• miss lyckad

Tomater

När kan man börja lämna tomatplantorna ute över natten?
    I natt säger väderprognosen att det ska bli 11 grader. Då borde de väl klara sig utomhus?

• Svar på tråden Tomater
  • fröken zombie

Tycker jag absolut man kan

• Mammut och Papput

Svärmor har redan satt ut dem (norra norrland). Hon har dem i ett litet växthus med kupévärmare på ibland. De får mycket sol och värme när det blir kallare på natten.

• miss lyckad

Då får de stå ute i natt. Så länge det inte blir frost så lär det väl inte vara ngn fara.

• Bumblebina

Mina har stått ute i tre veckor redan, inget växthus. Bor i västra götaland...

• ALJO

Nej, dom klarar inte frost. Och helst inte under 8 grader.

• Soul

Mina tomatplantor har stått ute över natten i två veckor nu. Har inget växthus, utan de står förankrade mot en vägg. Men jag hade en ganska lång avhärdningsperiod innan där jag kånkade ut och in dem varje dag. De har inte tagit någon skada av temperaturen, däremot har det varit lite värre med vind och stark vårsol. En del blad ser inte så roliga ut, men plantorna har överlevt och mår nu bra.

• vackrastarflow

Min tomat har stått ute i ca 2 veckor nu efter en lång avhärdningsperiod.
    Jag bor i zon 1 och har endast balkong, så det är ingen större frostrisk. Blir det frost tar jag bara in den

• mm m

Tur att jag inte ställt ut mina tomater över natten ännu då det vart några frostnätter här! Eftersom de slutar växa runt 8-9 grader dör de nog vid ett par minus..

De får vackert stå inne några nätter till..

• tisteln

Ja, de vill ha det minst +14 grader har jag fått lära mig, så inga av mina tomater får bo ute om nätterna innan midsommar. Bor i zon 1-2.

• vackrastarflow
    tisteln skrev 2009-06-10 20:24:29 följande:
    Ja, de vill ha det minst +14 grader har jag fått lära mig, så inga av mina tomater får bo ute om nätterna innan midsommar. Bor i zon 1-2.
    mina verkar må jättebra, har fått stå ute sen 17 maj. har massor av blommor och knoppar
  • tisteln

Lyx!! Skönt att de klarat sig, alla mina dog förra året när det var runt +2 grader några nätter runt midsommar.. Så jag passar mig lite extra iår.

• vackrastarflow
    tisteln skrev 2009-06-10 20:28:26 följande:
    Lyx!! Skönt att de klarat sig, alla mina dog förra året när det var runt +2 grader några nätter runt midsommar.. Så jag passar mig lite extra iår.
    jag kan ju alltid ta in dem om det skulle riskera bli så kallt. förhoppningsvis får vi lite varmare till midsommar i år...
  • cc Kitty

Man kan också svepa in dom nattetid i fiberduk, det gjorde jag för några år sedan då tomaterna både blommade och bar frukt långt in i November efter att snön fallit.
    I december innan jul så plockade jag av all frukt som fick eftermogna i fönstret för att jag inte ville pulsa i snö för att plocka tomater, dom är inte så känsliga som gurkorna, DOM däremot vill ha betydligt varmare.

Svar på tråden Tomater