• viola00

1-plans eller 2-planshus?

Har äntligen bestämt oss för att bygga nytt med eksjöhus. Det står just nu mellan lyckan funkis 130 kvm (1-plan) och villa balans 155 kvm (2-plan). Först var vi inne på 1-panshus men när jag såg planritningen på villa balans kändes den bättre. Så nu vet vi inte!! I pris skiljer det i princip inget.

Är själv uppvuxen i ett 1-planshus och kände att det många gånger var för trångt, att så fort man visade sig utanför rummet så stod en förälder där...Men det har nog mycket med planritningen att göra.

Skulle gärna vilja ha era åsikter gällande fördelar och nackdelar med 1-plan och 2-planshus. Kan även tillägga att vi har 2 barn, kanske vill vi ha ett tredje i framtiden.

• Svar på tråden 1-plans eller 2-planshus?
  • Docendo díscimus

Allt beror på planritningen.

Vårt hus är försmått enl den inredning vi hade när vi bara hade två barn. har tre idag.

Tänk att ha en sovavdelning. Men när ungarna blir större. Kanske sovrum med bad och vardagsrum utanför och låta de tre barnen har sitt där nere.

Vi har 144 kvm men har 50 kvm sällskapsyta en trappa upp. Nere med stort kök med samvaro samt sovrum och tre sovrum. Lill snutt sover hos oss.

• Susanne905

Mellan de två modellerna hade jag självklart valt Balans, mer öppen planlösning nere, mer yta och lite mer avskärmat med sovrummen uppe. Hyfsat likt vårt hus i grundtanken.

• viola00

Jag är också inne mer på Balans. Tycker att planritningen är näst intill perfekt. Men nackdelen är ju trappan och att barnens rum inte kommer att användas så mycket till lek den första tiden när de är små.

Det känns som att man får mer för pengarna genom att välja Balans. Är det någon som har sett huset i verkligheten, är det snyggt? Tror ni man kan göra huset lite mer i funkisstil genom att ha det vitt och ta bort spröjsen?

• Susanne905

När det gäller eksjöhus budget serier så vet jag inte hur mycket man kan ändra. Det är därför husen är så billiga, du har inte samma valmöjligheter att ändra i planlösning eller annat som i andra modeller.

• Flerbarnstokan

"Balans Valmat" tycker jag ser lite funkisaktigt ut i alla fall även om det inte är riktigt så funkis som enplanshuset. Men jag tror att Balans är mer ett hus att växa i. Det är ju inte kul att köpa ett fint hus och sedan efter några år när man har tonåringar känna att huset är för litet. Funkishuset var ju alla barnrum ca 9,3 kvm och det öär ganska litet även om det vr en väldigt smart planlösning måste jag säga. Balans är mer ett hus att växa i och har större rum. Får ni fler rum kan ju allrummet göras till sovrum eller nedervåningens ena vardagsrumsdel. Jag röstar för Balans Valmat. Vad ligger priset på? Hittade inget?

• Sarah84

Fördel med 1-plans är att de är mer lättstädat tex. Man har inga trappor, något som är jobbigt då man har småbarn.

Fördel med 2-plans är att man kan "gå undan" på ett annat sätt.

Vi har 2-plans nu elle ja hus me källare, men den e fullt inredd, & skulle ja flytta/bygga nu så skulle jag välja 1-plans. Slippa trappa & mer lättstädat =)

• strenua

Får man vara lite off topic och fråga vad ett sånt hus kostar ungefär?

• Emilia82

vi valde enpland dels för att:
    -tvätten blir liggande i trappan:)
    -man måste dammsuga trappan:)
    -man blir gammal och orkar ej gå i trappan:)
    -barnen trillar i trappan,och antagligen jag med:)
    sen kommer jag ej på gler saker nu=)
    men vi är nöjda med vårt enplans, har dock älvsbyhus.

• johandra

Skulle helt klart välja 2plans-huset!

Nästintill perfekt planlösning ja,och om ni vill skaffa er ett tredje barn så kan ni bara slänga upp en vägg i allrummet där uppe så är det löst.

Vi bor i ett 1½-planshus och visst,tvätten fastnar i trappen men det är nog enda nackdelen tror jag. Sååå skönt att ha en sovavdelning där det aldrig är nån om det inte är meningen. Ingen som bara råkar gå förbi alltså. Har man besök så är alla alltid här nere. Vi har ett lekrum här nere och det är perfekt till våra små. Har även databordet där inne. Ett rum kunde ju ni få där nere oxå såg jag och det är nog att föredra tycker jag iaf.

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • DevilsDaughter

Vi håller på nu att bygga hus. Är nästan färdiga. Vi velade också lite mellan 1- och 2plans. Men det slutade på 1plan då vi har små barn och det är jobbigt med trappa när man har småbarn. Har som ni 2 st nu och ev en till sedan. Man har liksom mer koll på "läget" när det bara är ett plan. Iaf nu när barnen är små känns det bra. Men håller med dig ang att när barnen blir större så är det bättre med 2plans så de får lite mer privatliv.
    Men eftersom vi bygger vårt helt själva med lösvirke så hade det blivit mkt jobbigare att bygga tvåplans hus.

Svar på tråden 1-plans eller 2-planshus?