• Anonym (???)

Samboavtal, separation, någon som vet?

För 4 år sedan flyttade min sambo in hos mig (hyreslägenhet). Vi fick en son och nu har vi separerat. Mitt hushåll innan sambon var "komplett" med husgeråd och möbler. Jag bor kvar i lägenheten.
    Nu sitter han i Familjerätten och vill att vi ska ha bodelning med hjälp av advokater.
    Under åren som gått har vi köpt en beg. bil, en dubbelsäng, diskmaskin och en bokhylla, inte mycket mer än så. Då min sambo har betalningsanmärkningar så står bilen på mig och även lägenheten och jag hade ett Ica-konto där vi satte in matpengarna och även försökte spara.

Jag slängde ut honom efter att han hade misshandlat mig och sedan rensade jag ut hans ursprungliga tillhörigheter och ställde i en släktings garage.

Mitt ex vill nu då ha en bodelning med hjälp av advokater, jag förstår inte riktigt varför, är han ute efter lägenheten? Han nämnde även de 4000:- som jag hade sparat på Icakontot (jag jobbade extra och sparade de pengarna där). Han anser att hälften av de pengarna är hans.

Någon som har erfarenhet av sånthär? Vad är han ute efter egentligen? Är så himla trött och sliten efter allt tjafs att jag inte riktigt kan tänka eller förstå vad han egentligen vill.

• Svar på tråden Samboavtal, separation, någon som vet?
  • Anonym

Jag tror inte han kan ta något om ni inte är gifta och inte har skrivit "kontrakt" om hur ni ska dela på det om ni skiljs åt. Om allt dessutom står på ditt namn så tror jag han kan glömma det.

• Alle

Skrev ni något avtal när ni flyttade ihop?

Det som man har med sig in i boet har man också med sig ut.
    Det som ni har införskaffat gemensamt ska delas - gäller dock inte bilen då den inte omfattas av sambolagens bodelningsregler.

Lägenheten var din och han flyttade in, den är fortfarande din och han har ingen rätt till den bara sådär.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Tessideluxe

Ditt ex har inte så mycket att komma med. Sambolagen är tydlig. Det ni har införskaffat för gemensamt bruk ska delas på. Du ska alltså inte behöva dela på sådant som du hade innan ni flyttade ihop (husgeråd, möbler osv)

Bilen ska delas på (värdet) även om den står på dig. Och ni ska dela på de möbler (värdet av dem) som ni köpt tillsammans.

Han har ingen rätt till de pengar som du tjänat/sparat under tiden ni varit tillsammans. Det skulle han enbart ha haft om ni varit gifta. Stod Ica-kontot på dig?

Ang lägenheten så ska den som har störst behov av den få lägenheten även om den står på den andre personen. Det måste man ansöka i tingrätten om ifall man inte kommer överens. Om du har boendet med barnet så har du större behov än honom och kommer med all sannolikhet inte att behöva flytta.

Men du kan ju låta honom anmäla om bodelning hos Tingsrätten för då kommer det ju att gå rätt till, vilket är till din fördel i det här fallet.

• Tessideluxe

Jag är osäker på det där med bilen, det kan vara så att den nya sambolagen inte gått igenom ännu. Det kan du dock enkelt kolla

Tessideluxe skrev 2009-05-25 12:52:02 följande:
    Ditt ex har inte så mycket att komma med. Sambolagen är tydlig. Det ni har införskaffat för gemensamt bruk ska delas på. Du ska alltså inte behöva dela på sådant som du hade innan ni flyttade ihop (husgeråd, möbler osv) Bilen ska delas på (värdet) även om den står på dig. Och ni ska dela på de möbler (värdet av dem) som ni köpt tillsammans. Han har ingen rätt till de pengar som du tjänat/sparat under tiden ni varit tillsammans. Det skulle han enbart ha haft om ni varit gifta. Stod Ica-kontot på dig? Ang lägenheten så ska den som har störst behov av den få lägenheten även om den står på den andre personen. Det måste man ansöka i tingrätten om ifall man inte kommer överens. Om du har boendet med barnet så har du större behov än honom och kommer med all sannolikhet inte att behöva flytta. Men du kan ju låta honom anmäla om bodelning hos Tingsrätten för då kommer det ju att gå rätt till, vilket är till din fördel i det här fallet.
  • Rydia

www.bodelningsavtal.se/sambolagen.html

Så lägenheten och allt du hade innan ni flyttade ihop är ditt. Jag vet inte riktigt hur det blir med bilen men det verkar som att den och det ni köpt tillsammans som ni båda har haft användning för ska delas.

• Anonym

Bilen ska inte delas enligt sambolagen.
    Ditt konto=dina pengar
    www.regeringen.se/sb/d/10026/a/104564
    Har ni köpt bilen ihop ska den naturligtvis delas men detta tar inte sambolagen hänsyn till, man får åberopa samäganderätt(måste naturligtvis finnas papper på att man äger saken gemensamt,kvitto eller liknande)

• Anonym (kontrollerad)

Jag fick kämpa med jurist för att få behålla mina saker som jag hade innan samboförhållandet och få "någorlunda" rättighet till det jag skulle ha i bodelningen med min f.d. sambo. Vi är inte klara än - efter 2 år! Jag får inte mina sista saker. Hans pappa är den som "bestämmer" och han har inte en aning om vad sambolagen är, inte ens när en jurist säger det! Han tog ifrån mig ett fordon, trots att det finns kvitto...

Just nu lever jag ett liv med hans familj i hasorna - de kontrollerar mig varje dag! Men det ligger en polisanmälan och väntar!

• Anonym (???)

Bodelningen är nu så gott som färdig (riktigt färdig blir den nog aldrig). Jag kommer alltid vara sur för att jag känner att jag mer eller mindre fick muta honom tyst och lugn. Men så här i efterhand känns det helt ok. Nu är han tyst iallafall.

Jag fick rätt om sparpengarna. Bilen och sängen sålde vi och delade på pengarna. Det stora frågetecknet är nu våran sons saker. Jag hävdar att man inte "bryter upp" ett barnrum, medans han hävdar att jag ska köpa ut honom. Det låter konstigt i mina öron, sakerna är ju vår sons?! Köper man ut gåvor? Då kan ju jag börja hävda att han ska köpa ut alla gåvor jag har bekostat till hans familjemedlemmar genom åren?
    Till saken hör ju också att de flesta saker till vår son har jag köpt och de större möblerna har vi ärvt eller fått hjälp med ekonomiskt av mina släktingar...

• Anonym

Nej....är det gåvor till barnet så stannar det där det är och arvegods/ekonomisk hjälp som du fått från dina släktingar är ditt och ska inte "köpas ut"!!
    Det är ditt o sonens o han har ingen rätt till det!!

• Anonym

Sonen äger inte de sakerna i juridisk mening, alltså ska även sonens saker delas. Vill du inte att de ska flyttas får du ersätta din f.d. ekonomiskt.

Gåvor som du gett till någon annan än din f.d. sambo är helt irrelevanta i sammanhanget – du har ju inte varit sambo med de personerna, och alltså kan du inte dra in dem i bodelningen...

• Anonym

Eftersom ni gemensamt har inköpt sonens saker under tiden ni var sambos så ingår de i bodelningen. Hur ni ska dela på dem beror väl mest på hur sonen ska bo. Ska sonen bo växelvis är det mest rättvist att dela på sonens saker med hälften var. Men om sonen ska bo mest hos en av er så är det bäst att den föräldern får ta sonens saker. Dvs. fördelningen av sonens saker bör väl ske så att sonen får största möjliga nytta av dem.

• Anonym
    Tessideluxe skrev 2009-05-25 12:53:52 följande:
    Jag är osäker på det där med bilen, det kan vara så att den nya sambolagen inte gått igenom ännu. Det kan du dock enkelt kolla
    Va? Är det en ny sambolag på gång? Där även saker som inte ingår i gemensamt bohag ska delas på? Det har jag inte hört talas om. Har du mer information om detta?
  • Wanne

nån som vet hur det funkar med gåvor som jag har fått till mig personligen, tex en kristallskål som mor o far fick i bröllopspresent för 30 år sedan. kan min snart ex-sambo kräva den och annat jag fått till mig själv?

mamma har betalat barnens sängar, kan han ta dom?

• Anonym (???)

Bra frågor! Jag undrar liknande saker och egentligen tycker jag att svaren är helt självklara men det finns väl alltid kryphål.
    Mitt ex påstår ju att allting vi fått och köpt in i vårat gemensamma hushåll är "vårat" och det ska det delas på. Han vill ha gardinerna som jag har köpt för mina fickpengar, för de köptes in till vårat gemensamma hushåll. Fast han inte är intresserad av gardiner och inte heller tycker att de är snygga.
    Man blir oerhört småsint i en bodelning...

• greeneyes
    Anonym (???) skrev 2009-08-02 14:00:36 följande:
    Bra frågor! Jag undrar liknande saker och egentligen tycker jag att svaren är helt självklara men det finns väl alltid kryphål. Mitt ex påstår ju att allting vi fått och köpt in i vårat gemensamma hushåll är "vårat" och det ska det delas på. Han vill ha gardinerna som jag har köpt för mina fickpengar, för de köptes in till vårat gemensamma hushåll. Fast han inte är intresserad av gardiner och inte heller tycker att de är snygga.Man blir oerhört småsint i en bodelning...
    Tyvärr så har han ju rätt; eller i alla fall att allt som inköpts för att has gemensamt under tiden ni bodde ihop ska delas på. Så även om du köpt alla kastruller, alla glas, alla gardiner o alla möbler så har han rätt till hälften om de köpts under tiden ni bodde tillsammans.
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Anonym

Jag kan förstå att du känner dig less, men samtidigt är vår sambolag otroligt bra.
    Jag bor i ett land där det inte finns någon sambolag. Jag och min sambo har gemensam ekonomi och delar på allt, men sakerna har betalats från hans konto = hans vid en bodelning. Om han kastar ut mig står jag med kläderna på kroppen i princip.

Sambolagen är ju också skriven som den är för att oftast så fick kvinnorna ingenting vid bodelning för de hade köpt mat, blöjor och förbrukningsartiklar, medan mannen köpte stereo, soffgrupp och dator. Inte så lätt att ta med sig maten man åt för 10 år sedan när man separerar.

• Anonym
    Wanne skrev 2009-07-28 20:54:45 följande:
    nån som vet hur det funkar med gåvor som jag har fått till mig personligen, tex en kristallskål som mor o far fick i bröllopspresent för 30 år sedan. kan min snart ex-sambo kräva den och annat jag fått till mig själv?mamma har betalat barnens sängar, kan han ta dom?
    Personliga gåvor ingår inte i bodelningen. Endast bohag och husgeråd som ni själva har inköpt till ert gemensamma hem ingår i bodelningen. Men presenter som ni har fått är alltså var och ens personliga ägodelar. Kristallskålen ingår alltså inte i bodelningen.

Om din mamma har köpt sängar åt barnen så är det en personlig gåva till barnen från din mamma. Då får du och pappan komma överens om var barnen ska ha sina sängar. Dvs. hos vem av er ska de bo oftast, hos den föräldern kanske sängarna bör vara. Eller om barnen ska bo växelvis så kanske den av er som har sämst ekonomi bör ta sängarna eftersom den andre då har råd att köpa nya sängar åt barnen. Eller om barnen ska bo vv och båda har dålig ekonomi kanske ni kan ta en säng var eller dela på kostnaden för att köpa in ytterligare sängar åt barnen att ha hos den andre föräldern.
Svar på tråden Samboavtal, separation, någon som vet?