• MissNina

Ska börja plugga till Undersköterska. Vad är innebär AIL?

Jag har ansökt till utbildningen på komvux. Vet ej än om jag kommer in men har fått kallelse till informationmöte.
    På blanketten står det att den traditionella klassundervisningen ersätts av AIL (arbetsintegrerat lärande).
    Om jag fattat det rätt så ska man vara på arbetsplats där teori kopplas till praktik. Sen står det att det är heltidstjenstgöring med helger och kvällar under hela utbildningen på arbetsplats.

Någon som gått en sån utbildning som kan förklara lite hur allt kommer gå till?

• Svar på tråden Ska börja plugga till Undersköterska. Vad är innebär AIL?
  • Namnam

Har inte gått komvux men omvårdnad på gymnasiet.

Då ingår praktik inom äldrevård (hemtjänst, sjukhem, servicehus) handikappp omsorg, psykiatri och akutsjukvård.

Vård är otroligt svårt att läsa sig till och då får man lära sig yrket och dess olika möjligheter i verkliga livet.

När du praktiserar följer du din handledares schema som innebär dagar kvällar och helger beroende på arbetsplats.

• MissNina

ok. Men om man bara är på arbetsplatsen och praktiserar, vem är det då som godkänner en. Utbildningen är på 52 veckor så då innebär det att man bara får jobba och inte plugga nåt alls? Inga prov?

• Namnam

Är det verkligen uska och inte vårdbiträdes kurs?

De låter otroligt konstiga att inte läsa någon teori om sjukdommar eller behandling/medecin om du ska kunna jobba som uska?

Det brukar alltid vara teori med prov och praktik med omdömmen

• MissNina

Jag ska juh på infomöte på onsdag så jag får väl höra då.
    Men dett hittade jag på deras hemsida:

AIL, arbetsintegrerad utbildning är en ny utbildningsform som innebär en integrering av teori och praktik på arbetsplatsen under studietiden. Du får stöd dels av studiegruppen, dels av yrkesskicklig handledare och dels av lärare. Validering är integrerat i lärprocessen, dvs man tar vara på det som du som studerande har med dig, både av kunskaper och färdigheter.

Men sen så undrar jag hur jag ska kunna inrikta mig på sjukvård för jag vill helst jobba på förlossningen som uska.

• Namnam

Skulle du kunna länka till sidan?

Om du vill jobba på förlossningen är det bäst att du kollar upp ordentligt att utbildningen räcker för behörighet att kunna söka sådan tjänst och att det inte är någon snabbkurs lämpad för äldrevåden.

• Namnam

OK

Det första med kursen omvårdnad är att du blir inte uska men man kan bli anställd som en sådan.

Vad jag kan utläsa av länken är att de anpassar utbildningen efter vad man har för mål beroende på hur många som har samma.

Mao tror jag AIL är menad för de som vill jobba som vårdare där kraven inte är så höga.

Grundämnena längst ned är 950p plus de änmen du läser för inriktning, 400p i sjukvård bör du nog välja.

• MissNina

Mötet gick jätte bra Nu förstår jag äntligen vad det handlar om.
    Utbildningen räcker för behörighet att kunna jobba på förlossningen men eftersom det är populärt så kanske jag måste jobba inom äldreomsorg ett par år innan jag kan söka jobb på en förlossning.

Omvårdnadsprogram ger den grundläggande utbildningen för att kunna arbeta som undersköterska.

Svar på tråden Ska börja plugga till Undersköterska. Vad är innebär AIL?