• Stjärnmamma

Studerande föräldrar

Jag vet att jag antagligen kan kolla upp detta ganska lätt men...

Jag undrar hur det fungerar med barntillägget när båda föräldrarna studerar.

Jag har nu studerat i två år och har hela tiden fått ett barntillägg varje månad för våra gossar. Nu när maken har blivit arbetslös så funderar även han på att börja läsa. Frågan lyder:

Har båda föräldrarna rätt att få barntillägget? Ekonomin blir ju extra ansträngd med två studenter i familjen så det känns ju logiskt om båda får detta bidrag.

Om han inte får det så får han tyvärr fortsätta med a-kassa och be en bön om att få ett arbete snart.

• Svar på tråden Studerande föräldrar
  • hönamor

Ingen aning men i MIN logiska värld så borde csn vara individprövat o alltså får han pengar på hans grunder, inte på att du oxå har csn o ni har gemensamma barn. Så barntillägg till er båda hoppas jag.

• alvaereva

Nej barntillägget går bara till en av föräldrarna om man är sammanboende.

• fredrikannsofie
    Stjärnmamma skrev 2009-05-25 13:41:29 följande:
    Jag vet att jag antagligen kan kolla upp detta ganska lätt men...Jag undrar hur det fungerar med barntillägget när båda föräldrarna studerar.Jag har nu studerat i två år och har hela tiden fått ett barntillägg varje månad för våra gossar. Nu när maken har blivit arbetslös så funderar även han på att börja läsa. Frågan lyder:Har båda föräldrarna rätt att få barntillägget? Ekonomin blir ju extra ansträngd med två studenter i familjen så det känns ju logiskt om båda får detta bidrag.Om han inte får det så får han tyvärr fortsätta med a-kassa och be en bön om att få ett arbete snart.
    Den som söker först får, dvs inte båda. Info finns på csn.se...
  • Lillsnufflan

Ni har båda rätt till barntillägg

• fredrikannsofie
    alvaereva skrev 2009-05-25 13:45:19 följande:
    Nej barntillägget går bara till en av föräldrarna om man är sammanboende.
    ... och även om man inte bor ihop så får bara en...
  • fredrikannsofie
    Lillsnufflan skrev 2009-05-25 13:45:50 följande:
    Ni har båda rätt till barntillägg
    Ja, men bara den som söker först får!
  • Stjärnmamma

Så det ser mörkt ut alltså...

Där föll våra planer.

Tack för svaren!

• fredrikannsofie

från csn.se (för att skingra rökridån som Lillsnufflan la ut...):

"Bara en förälder kan få tilläggsbidraget
    Om både du och den andre föräldern (vårdnadshavaren) studerar, kan bara en av er få bidraget under samma tid. Den av er som först får ett beslut om studiemedel får tilläggsbidraget.

Om föräldrarna är folkbokförda på olika adresser, lämnas tilläggsbidraget till den förälder som barnet är folkbokfört hos. Om föräldrarna är överens kan i stället den andre föräldern få tilläggsbidraget. Detta gäller bara det tilläggsbidrag som ännu inte betalats ut. "

• enny signatur

men tillägget är ju inte så stort? borde detta inte kompenseras av att nifår ett högt bvostadsbidrag?
    Jag tycker att det är helt ok med pengar som studerande faktiskt...

Svar på tråden Studerande föräldrar