• Bebis sugen

Högt blodtryck v 39, nervös!

Gick in i v 39 idag. Var hos bm och allt såg fint ut förutom mitt blodtryck som låg på 140/90. Sist (1½ vecka sedan) var det 122/ 74.
    Har haft något högt blodtryck i mitten av graviditeten.

Nu blir jag nervös och hoppas verkligen att jag inte ska få havandeskapsförgiftning såhär i slutet. Ska tillbaka inom en vecka för ytterligare en kontroll.

Någon som har några erfarenheter av högt blodtryck i slutet av graviditeten och kan man påverka något själv?
    Har varit dålig på att ta det lugnt, men har ingen äggvita i urinen tack och lov!

Snälla ta er tid och hjälp mig lite om ni vet något. Tack.

• Svar på tråden Högt blodtryck v 39, nervös!
  • FavvoJonna

fast havandeskapsförgiftning är väl ingen fara så här sent i graviditeten? Det "värsta" som kan hända är väl att de sätter igång dig om hf eskalerar..

• Audrey Hepburn

Blodtrycket sticker alltid upp i slutet av graviditeten av olika anledningar, bla att du får mer blod i kroppen. Havandeskapsförgiftning kan du inte ha utan äggvita urinen så jag tycker inte att du ska stressa upp dig i onödan.
    Hade bm anat oråd så är jag övertygad om att hon skulle sagt något.
    Försök att ta det lugnt och vila mycket så ska du se att det kommer bli jätte bra.

• Pärtan76

Håller med om att det inte är ngn fara med hf i slutet. Som sagt så i värsta fall sätter igång dig och förlöser dig så blir du av med förgiftningen.. Det finns inget att oroa dig över.

Jag fick hf i slutet med min dotter, kände inget själv. Tyckte att jag mådde toppen. Hon förlöstes tillslut efter 2 v på sjukhus (för vila). Då var det bara 10 dagar till bf.

Lycka till!

• Bebis sugen

Tack för era svar!

140/90 är väl inte jätte jätte högt heller?
    Ska vila och verkligen tänka på att inte stressa osv.
    Börjat läsa Stieg Larssons böcker nu :)

• Moyo

När det gäller HF så är det undertrycket man kollar. Har man över 90 är det inte bra, men utan några andra symptom så är det säkert ingen fara.
    Ta det lugnt och vila mycket, men var lite uppmärksam på huvudvärk etc. Börjar du må dåligt ska du ringa förlossningen. HF är farligt även sent i graviditeten då tillståndet kan försämras fort, jag vet.

• Bebis sugen

Moyo: Finns det andra symtom än huvudvärk man ska observera?

Jag hade en ny bm idag min var sjuk, kanske var jag lite nervös att ta blodtrycket (har hänt förr) så jag hoppas att extra kollen är bättre, då går jag till min ordinarie bm...

• Dorjee

jag fick förhöjning av trycket från ca v 38 förra gången, och sedan tickade det iväg successivt fram tills igångsättning i v 42+0. Då hade jag också äggvita i urinen. Man skall vara MYCKET observant även om det är sent i graviditeten, för hf kan om man har otur utvecklas fort. Oss läste de lusen av när det gällde att vakta efter symptom av olika slag; svullnad, huvudvärk, flimmer för ögonen, tryck över övre delen av magen... Man måste inte ha påvisat protein för att det skall vara allvarligt. Det enda man kan göra själv egentligen är att ta det lugnt, försöka stressa ned och vara observant. Blir de oroliga kommer de antagligen att sätta igång dig, eftersom du är så långt gången. Jag är i v 39 nu och har också ett tryck kring 140/90, dock har jag legat högt länge och "aktat" mig noga för att dra på mig ytterligare höjningar. Dock medskickat hem att observera kroppen, och framför altl förändringar. Känner mig lugn, och det tycker jag att du också skall vara, men som sagt; var observant!

• Inana83

ts, var uppmärksam på plötslig svullnad i t.ex ansikte, händer eller fötter! Visst e detta vanligt i slutet på grav, men nu när du har högt blt så var extra uppmärksam. Var också uppmärksam på huvudvärk och/eller flimmer för ögonen!

Ring förlossningen om du känner dig annorlunda än vanligt! I min förra grav så började det med högt blt och ingen eller lite protein i urinen, men på bara ett dygt ökade proteinen till en 2:a på bm stickorna så det kan gå fort med hf, jag blev igångsatt pga att mitt blt vägrade gå ner...

Som sagt, känner du dig dålig så RING förlossning och rådprata med dom!

• Moyo

Bebis sugen skrev 2009-05-25 21:24:57 följande:

Moyo: Finns det andra symtom än huvudvärk man ska observera?Jag hade en ny bm idag min var sjuk, kanske var jag lite nervös att ta blodtrycket (har hänt förr) så jag hoppas att extra kollen är bättre, då går jag till min ordinarie bm...
    Jag ser att Dorjee & Inana83 redan svarat... Blodtryck och äggvita kan man ju inte gärna kolla själv, men vätskeansamling kan man vara uppmärksam (har du möjlighet så ställ dig på en våg och håll koll på eventuell viktuppgång). Med HF kan man lägga på sig MYCKET vätska på kort tid. Smärta i epigastriet (övre delen av buken), huvudvärk och synrubbningar kan man också vara uppmärksam på.
    Men, som tidigare sagts så är viss blodtrycksökning inte ovanlig i slutet av graviditeten så ta det lugnt. Det är bra att du fått en ny koll.
  • Bebis sugen

Hmm bm har inte hört av sig ang en ny till för blodtrycksmätning.
    Jag har observerat extra noga hur jag mår.
    Ingen viktökning, inte mer svullen i kroppen och ingen huvudvärk.
    Försöker att vila mer. Kanske är det bara högt blodtryck såhär i slutet.

Någon som vet om man kan gå till vc och ta ett blodtryck bara så där?
    Min bm är kanske sjuk ännu som ej hört av sig.

• Ikisen

Hej! Jag har ungefär samma som du, men mitt blodtryck var i förrgår 150/100, jag är i vecka 38+6 idag. Min barnmorska ringde in till bedömningsmottagningen i uppsala och fick tid där igår. De kontrollerade bebisens hjärtljud, mitt blodtryck, gjorde ett ultraljud och tog blodprov. Mitt blodtryck hade sjunkit till 135/90 så de sa att jag skulle gå på kontroll hos min barnmorska 2 gånger i veckan och kolla blodtryck och lämna urinprov. Om du är orolig så ring till din vårdcentral så kan de ta ditt blodtryck.

• systersandra

Ditt blodtryck är ju precis på gränsen,så det är ju ännuinte farligt högt.
    Du är ju så pass nära förlossningen nu och många får ett högre blodtryck i anslutning till att förlossningen snart är på gång,utan att det är hf.
    Det är kroppens sätt att förbereda sig för förlossning.
    Skulle det nu vara så illa att trycket skulle sticka iväg mera och du skulle få proteinuri och må dåligt så är det ju inte mycket att vänta på.Då sätter de säkerligen igång förlossningen.
    Barnet är ju fullgånget nu.
    Du har säkert inte långt kvar nu till allt startar igång.Lycka till

Svar på tråden Högt blodtryck v 39, nervös!