter mycket vid datorn, jag menar vad tycker du själv, låt hon ha sitt intresse... herregud
  • Neko

Vad menar du med att hon är avtrubbad? Jag förstår inte...

• Stardust74

extraordinär invandrare skrev 2009-06-03 04:05:53 följande:

Usch säger jag bara.. TV:n är om inte värre än datorn. Där utvecklas man ingenting. En dator är interaktiv. Man lär sig skriva bättre om man besöker vettiga hemsidor ivf.. Man lär sig tänka.. Tycker att du ska respektera ditt barn för dennes intressen och hitta på någonting eget att syssla med.. Och sen ser jag inte hur det kan vara relevant i sammanhanget att påpeka att hon är oförskämd, har ju knappast med datorn att göra utan att hon är tonåring, eller hur? Sen är det inte heller smart av dig att använda argumentet att bara hon sitter mycket vid datorn, jag menar vad tycker du själv, låt hon ha sitt intresse... herregud
    Ditt inlägg saknar respekt lika lite som du själv antyder att jag inte respekterar min dotters intressen! När ett intresse som detta går över till att bli ett beroende där man blir osocial och avtrubbad tycker jag att det är min plikt som förälder att sätta stopp för det- som en riktlinje inför framtiden. Jag ser hur hennes beroende har påverkat henne och hur hon blir mer och mer positiv och social när hon minskar datatid. Hennes humör påverkas alltså delvis av datorn och delvis av hennes tonårsperiod. Nu är det ju inte så att hon inte får använda sin dator, men däremot har jag minskat hennes användningstid. Vilket hon tycker är okej! Jag fick träffa en positiv och pratglad tjej igår! "
    I mitt inlägg efterfrågade jag hur andra gör när barnen sitter för mycket framför datorn- inte påhopp från agressiva/negativa personer. Jag vill klargöra att mitt föräldrarskap är av den karraktären att jag vill ge min dotter en framtid med massor av möjligheter, jag är inte en "slapphänt" förälder som låter barnen härja vilt- jag försöker ge dem struktur och insikt i livet, och det hoppas jag att jag lyckas med.
Svar på tråden Datanördinna