• Tess76

Bråk med 4-åring varje morgon!

Jag har en 4-åring som verkligen sätter oss på prov sen några veckor tillbaka. Det mesta har vi lyckats hantera och lösa men med detta har det fullkomligt låst sig. Hon gillar nämligen inga trosor. Även om vi tar fram kläder kvällen innan och hon provar och tycker dom är bra, så blir det en ny kamp varje morgon för att dom inte "sitter bra" som hon säger. Hon vägrar även att ha på sig annat än strumpbyxor vilket i sig inte är några problem. Problemet är att även dom sitter obekvämt. Vi har kommit fram till att det är sömmarna hon inte gillar, men det duger inte med andra strumpbyxor än dom två hon varierar mellan. Vad gäller trosorna så köpte jag boxertrosor som ej har dessa sömmar, men dom dög inte heller eftersom det var kalsonger sa hon. Jag vet inte vad jag ska göra för att slippa dessa bråk varje morgon!? Hjälp!!!

• Svar på tråden Bråk med 4-åring varje morgon!
  • Yamit

Om det ar sommarna som skaver kanske hon kan ha trosorna ut-och-in (om hon gar med pa det).

• Havanna81

Haha, precis så var jag som barn... en sorts trosor dög, mamma blev livrädd när de slutade att tillverkas! Har inga direkta tips till dig, tycker att du gör rätt det är nog bara att ge det lite tid så kommer hon komma över det. Jag prövar iaf inte trosor på morgonen längre :)

• mångmamma

Djupt andetag!
    Har själv haft hittills 4 barn som gått igenom 4-års åldern.
    Blir bättre framåt 5-års åldern!
    Min erfarenhet är att just barn mellan 4 och 5 har en period de måste igenom med mycket hävdande av egen vilja, fanatiska hyss om allt, utbrott och frustration.
    Inte roligt att behöva genomlida varken för barn eller förälder.
    Det går över!
    Oftast handlar det inte om den för tillfället fokuserade saken i sig, mer om ett allmänt nöttande och växande där barnet ska bli äldre.
    Mitt tips skulle vara att helt skippa trosorna ett tag till ho själv vill använda dessa igen.
    Ingen unge dör av att inte ha underkläder på sig!

• Tess76
    Yamit skrev 2009-05-25 08:59:28 följande:
    Om det ar sommarna som skaver kanske hon kan ha trosorna ut-och-in (om hon gar med pa det).
    Ja, det kan vi testa.
    mångmamma skrev 2009-05-25 09:04:13 följande:
    Djupt andetag! Har själv haft hittills 4 barn som gått igenom 4-års åldern. Blir bättre framåt 5-års åldern! Min erfarenhet är att just barn mellan 4 och 5 har en period de måste igenom med mycket hävdande av egen vilja, fanatiska hyss om allt, utbrott och frustration. Inte roligt att behöva genomlida varken för barn eller förälder. Det går över! Oftast handlar det inte om den för tillfället fokuserade saken i sig, mer om ett allmänt nöttande och växande där barnet ska bli äldre. Mitt tips skulle vara att helt skippa trosorna ett tag till ho själv vill använda dessa igen. Ingen unge dör av att inte ha underkläder på sig!
    Jag gör inget annat än andas djupt, blir ju nästan yr
    Utan trosor gick hon en dag, och vi har föreslagit det också. Men frågan tål att upprepas.
  • Millans hustru

vi hade bråk mest varje morgon o varje e m då jag hämtade på förskolan. till sist hade vi familjeråd där vi pratade på nivå jämlik (så jämlik den nu kan bli mellan vuxna o barn). vi var alla överens oma tt det är så tråkigt o jobbigt med bråk, att vi blir så ledsna o att det är så jobbigt att skiljas o mötas på det sättet när vi kan göra så mycket gott av tiden tillsammans. sen frågade jag vår dotter vad hon vill, vad blir bra för henne o så provade vi det. vi har upplevt flera gånger att det är ett bra sätt att prata med varann. att vara överens, itne anklaga eller göra någon till skurken elelr ensam ansvarig utan att VI har svårt att hålla sams o hur ska vi lösa det?
    kanske din dotter vill gå till affären o själv välja trosor som blir bra? Kanske har hon någon annan tanke om hur morgonen blir bra för henne? kanske hon vill ha en ny korg till trosorna o kan ta hand oma tt välja dem själv på morgonen (om hon nu inte gör det) elelr vad annat ni kan komam på som blir ny rutin o hennes "eget", så att ni kan kliva undan från fajten?

• Tess76

Millans hustru skrev 2009-05-25 16:26:19 följande:

vi hade bråk mest varje morgon o varje e m då jag hämtade på förskolan. till sist hade vi familjeråd där vi pratade på nivå jämlik (så jämlik den nu kan bli mellan vuxna o barn). vi var alla överens oma tt det är så tråkigt o jobbigt med bråk, att vi blir så ledsna o att det är så jobbigt att skiljas o mötas på det sättet när vi kan göra så mycket gott av tiden tillsammans. sen frågade jag vår dotter vad hon vill, vad blir bra för henne o så provade vi det. vi har upplevt flera gånger att det är ett bra sätt att prata med varann. att vara överens, itne anklaga eller göra någon till skurken elelr ensam ansvarig utan att VI har svårt att hålla sams o hur ska vi lösa det? kanske din dotter vill gå till affären o själv välja trosor som blir bra? Kanske har hon någon annan tanke om hur morgonen blir bra för henne? kanske hon vill ha en ny korg till trosorna o kan ta hand oma tt välja dem själv på morgonen (om hon nu inte gör det) elelr vad annat ni kan komam på som blir ny rutin o hennes "eget", så att ni kan kliva undan från fajten?
    Vi har precis kommit från affären med ett par nya trosor och två leggings som hon valt. Jag frågade om hon ville ha fler trosor men det ville hon inte. Håller nu tummarna för att dom är bra.
  • HWikström

Vet du! Vi har precis samma problem med vår dotter. Hon fyller 5 i slutet av juni. Problemen började för drygt 2 veckor sedan och det handlar oftas om att kläderna kliar. Särskilt trosorna då. Vi har provat med nytt tvättmedel som är parfymfritt men det hjälper inte. Det kliar ändå. Vi vet inte riktigt om vi tror på henne eftersom det ALLTID kliar. När vi lämnar henne på dagig är hon ledsen, vilket hon aldrig varit förut. Personalen på dagis säger att hon blir glad på några minuter men det känns ändå i hjärtat.
    Dessutom vaknar hon en gång per natt, vilket hon heller aldrig gjort förut, och är skit förbannad för att det kliar. Då sover hon ändå naken. Vi borstar ur sängen på eventuella gruskorn och efter lite gnäll så somnar hon men sover oroligt resten av natten.
    Det är en mycket jobbig period nu som vi hoppas ska gå över så snart som möjligt men just nu känns det inte alls kul.

Jag hoppas att vi kommer ut ur denna period med ännu mer styrka och kunskap.

• Tess76

De nya trosorna var inte heller bra. Hon gick utan i sina "gamla" strumpbyxor. Leggingsen var lite för långa och då ville hon inte ha dom. Vilka idéer alltså!

• Yamit

HWikstrom - Prova att tvatta utan skoljmedel. Skoljmedel kan ju ocksa irritera. Sen kanske hon helt plotsligt fatt torr hud (av vadervaxlingar t ex. eller av att hon vaxer och huden inte hinner med) och da kanske det gar att smorja med nan parfymfri lotion for att bli av med kliandet och fa huden mer elastisk?

• Julia85

Precis så var min dotter i fyraårsåldern också.. Men jag ignorerade vad hon sa och tog på henne kläderna JAG tagit fram! Självklart blev det lite gråt och skrik men det struntade jag i.. Efter ca 2-3 månader så slutade hon upp och tog på sig kläderna utan protester. Hon är nu 5 år och tar på sig det som ligger framme.
    Självklart får hon ibland välja kläder själv. Men det ska vara så att det passar vädret också och det vet hon.

• HWikström

Vi använder inget sköljmedel när vi tvättar hennes kläder. Vi tvättar hennes kläder separat för att minimera irritation.

• Tess76

Skönt att höra att fler går/har gått igenom detta. Och att det går över! Idag fick hon på sig bikinibyxorna och ett par byxor till min stora förvåning. Dock inte utan skrik i 45 min innan.

• meya

Tänk vilka idéer de kan få Jag kom att tänka på en sak... Kan inte dessa små tjejer fått nån slags svampinfektion? Kanske man inte brukar få när man är så liten, men det skulle ju kunna vara ett alternativ

• Tess76
    meya skrev 2009-05-27 21:32:51 följande:
    Tänk vilka idéer de kan få Jag kom att tänka på en sak... Kan inte dessa små tjejer fått nån slags svampinfektion? Kanske man inte brukar få när man är så liten, men det skulle ju kunna vara ett alternativ
    Då borde det väl klia eller svida? Det gör det inte på min dotter vad jag vet.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
Svar på tråden Bråk med 4-åring varje morgon!