• Anonym

Stor knöl vid örat! Vad kan det vara?!

Igår kände jag en lite knuta under örat, bakom snibben typ.
    Börja klämma lite smått och sen svullna den upp som bara den. Nu står öronsnibben rakt ut pga svullnad från denna knöl. Kommer massa västka om man trycker på den, ser ut som vatten typ.
    Någon som vet vad det kan vara? Innebrännare/finne? En svullen körtel kanske?
    Den är ca 1½-2 cm på alla håll.

• Svar på tråden Stor knöl vid örat! Vad kan det vara?!
  • Hansi

Låter som en svullen talgkörtel. ofarligt men gör skitont. Och du, kläm inte mer på den

• Anonym (kille29)

haft sån där förr. Jag klämde och klämde tills den sprack. Sprack som en stor finne.
    Förresten vad är talgkörtel?

• Anonym

Okej! Enligt andras syn gissa dom på innebrännare. Jag personligen gissar på körtel. Inte för att jag kan se så mkt, men känns inte riktigt som en finne.
    Den e för övrig sten hård. Ont som fasen runt om oxå. Kan det kanske ha och göra med, att jag just nu går med ett helvetes halsvirus, som inte vill ge med sig??

• Anonym

Det kan det absolut vara med.. Ring sjukvårdsupplysningen och hör. Kanske du kan få meducin?

• Anonym

Varit hos läkaren i fredags och idag. Samma svar, halsvirus. Dock tog jag itne upp detta med knölen. Hur som helst så görs inget mot viruset iallafall. Och knölen lär vell försvinna tidsnog. Ser mindre snyggt ut dock och ömmar =/

• Prinsessans mamma

Du har inte ont i örat?
    Man kan få öroninfektion som går in i benet, käke eller skallen. Ett symptom är att örat då börjar stå ut. Kanske kan bli likadant utan att örat är inblandat, utan bara halsen. Inte alls bra så:
    Dags för farbror doktorn, du har säkert fått bakterier i halsen så du kan få antibiotika.

under örat finns ju också körtlar som sväller när de jobbar med en infektion men de brukar vara lite mjuka i konsistensen.

• Anonym

hehe :) Om det endå vore bakterier så jag kan få bot =) Hatar virus, göra så jädrans ont och hålla i sig länge. Haft halsont 1 vecka nu, och smärtan verkar inte vilja avta. Och nu dyker knölen upp. Någon som vet hur länge ett virus håller i sig??

• Anonym

Jag hade en exakt likadan bakom örat och i ansiktet samtidigt. Det är troligtvis en "förbrukad talgkörtel" som läkaren kallade det. Jag fick några tabletter att äta, och allt försvann! Dock tog det ca en vecka innan jag märkte någon skillnad...

• Anonym

Okej! Men måste jag ta tabeletter mot denna då? eller kan den försvinna av sig själv? Orkar inte gå till läkaren igen, snart stammis där pga mitt virus som inte vill ge med sig. *suck*

Svar på tråden Stor knöl vid örat! Vad kan det vara?!