bästa lilla my skrev 2009-05-26 08:56:10 följande:
hej hej!Jag är sjukskriven för samma sak, är idag i v 34+5 så jag ser det som att jag hållit inne dem länge (klappar mig själv på axeln. )Jag fick åka in till fl för tre veckor sen eftersom jag förutom sammandragningarna hade fått molvärk och tryck nedåt, och ja, livmodertappen hade blivit mjuk och kortats av. Fick sängläge beordrat och fick ligga kvar i fyra dagar, samt fick bricanylsprutor. ( för att få livmodern att slappna av.) Nu väntar jag tvillingar så det var ju lite tyngd. ( 2 kilo st + dubbelt med fostervatten....)Vill inte skrämma dig med detta, men var bara uppmärksam så ska det nog gå jättebra. Sjukskrivningen har verkligen hjälpt. Tänk på att vila, vila, vila....Även om du inte blir trött nu, så kan det komma om några timmar eller imorgon. Och ta hand om magen. Försök att inte röra magen så mycket, för det kan trigga igång den. Hade inga problem med att få igenom sjukskrivning, (nu står det dock duplexgraviditet också) men på sjukskrivningen står det kraftiga sammandragningar och risk för förtidsbörd. Dina sammandagningar KAN betyda att barnet föds lite tidigt, men tar du bara hand om dig och vilar ordentligt kan du gå tiden ut. Så fick jag det förklarat för mig. Jag hoppas jag har lugnat dig lite och inte skrämt upp dig mer än innan.....Kan trösta dig med att jag har varit på benen nästan en vecka( och med knappt ngn medicin) och inga bebisar än Kram på dig
Tack för ditt fina svar! Och lycka till med att hålla inne tvillingarna! :)) Spännande!
Jag har inte fått sjukintyget än men jag förmodar att läkaren bara kommer skriva ngt om täta sammandragningar ochvila (min livmodertapp hade inte alls påverkats när jag var på kontroll). Kan det bli problem med FK då?? Att de inte tycker jag har rätt till sjukpenning?? Vad ska man då leva på? Lite svårt o få ett nej i efterhand då man redan slutat jobba. Men kanske de inte är så stränga eftersom det faktiskt bara gäller 4 veckor, vecka 33 till 36. Sen sa barnmorskan att man inte behöver var så försiktig längre eftersom det e helt ok att bebben kommer. Har sovit hela dagen idag och börjar uppskatta att jag är hemma fr jobb!! Fint väder e det också :)