• Toyna

tre dagars feber

Kan min lilla plutt ha åkt på tre dagars feber?
    Det började igår på morgonen. Jag tyckte att han såg lite hängig ut så han fick gå och lägga sig en sund. När han vaknade så var han jätte ledsen och hade 39,1 i feber.

Lite senare steg den till 39,5. Och det höll i sig hela dagen och kvällen. Alvedon hjälpte inte alls. I natt vet jag inte tempen för han har sovit. Men i morse så var tempen på 39,5 igen. Fick alvedon och det sjönk till 38,5 och han är fortfarande hängig. Leker och äter välling som vanligt.

Han har även tänder på gång.. Vad tror ni? Och hur vet man att det är tre dagars feber?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 12:07
    Jag lägger till lite.
    Inatt var febern uppe i 40,3 grader. Imorse låg den på 38,9, sen sjönk ända till 37,8 och trodde att yes nu är det snart över...men icke, 39,0 igen??? Kan det vara så om man har tre dagars feber? Idag är det isf tredje dagen som den ska hålla på.

• Svar på tråden tre dagars feber
  • snuttan2

vet man först när det på tredje dagen vänder och det brukar komma röda prickar på kroppen... ta kontakt med bvc och rådgör med dom. Bra att han dricker som vanligt iallafall.

• mammasgullar

Om den tar slut efter 3 dagar,
    min son fick "prickar" över hela kroppen efter tre dagars febern, så har han prickar nån dag efter febern tar slut så är det troligtvis 3 dagars febern.

Och om den kom plötsligt, och slutar plötsligt.
    Aron fick 40.8 graders feber bara över en natt, efter låg den på runt 39, och efter 3 dagar var den totalt borta.

Håll koll så din son äter och dricker bra. Speciellt dricka. Det är viktigt att han inte blir uttorkad. Är du mer orolig kan du alltid ringa sjukvårdrådgivningen.

• Toyna

Aha. Så då kan det ju lika gärna vara tänder. För jag tänker lite på smittorisken oxå. Vill ju inte ge det till nån annan. För jag fattade som att det kunde smitta.
    Det återstår då att se om det kommer nåra prickar ikväll eller imorn. Ja dricka är inga problem alls och det är jag sååå tacksam för. Han blev magsjuk i julas och fick åka in och få dropp. det vill vi inte vara med om igen.

• Kaxan

Min dotter hade samma sak för 2 veckor sedan...tre dagar men hon fick inga prickar...nu natten till söndag fick hon feber igen..legat på 39.7 börjar avta idag..?
    Kan man ha så hög feber när man ska ha tänder?
    Har ju några stycken på g nu..men har ju varit så ett tag nu känns det som.

• Toyna

tycker oxå att det låter konstigt med så hög feber när man ska få tänder. William har alltid haft feber i samband med sina tänder men inte högre än 38.

• Toyna

puffar på lite. la till lite nytt i trådstarten.

• Kaxan

Bra fråga...Ebba var feberfri någon timme igår men hade sen 38.5 igen...hade hög temp och bara grät och hade sig hela natten till idag så jag fick sova max 3-4timmar..
    Ringde läkaren för att kolla och hitta inget, så antog de var virus.
    Så hög feber som våra har/har haft ska man ju inte ha när de är tänder..
    de e ju kroppens försvar att de har en infektion...suck..

Hoppas de går över nu om de e 3:e dagen..Ebbas brukar göra de..

• Toyna

det höjs till och från hela tiden. Så jag får hålla tummarna för att det som sagt är över imorn. Usch. Inte kul. Tycker synd om honom och han vill jätte gärna gå ut och leka men det är alldeles för varmt:( Man ska ju inte klaga på värmen. men men.

• Kaxan

Hoppas han mår bättre idag. Ebba är feberfri..sov hela natten..så skönt =)

• Toyna

Igår så var han feberfri och frammåt kvällen så kom det små prickar på rygg och mage. Han var matt hela dagen men ändå pigg. Jag har inte tagit tempen idag men han är inte det minsta varm iaf , så nu hoppat jag att det är över:) Lite av prickarna sitter kvar. Så jag kanske kan anta att det var tre dagars feber.

Vad skönt att Ebba oxå är feberfri!

• Kaxan

Ebba har också prickar över hela sin lilla kropp, både igår och idag
    och de tyder på tre dags feber...så man kan andas ut lite för då har man iallafall
    fått veta varför.. =) Skönt att William mår bättre ...prickarna märker de ju inte av...
    e så konstigt att känna ebba sval och kall på kroppen hehe

Tack för stödet under feberns gång! =)

• Toyna

Tack själv:)

Det är lite roligt att man kan känna på sig som mamma att det kan vara en viss sak:)
    Nåra tänder har det iaf inte kommit.
    Och det är som du säger att det är skönt att kunna andas ut och veta vad det är.
    Men han har inte så mycket prickar och de är rätt små. Sitter på rygg och mage. så jag hoppas inte att det är nåt annat.

• Cazi

min lilla hade tredagarsfebern förra veckan. det började på kvällen på torsdagen. febern höll i sig, ca 39-40 grader, till söndag. Hon fick alvedon nästan hela tiden för hon gnällde mycket, så då skönk det lite. På måndag eftermiddag upptäkte jag utslagen. fulla ryggen och lite på magen och hårbotten.
    känns ju lite konstigt att få så hög feber för tänderna. mina har aldrig fått feber när dom fått tänder, men det är väl säkert olika.

• Kaxan

Nej många säger att de får inte så hög feber när de får tänder...när ebba fick sina 2 hade hon kanske 37,6  och de e ju bara lite förhöjd temp..

Ebba har också prickar på magen, hals och ryggen, mycket vid blöjområdet typ..men där e de ju värmare också...men de e nog helt säkert de för barnen på jobb hade samma prickar när de hade haft 3 dagars feber...

Är konstigt att man kan ge dom alvedon och ha sig men ändå går febern inte ner..de e lite skumt..sen helt plötsligt är den borta..ännu konstigare...finns så konstiga sjukdomar i dag känns de som...femte sjukan, och ja osv.. =)

Svar på tråden tre dagars feber