• Läntandelavendel

Sjukskriven pga sammandragningar v 33

Jag har precis blivit sjukskriven pga. sammandragningar. Har haft dem ganska länge men den senaste tiden har de ökat, framförallt i frekvens. På kontrollen hade jag en sammandragning var 5:e minut vilket tydligen är ganska mkt då man ligger ner i avslappnad position. Magen spänner och blir hård som sten mest hela tiden, speciellt vid vissa rörelser, men även när jag ligger ner o försöker ta det lugnt. Ngn annan med erfarenhet av detta? Är detta tecken på att man kommer att föda för tidigt, eller har det inget med saken o göra? Tror ni att en sjukskrivning kommer att hjälpa? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sjukskriven pga sammandragningar v 33
  • xenaa

Svårt att säga, allt beror på hur läkarens utlåtande på papprena.
    håller tummarna dock

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • bästa lilla my

hej hej!

Jag är sjukskriven för samma sak, är idag i v 34+5 så jag ser det som att jag hållit inne dem länge (klappar mig själv på axeln. )

Jag fick åka in till fl för tre veckor sen eftersom jag förutom sammandragningarna hade fått molvärk och tryck nedåt, och ja, livmodertappen hade blivit mjuk och kortats av. Fick sängläge beordrat och fick ligga kvar i fyra dagar, samt fick bricanylsprutor. ( för att få livmodern att slappna av.) Nu väntar jag tvillingar så det var ju lite tyngd. ( 2 kilo st + dubbelt med fostervatten....)

Vill inte skrämma dig med detta, men var bara uppmärksam så ska det nog gå jättebra. Sjukskrivningen har verkligen hjälpt.
    Tänk på att vila, vila, vila....

Även om du inte blir trött nu, så kan det komma om några timmar eller imorgon. Och ta hand om magen. Försök att inte röra magen så mycket, för det kan trigga igång den.

Hade inga problem med att få igenom sjukskrivning, (nu står det dock duplexgraviditet också) men på sjukskrivningen står det kraftiga sammandragningar och risk för förtidsbörd.
    Dina sammandagningar KAN betyda att barnet föds lite tidigt, men tar du bara hand om dig och vilar ordentligt kan du gå tiden ut. Så fick jag det förklarat för mig. Jag hoppas jag har lugnat dig lite och inte skrämt upp dig mer än innan.....

Kan trösta dig med att jag har varit på benen nästan en vecka( och med knappt ngn medicin) och inga bebisar än

Kram på dig

• bästa lilla my

med att du ska vara uppmärksam menar jag bara att du inte ska vara rädd för att ringa och fråga om ngt förändras eller du får fler "problem", tex att de gör ont, tryck neråt eller liknande.

• Pyris

Jag har varit sjukskriven för samma sak dom senaste 5 graviditeterna och det enda jag kan säga är att du ska hålla dig lugn. Det är den bästa medicinen mot det.
    Det är inte säkert att det kommer tidigare.
    Min första graviditet som det hände som var min tapp öppen men jag gick ändå till 38+0.

Lycka till!!

• Pyris

Förresten tog dom urinprov eller så, så det inte är urinvägsinfektion som gjort det?

• Läntandelavendel

bästa lilla my skrev 2009-05-26 08:56:10 följande:

hej hej!Jag är sjukskriven för samma sak, är idag i v 34+5 så jag ser det som att jag hållit inne dem länge (klappar mig själv på axeln. )Jag fick åka in till fl för tre veckor sen eftersom jag förutom sammandragningarna hade fått molvärk och tryck nedåt, och ja, livmodertappen hade blivit mjuk och kortats av. Fick sängläge beordrat och fick ligga kvar i fyra dagar, samt fick bricanylsprutor. ( för att få livmodern att slappna av.) Nu väntar jag tvillingar så det var ju lite tyngd. ( 2 kilo st + dubbelt med fostervatten....)Vill inte skrämma dig med detta, men var bara uppmärksam så ska det nog gå jättebra. Sjukskrivningen har verkligen hjälpt. Tänk på att vila, vila, vila....Även om du inte blir trött nu, så kan det komma om några timmar eller imorgon. Och ta hand om magen. Försök att inte röra magen så mycket, för det kan trigga igång den. Hade inga problem med att få igenom sjukskrivning, (nu står det dock duplexgraviditet också) men på sjukskrivningen står det kraftiga sammandragningar och risk för förtidsbörd. Dina sammandagningar KAN betyda att barnet föds lite tidigt, men tar du bara hand om dig och vilar ordentligt kan du gå tiden ut. Så fick jag det förklarat för mig. Jag hoppas jag har lugnat dig lite och inte skrämt upp dig mer än innan.....Kan trösta dig med att jag har varit på benen nästan en vecka( och med knappt ngn medicin) och inga bebisar än Kram på dig
    Tack för ditt fina svar! Och lycka till med att hålla inne tvillingarna! :)) Spännande!
    Jag har inte fått sjukintyget än men jag förmodar att läkaren bara kommer skriva ngt om täta sammandragningar ochvila (min livmodertapp hade inte alls påverkats när jag var på kontroll). Kan det bli problem med FK då?? Att de inte tycker jag har rätt till sjukpenning?? Vad ska man då leva på? Lite svårt o få ett nej i efterhand då man redan slutat jobba. Men kanske de inte är så stränga eftersom det faktiskt bara gäller 4 veckor, vecka 33 till 36. Sen sa barnmorskan att man inte behöver var så försiktig längre eftersom det e helt ok att bebben kommer. Har sovit hela dagen idag och börjar uppskatta att jag är hemma fr jobb!! Fint väder e det också :)
  • Läntandelavendel
    Pyris skrev 2009-05-26 09:12:45 följande:
    Förresten tog dom urinprov eller så, så det inte är urinvägsinfektion som gjort det?
    De kollade blod och urin förutom livmodertappen o allt såg bra ut. De hade ingen förklaring på sammadragningarna mer än att det e så hos vissa kvinnor med "känslig" livmoder. Ena barnmorskan hade en teori om att det är ganska smala kvinnor som drabbas av detta, eftersom det inte finns så mkt fett runt om som livmodern är inbäddad i.
  • mamma20sthlm

Ja det kan vara tecken på att föda tidigare. Jag hade sammandraningar v 33 ..fik sprutor osv för att stoppa....1 cm öppen.....och jag födde en son 2 veckor för tidigt.

• Plutten Augusti07

Jag är också sjukskriven för sammandragningar, är i v 25+4. Blev inlagd för detta vid min förra graviditet också. Vet du om din cervix är påverkad? Sammandragningar som påverkar cervix är ju "värre" än de som inte gör det även om de är täta. När jag låg inlagd förra veckan hade jag kraftiga sammandragningar varannan minut trots bricanyl dropp men cervix påverkades inte nämnvärt.

I v 31 (förra graviditeten) blev jag inlagd och då var cervix kraftigt förkortad och fortsatte att korta sig trots medicinering och strikt sängläge.

Problemet med prematura sammandragningar är just att det är omöjligt att avgöra om du kommer at föda för tidigt eller inte. Forskning har visat att risk för förlossning endast föreligger om cevix är under 15 mm, då födde alla som ingick i studien inom 2 veckor. Är cervix över 2 mm är det inte alls säkert att du kommer at föda för tidigt. En cervix på 30 mm och däröver anses helt normalt.

• Plutten Augusti07

Glömde säga att tryck neråt ska du vara uppmärksam på, ring hellre förlossningen en gång för mkt än för lite.

• Pyris
    Läntandelavendel skrev 2009-05-26 13:13:00 följande:
    De kollade blod och urin förutom livmodertappen o allt såg bra ut. De hade ingen förklaring på sammadragningarna mer än att det e så hos vissa kvinnor med "känslig" livmoder. Ena barnmorskan hade en teori om att det är ganska smala kvinnor som drabbas av detta, eftersom det inte finns så mkt fett runt om som livmodern är inbäddad i.
    Oki.. va intressant.
    Jag har aldrig fått något svar på varför det här händer mig varje gång. Men det kan ju vara en orsak då ju.
  • Läntandelavendel

Plutten Augusti07 skrev 2009-05-26 13:20:36 följande:

Jag är också sjukskriven för sammandragningar, är i v 25+4. Blev inlagd för detta vid min förra graviditet också. Vet du om din cervix är påverkad? Sammandragningar som påverkar cervix är ju "värre" än de som inte gör det även om de är täta. När jag låg inlagd förra veckan hade jag kraftiga sammandragningar varannan minut trots bricanyl dropp men cervix påverkades inte nämnvärt. I v 31 (förra graviditeten) blev jag inlagd och då var cervix kraftigt förkortad och fortsatte att korta sig trots medicinering och strikt sängläge. Problemet med prematura sammandragningar är just att det är omöjligt att avgöra om du kommer at föda för tidigt eller inte. Forskning har visat att risk för förlossning endast föreligger om cevix är under 15 mm, då födde alla som ingick i studien inom 2 veckor. Är cervix över 2 mm är det inte alls säkert att du kommer at föda för tidigt. En cervix på 30 mm och däröver anses helt normalt.
    tappen var inte alls påverkad när de kollade, så det e ju bra tecken!
    Lycka till med din tapp! :)
  • Läntandelavendel
    Pyris skrev 2009-05-26 13:28:08 följande:
    Oki.. va intressant. Jag har aldrig fått något svar på varför det här händer mig varje gång. Men det kan ju vara en orsak då ju.
    Ja det e bara att börja äta gräddbullar :))
  • tvilling77

Har erfarenhet av detta! Med min dotter lades jag in i v 32 av samma anledning, täta sammandragningar i vila, påverkad cervix och hon var även fixerad väldigt långt ner....jag fick sängläge och bricanyl men födde prematurt 6 dagar senare!
    Det beror ju helt på hur pass påverkad din cervix är men om du känner tryck neråt och bakåt ryggen så är det bättre att ringa förlossningen en gång för mycket!

det kan ju absolut hjälpa med sängläge och absolut vila, du kan mycket väl gå tiden ut men lyssna på din kropp!! Lycka till!!

• Pyris
    Läntandelavendel skrev 2009-05-26 14:24:43 följande:
    Ja det e bara att börja äta gräddbullar :))
    När jag tänker efter så dom som jag gått upp minst med (5 kg) har jag haft mest problem med att hålla kvar bebisen vägen ut. Denna sista har jag däremot gått upp 14 kg o har haft väldigt lite problem, till skillnad då mot dom andra, med sammandragningar/förvärkar. Jag har fått dom lika lätt som innan, men däremot har det avstannat utan hjälp med bricanyl.
Svar på tråden Sjukskriven pga sammandragningar v 33