• Sigrid

Tips på fyllning till kalla wraps till picknick!

Har ni tips på fyllningar på wraps som man kan ha till picknick (ska alltså ätas kalla)?

Jag funderar på couscous, vad kan man ha till det?
    Vill även ha tips på andra fyllningar.

• Svar på tråden Tips på fyllning till kalla wraps till picknick!
  • moonweb

Kycklingstrimlor, isbergssallat, salta nötter, majs och guacamole.

• Nyfiken gul

min erfarenhet är att couscous tyvärr tenderar att bli lite gummiaktigt när det är kallt och kokt för länge sedan.
    Couscous är godast alldeles nykokt.

En god röra jag brukar använda mig av:

Kokt kall färskpotatis - gärna dillkokad
    Kapris
    Röd lök
    Valfri rökt fisk tex makrill, sik eller lax

hacka ihop till lagom konsistens och fyll wrapsen.

I en särskild burk blandar man en god kall sås och häller på själv efter behag när man ska äta:

creme fraiche, stenbitsrom och lite klippt gräslök.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Sigrid
    moonweb skrev 2009-05-25 20:43:20 följande:
    Kycklingstrimlor, isbergssallat, salta nötter, majs och guacamole.
    Åh, det lät jättegod. Mums!
  • Sigrid

Nyfiken gul skrev 2009-05-25 20:56:38 följande:

min erfarenhet är att couscous tyvärr tenderar att bli lite gummiaktigt när det är kallt och kokt för länge sedan. Couscous är godast alldeles nykokt. En god röra jag brukar använda mig av: Kokt kall färskpotatis - gärna dillkokad Kapris Röd lök Valfri rökt fisk tex makrill, sik eller lax hacka ihop till lagom konsistens och fyll wrapsen. I en särskild burk blandar man en god kall sås och häller på själv efter behag när man ska äta: creme fraiche, stenbitsrom och lite klippt gräslök.
    Låter som en matig picknicksmörgås. Den ska jag också testa att göra.
  • MTG

vi har en enkel variant med sallad och rostbiff. sen tar vi med en burk kyckling- och backonsallad (rydbergs) som vi fyller i på plats, så att det inte blir mjukt och degigt. kanske inte den nyttigaste, men så gott!

• Sigrid
    MTG skrev 2009-05-26 17:49:38 följande:
    vi har en enkel variant med sallad och rostbiff. sen tar vi med en burk kyckling- och backonsallad (rydbergs) som vi fyller i på plats, så att det inte blir mjukt och degigt. kanske inte den nyttigaste, men så gott!
    Verkar smarrigt och enkelt.
  • Puffig Pingla

Jag brukar köra grillad kycklingfilé i bitar. Hackade grönsaker (gurka, rödlök, paprika tex). Ev halloumi rå el grillad i bitar
    Till det en kall sås gjort på matlagningsyogurth och sweetchilisås.

Med fördel så tas har man i såsen vid servering.

Nyttigt och supersmarrigt.{#lang_emotions_tongue_out}

• Sigrid
    Puffig Pingla skrev 2009-05-26 19:01:47 följande:
    Jag brukar köra grillad kycklingfilé i bitar. Hackade grönsaker (gurka, rödlök, paprika tex). Ev halloumi rå el grillad i bitar Till det en kall sås gjort på matlagningsyogurth och sweetchilisås. Med fördel så tas har man i såsen vid servering. Nyttigt och supersmarrigt.
    Åh, jag älskar halloumi. Den måste jag testa.
  • Anna M

kan man inte ha köttfärs i? Det kan väl vara gott kallt? Kanske med tacosmak el vanlig?

• Ulli

tonfisk, majonnäs, cream fraiche, majs, ärtor, hacka röd paprika samt rödlök, krydda med salt och peppar.

• levandecharader

Vi brukar fylla wraps med couscous, strimlad kyckling, grillade grönsaker, babyspenat (m.m.) och tzatsiki eller vitlökssås eller den här: www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet&p=r5b&id=5279

En annan variant är att vi gör kalla tacos helt enkelt, supergott. Den här är god också: www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36056 brukar äta den kall ibland.

När vi gör nåt som ska stekas så brukar jag steka precis innan vi ska sticka iväg, lindar sen in allt i folie så håller det sig någorlunda varmt (ljummet) tills det ska ätas

• Heavenlyfaith

1.
    tonfisk
    majonäs
    rödlök
    salt
    peppar
    rivet citronskal

2.
    rökt lr. gravad lax
    creme fraiche
    majonäs
    rom
    rödlök
    dill
    salt
    citronpeppar

3
    kyckling (kall,stekt)
    bacon (kall,knaperstekt)
    creme fraiche
    majonäs
    paprika
    purjolök
    ajvar
    persilja
    paprikakrydda
    salt
    peppar

4.
    sill
    kall potatis i tärningar
    creme fraiche
    rödlök
    dill
    salt
    peppar

Åsså massa grönsaker i såklart.

Svar på tråden Tips på fyllning till kalla wraps till picknick!