• majlin84

vad händer när brukare dör?

Tänkte höra om nån vet vad som händer när en brukare dör om man har vikariat för en annan (månadsanställd) ? Får man betalt den tid som man har vikariatet och blir omplacerad om man kan eller det bara är hejdå? Står i kontraktet att "vikariat kan ej brytas i förtid"

tacksam för svar!

• Svar på tråden vad händer när brukare dör?
  • majlin84

bara?! ja de va ju inte mycket de inte...

• LoverBambi

mm så e d för d företaget ja jobbar iaf.
    sen kan dom hjälpa dejj att få en ny tjänst elle nytt vik hos ngn annan...

• majlin84

okej...tack för ditt svar iallafall!

• Pokergirl

Då "kontraktet inte kan brytas" så innebär det väl att du både har rätt till och är skyldig att arbeta till dagen ditt vik löper ut. Det innebär att du inte kan avbryta ditt vi i förtid, dock tror jag att om brukaren dör så förfaller ditt vik och du får en månads uppsägningslön. Kolla vilket avtal som gäller just dig, det är olika beroende på vilket kollektivavtal som gäller.

• majlin84

Mm ska ha möte med chefen imorron så får se. Konstigt egentligen att folk jobbar med detta när de är så osäkert. Men tack så mycket för ditt svar!

• sallybuse

Detta har jag också funderat på.Men aldrig tagit reda på vad som händer.Jag har jobbat som personlig assitent till en man i ca 10 år.Och trivs jätte bra.Och nu så jobbar jag bara 50%.Och vad händer då om han går bort.Vem vill anställa mig då.Eller här finns kanske någon som behöver en ½ sjukpensionär.Detta är ju något jag skulle fråga om men har inte gjort de.Men när jag såg detta inlägg idag så tänkte jag att nu kan jag fråga.

• majlin84

mm man tänker ju inte på sånt när man är inne i sitt jobb och har vardagen men idag hann den där ifatt mig... så nu tänkte jag höra om nånvet här så man kan sova nåt inatt... men visst personlig assistent är ju osäkert yrke...tyvärr, för de e otroligt kul o jobba me de

• Tecken

Känner folk som råkat ut för det. De fick 2v uppsägningslön eftersom det uppstod arbetsbrist då brukaren gick bort.

• majlin84
    sallybuse skrev 2009-05-25 23:16:40 följande:
    Detta har jag också funderat på.Men aldrig tagit reda på vad som händer.Jag har jobbat som personlig assitent till en man i ca 10 år.Och trivs jätte bra.Och nu så jobbar jag bara 50%.Och vad händer då om han går bort.Vem vill anställa mig då.Eller här finns kanske någon som behöver en ½ sjukpensionär.Detta är ju något jag skulle fråga om men har inte gjort de.Men när jag såg detta inlägg idag så tänkte jag att nu kan jag fråga.
    vet inte om du jobbar inom kommunen eller privat och vad du har för avtal. Men vi blir omplacerade. Dom som har fast hittar dom andra ställen till och vi som har vikariat har vårat till det löper ut enligt kontraktet. Så det kanske är så för din del oxå om det blir så, att du kan få bli omplacerad.
  • SweetLilly

jag jobbade för privat assissansbolag och jag hade "vikariat" p.g.a att brukaren väntade på beslut om hur många timmar hon skulle få, men jobbade 100% och skulle få en heltidstjänst när beslutet var klart.
    Då dog brukaren, jag fick inget betalt alls,man blir ju uppsagd när de åker in på sjukan, och det finns inget jobb när de är borta.. och blev utan jobb. Jättekul är det.

• majlin84

jahaa... ingen i vår personalstyrka blev utan.. inte ens dom som bara hade par månader kvar på sitt vikariat. Men det är ju de man hört att man blir utan när dom går bort..så man har väl haft en otrolig tur! Hoppas de löste sig för dig sen iaf.

• SweetLilly

njä jag får bara hoppa in lite här varstans som vikare ca 1ggr/v, så det blev ju inte så kul

Svar på tråden vad händer när brukare dör?