• Swenglish

Lärare! Föräldraledighet och sommarlov?

Min man är lärare, och har det här läsåret jobbat 80%, föräldraledig 20%. Efter sommaren ska han jobba 100% igen. Hur funkar det med sommarlovet nu? Ska han gå upp till 100% redan i juni? Jag förstår att han inte arbetat in ett helt sommarlov, men hur mycket har han arbetat in? Ska han ta föräldrapenning 20% under sommaren också? Hoppas någon kan hjälpa oss bena ut detta! Tack!

• Svar på tråden Lärare! Föräldraledighet och sommarlov?
  • En skrutt

Om han har ferietjänst och har arbetat 80% så har han arbetat in 80% av lovet. Då kan ni välja mellan att bara få ut 80% av ferielönen eller fylla på med 20% föräldraledighet. Dock är det så att om barnet är över ett år så måste han (under de veckor som är ferie och inte semester) fylla på med föräldradagar upp till 100% för att behålla sitt SGI.

• Jessa med 3

Är själv lärare och trots att detta är mitt tredje barn måste jag ringa lönekontoret och be dem kolla åt mig för det är jättesvårt att förstå sig på! Man kan inte ta fp under den period då man har sin "semester", kolla när den ligger (brukar vara i början av sommaren för lärare). Därefter har jag nog tagit samma antal dagar som under läsåret om jag inte minns fel. Men; han ska ringa sitt lönekontor och begära besked om hur mycket han har inarbetat och hur mycket han sen måste fylla upp med.

• Swenglish

Tack! OK, tror jag förstår. Då går det alltså inte att helt enkelt fortsätta ta FP på måndagar (som han haft under läsåret), och sen gå upp till 100% i augusti? Eller fattade jag ingenting? (Han har ferietänst och barnet är över ett år)

• Jessa med 3

Nej, det ska inte spela någon roll om han går i tjänst före eller efter sommaren - inarbetad tid är ändå inarbetad. Jag brukar (har tre barn, så det känns som om det "alltid" varit så... ) dock gå i tjänst och jobba heltid planeringsveckan på slutet - synd att missa fortbildning och planeringstid!

Svar på tråden Lärare! Föräldraledighet och sommarlov?