Använda varmvatten direkt ur kranen till gröt???
Hörde att man inte ska göra d...
Är d så???
De visste inte jag....
Hörde att man inte ska göra d...
Är d så???
De visste inte jag....
Nej, varmvattnet inehåller koppar tror jag det är, eller någon annan metall som barnen inte ska få i sig. Man kan värma vatten i micron till gröten, för du ska alltid ta vatten ur kallvattenkranen.
nä, massa basselusker o skit! man ska inte ha varmvatten till välling hwller!
Vilken tur att ni vet
Varför informerar inte BVC om detta?? Hmmm....
så här är det:
Gatukontoret har hand om vattenförsörjningen och på deras hemsida kan man läsa (och DE är ju experter):
Kan jag dricka varmvatten?
"Nej, gör inte det. Varmvatten är inget livsmedel och skall inte användas till mat och dryck. Varmvattenledningar inomhus är ofta av koppar. Koppar löses ut i varmvatten och kan ge illamående och kräkningar hos känsliga personer. Använd därför enbart kallvatten till matlagning och dryck. Gör inte t.ex välling av varmvatten utan använd kallvatten och värm."
"Man ska inte dricka varmvattnet. Det kommunala dricksvattnet är kontrollerat av leverantören som kallvatten. Det varma kranvattnet räknas inte som dricksvatten och kontrolleras därför inte. Varmvattnet ska inte användas som dryck eller till matlagning. Ett råd är att man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det har jämn temperatur. Detär lätt att känna med handen. Sedan kan man värma vattnet vid behov."
varför du inte blev informerad om detta på bvc är att detta gäller inte bara barn utan alla men särskilt barn är mer känsliga.
Sen kan det ju vara så att BVC inte informerar om det för att man ska anses veta att man inte ska dricka varmvatten (se mandis inlägg). I all matlagning så använder man ju t ex kallvatten, just av den anledningen.
(Fast jag erkänner att jag inte tänkt på varför man alltid använder kallvatten, utan bara gjort det för att man "ska". )
mandis - tack! Tänk vad man lär sig när man får barn
Kiara: det var så lite så. ja man lär sig så länge man lever och det är väl tur det.*ler*
madis - ja visst är d.... började fundera över d här med varmvatten o jag har använt d till mig själv också utan att veta att d inte är bra.
INGET MER VARMVATTEN HÄR
jag kokar kallvatten i vatten kokaren.snabbt och enkelt!
Vi har börjat micra d!