• Anonym (Jag)

Oro för blodprov, lugna mig!

Jag har under min uppväxt varit jätterädd för sprutor och blodprov, och har inte tagit på lääänge.

Nu ska jag eventuelt ta imorrgon, och är EGENTLIGEN inte rädd, men känner den där gnagande oron.
    Jag VILL ta provet imorgon! Och jag kommer med största sannilokhet ta provet imorgon(bestämmer själv) och har egentligen bestämt mig för att inte tänka på det, alla säger ju att det faktiskt nästan inte känns.
    Men ändå.

Kan ni inte lugna min lite, berätta hur det känns och så?
    Hur bra är Emlaplåster? Hur känns det då? Och hur känns det utan?
    Har ju själv inte tagit blodprov i armen(förutom när jag skulleopereras, och det minns jag inte...)

Hjälp mig att få lite ro=b

• Svar på tråden Oro för blodprov, lugna mig!
  • grön banan

Är själv stickrädd o Emla minst en halvtimme innan är kanon. Ska du ta blodprov i armen? Jag är superkänslig där, men att ta i handens ovansida känns mycket mindre för mig. På vissa är det lättare att hitta kärl där. Det är lättare att ligga o ta blodprov om man är rädd. Drick vatten före o efter o du kan även testa att ta 2 Alvedon före.

• grön banan

Om jag har Emla, känner jag bara sticket. Känner att nån håller på där, men det sticker inte.

• Jullessk

Det är absolut ingen fara! Tar du Emla en timme före så känner du ingenting. Är personen som ska sticka duktig så känner du inget utan Emla heller. Den tunna nålen sticks bara in precis under huden i kärlet. Det klarar du. Tänk vad nöjd och stolt du kommer vara efteråt. Be att få ligga ner så är det lättare att slappna av.

• Tasano

Jag är också väldigt stickrädd och dessutom svårstucken så de brukar få sticka mig massa gånger - vilket bara triggar igång min rädsla ännu mer när jag ska ta prov och vet att det kommer bli betydligt mer än ett stick.
    Men hursomhelst, med en bra sköterska - tex någon som jobbar på labb - är det egentligen väldigt snabbt och lätt (men jag är löjlig ändå).
    Emlaplåster bedövar huden rätt effektivt om det får sitta så länge som det ska. Så då känner du knappt sticket genom huden.
    Sammanfattningsvis: Det är inte så farligt alls, egentligen, men har full förståelse för din oro ändå.

• grön banan
    Jullessk skrev 2009-05-25 19:22:15 följande:
    Det är absolut ingen fara! Tar du Emla en timme före så känner du ingenting. Är personen som ska sticka duktig så känner du inget utan Emla heller. Den tunna nålen sticks bara in precis under huden i kärlet. Det klarar du. Tänk vad nöjd och stolt du kommer vara efteråt. Be att få ligga ner så är det lättare att slappna av.
    Det där stämmer inte. Om man inte känner blodprov utan Emla, har man fel på känseln. Man KÄNNER att de pillar med Emla, men det GÖR INTE ONT. Nålen ska ner en bit i armen också.
  • Anonym (Jag)

Tack alla! Ja, jag kommer nog klara det, men oron innan är ju så jobbig! Är bara rädd att jag ska få en chock över attdet gör typ jättemycket ondare än vad jag trodde...

Kommer vara jättestolt imorgon, om jag gör det=b

• grön banan

Anonym (Jag) skrev 2009-05-25 19:26:15 följande:

Tack alla! Ja, jag kommer nog klara det, men oron innan är ju så jobbig! Är bara rädd att jag ska få en chock över attdet gör typ jättemycket ondare än vad jag trodde... Kommer vara jättestolt imorgon, om jag gör det=b
    Drick lite varm mjölk eller varm choklad innan. Det lugnar lite.
  • Anonym

Tack alla! Ja, jag kommer nog klara det, men oron innan är ju så jobbig! Är bara rädd att jag ska få en chock över attdet gör typ jättemycket ondare än vad jag trodde... Kommer vara jättestolt imorgon, om jag gör det=b
    nejnej nej, det gör inte ont! inte om du har emla. Sen be om att få ligga ner, då är det lättare att slappna av och så tittar du inte på vad de gör.

jag har tatueringar över hela kroppen, men gillar inte blodprov, bara själva grejen med att ta just blodprov gör mig lite snurrig. så jag ber alltid om att få ligga ner och då mår jag toppen och det är aldrig några problem.

lycka till! och skriv imorrn när du grejat det! du får fira med massa godis efter
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2009-05-25 19:30:37 följande:
    nejnej nej, det gör inte ont! inte om du har emla. Sen be om att få ligga ner, då är det lättare att slappna av och så tittar du inte på vad de gör.jag har tatueringar över hela kroppen, men gillar inte blodprov, bara själva grejen med att ta just blodprov gör mig lite snurrig. så jag ber alltid om att få ligga ner och då mår jag toppen och det är aldrig några problem.lycka till! och skriv imorrn när du grejat det! du får fira med massa godis efter
    Tack, vad duär gullig! Det ska jag!
  • Mieria

Jag har stuckit många spruträdda och det är min erfarenhet att emlasalva hjälper jättemycket så jag tycker att du ska prova det. Säg också till den som sticker att du är rädd så att någon som är erfaren kan sticka dig : )

Svar på tråden Oro för blodprov, lugna mig!