• PurePink

Någon som har varit på Lefkas eller Parga? Funderar på en kombinationsresa...

Funderar att ta en tripp i September och vara borta i 2 veckor. Funderar då på att kombinera Lefkas och Parga...Någon som kan berätta något om dessa resemål?!

Tack på förhand.

• Svar på tråden Någon som har varit på Lefkas eller Parga? Funderar på en kombinationsresa...
  • HelenaMM

Vi var i Parga för tre år sedan. och åkte då i månadsskiftet september/oktober, som visade sig vara sista veckan på säsongen för de flesta arrangörer. Jag har aldrig upplevt så mycket regn utanför Asien tidigare! Och det hade inte gubbarna i hamnen heller, inte på 100 år hade det regnat så intensivt... Nu kan man ju hoppas att det dröjer 100 år till nästa gång, men tydligen ÄR det ett av de mer fuktiga områdena i Grekland vid den tiden på året.
    Annars var det väldigt mysigt, vänligt och vackert! Vi åkte med en 4 månaders och en 3 åring och det funkade perfekt, även om det var många tuffa backar att dra barnvagnen i. Åkte motorbåt till närliggande stränder och åt oss igenom ett antal bra restauranger i den lilla hamnen.

På Lefkas var jag för ca 10 år sedan och då åkte jag dit utan att ha förbokat något vilket också funkade bra. Kombinerade med Kefalonia den gången och båda öarna har helt fantastisk natur och fina bad! Perfekt att hyra moppe och köra runt och upptäcka. Har ingen aning om hur turismen utvecklats sedan dess, men då upplevde jag det som ganska lugnt. Skulle gärna åka tillbaka till både Parga och Lefkas!

• Heranell

Var på Lefkas 1994, så det är länge sen, och Parga 2001. Lefkas gillade jag inte så värst mycket, men det kan ju ha ändrat sig. Parga kan jag tänka mig att åka tillbaka till dock! Men då ska jag välja ett hotell hyfsat nära centrum och stranden, och inte som vi så, bodde väldigt högt upp och var tvungna att klättra genom en olivlund när vi skulle ner till stranden (alternativet var flera km av serpentinvägar, eller taxi), och sen tillbaka. 37 grader var det, till slut orkade vi inte ta oss ner till stan på kvällarna. För att det var så jobbigt att ta sig upp igen! Men annars var det jättetrevligt!

• Tjoflöjt

Åh, Parga är fantastiskt! Det känns som om det är en riktig liten stad, och inte ett turisttillhåll. Bra hotell, bra restauranger och jätteintressanta utflyktsmöjligheter. Parga och Korfu är mina absoluta Greklandsfavoriter, och du kan åka till Korfu över dan från Parga :)

• Oia

Jag älskar Lefkas men hatar Nidri!

Alltså, ska man resa dit så ska man bo någon annanstans än i Nidri. Lefkas har otroligt vackra stränder MEN det är inte helt lätt att ta sig till dom. (Dom ligger inte på andra sidan "hotellgatan" om man säger så .)

• Tullemi

Vi var i Parga i slutet på september 2007. Vi tyckte så här:

+ Pittoresk by/stad, väldigt vackert på kvällen, grönska, jättefint hotell.

- För sent att åka i slutet på september för Parga ligger såpass norrut i Grekland att vattnet var ca 18-19 grader (brrr tyckte iaf vi), backigt och värsta backen var antagligen till vårt hotell, tråkig mat, turistshopping (krimskrams) i mängder, regnigt, dyrt, tråkig by.

Slutbetyg: Vi åker INTE tillbaka. Vi hade iofs hört mycket positivt innan så våra förhoppningar var ganska höga.

• Heranell

När jag var på Lefkas bodde vi i Nidri, tyckte inte om det. Däremot finns det en by på andra sidan av ön som hette Agios Nikitas. Då fanns det inga hotell där (1994) men det tror jag att det finns nu. Vi var där sista veckan på säsongen (början av oktober) och hade lika mycket regn som sol.
    Ni har inte funderat på Portugal? Jag har varit i Albufeira 2 ggr (1987 och 1992) och undrar hur det är där nu för tiden.

• filos

Parga är underbart!!! Tillhör mina Greklandsfavoriter. Mysigt och genuint. God mat, rätt fina stränder, flera möjligheter till utflykter m.m. Var där sista veckan i september förra året och då regnade det en dag och resten var soligt och varm Kommer absolut att åka tillbaka någon dag.
    Lefkas blev jag inte lika förtjust i... Var där år 2000 (tror jag) och bodde i Nidri. Tråkig stad och överpackad med turism. Men kan hålla med om att naturen runtomkring är fin. Skippa dock boende i Nidri!!!

Svar på tråden Någon som har varit på Lefkas eller Parga? Funderar på en kombinationsresa...