• tettintott

Barnmat i Grekland (Thessaloniki)

Vi ska i sommar bege oss och bo i Thessaloniki i Grekland.

Jag undrar om någon somvart i Grekland, helst i området, som vet om det finns barnmatsburkar där som inte innehåller salt/socker o sånt.
    Enligt en vän som var i Turkiet så fanns det knappt burkar där och de innehöll just salt och socker, och då slog mig tanken att det kanske är likadant i Grekland?

Bra att veta om man ska ta med sig ett förråd eller inte

• Svar på tråden Barnmat i Grekland (Thessaloniki)
  • Prinsessan Ippas mamma

Hej! Vi ska oxå till Grekland i sommar. Skickade med svärmor (som redan åkt ner) några burkar härifrån för att ha i fall att. Hon hade varit på "Supermarket" och sett likadana burkar sa hon :) Nu är Thessaloniki en av de största städerna i Grekland (dit vi ska är mindre) så jag skulle tro att det är samma där.... Men ta med dig några för säkerhets skull kanske ifall det är nåt som inte faller den lille i smaken....

• tettintott

Men var maten salt och sockerfri?

• paloma84

I grekland finns Nestlé och det är ju samma matburkar som här.
    Yougurt för barn och fruktpuréer finns också.

• paloma84

Och angående era salt funderingar...

Enligt SLV så ska man inte TILLSÄTTA något salt i det lilla barnets mat. Men mycket av det vi äter innehåller ju lite salt.

• Prinsessan Ippas mamma
    tettintott skrev 2009-05-26 20:01:37 följande:
    Men var maten salt och sockerfri?
    Ja just det! Alltså min slutsats var att eftersom det var Nestlé så var det samma "standard" och rekomendationer som här.... Men det kanske var fel att tänka så?? Jag ska fråga svärmor nästa gång men jag hinner inte till söndag... :(
  • tettintott

Prinsessan Ippas mamma skrev 2009-05-26 21:41:11 följande:

Ja just det! Alltså min slutsats var att eftersom det var Nestlé så var det samma "standard" och rekomendationer som här.... Men det kanske var fel att tänka så?? Jag ska fråga svärmor nästa gång men jag hinner inte till söndag... :(
    Vi ska inte åka än på ett tag så det är lugnt

Angående saltet så undrade jag bara just därför att de i Turiket hade tillsatt salt i barnmatsburkarna, alltså mer än det naturliga salt som redan finns.
    Sen är jag inte så bra på det här med barnmatsburkar eftersom jag gör allt mat själv och fick för mig att Nestlé kanske hade "Sverigeanpassade" burkar
  • Prinsessan Ippas mamma
    tettintott skrev 2009-05-27 08:48:11 följande:
    Prinsessan Ippas mamma skrev 2009-05-26 21:41:11 följande:
    Vi ska inte åka än på ett tag så det är lugnt Angående saltet så undrade jag bara just därför att de i Turiket hade tillsatt salt i barnmatsburkarna, alltså mer än det naturliga salt som redan finns. Sen är jag inte så bra på det här med barnmatsburkar eftersom jag gör allt mat själv och fick för mig att Nestlé kanske hade "Sverigeanpassade" burkar
    Jaha.... fick för mig att det var på söndag ni skulle åka. Jag ska se om jag kan få henne att kolla...
  • jennychristina79

Halloj
    Var precis till kreta och där fanns nestle i nästan varenda liten butik, med svensk text på tom
    Däremot så var dom sjukt dyra!
    Betalade 3.80 euro styck i ena affären!
    Och blöjor ska vi inte prata om, DUBBLA priset mot hemma.
    Så mitt tips är att ta med ett paket blöjor och lägga under vagnen innan ni packar den, dom väger ju inte den.
    Sen ta blöjor och rulla in matburkar i så många ni kan få plats med i resväskan.

• paloma84
    jennychristina79 skrev 2009-05-28 07:22:50 följande:
    Halloj Var precis till kreta och där fanns nestle i nästan varenda liten butik, med svensk text på tom Däremot så var dom sjukt dyra! Betalade 3.80 euro styck i ena affären! Och blöjor ska vi inte prata om, DUBBLA priset mot hemma. Så mitt tips är att ta med ett paket blöjor och lägga under vagnen innan ni packar den, dom väger ju inte den. Sen ta blöjor och rulla in matburkar i så många ni kan få plats med i resväskan.
    Var det på någon mindre buktik på Kreta, då det var så dyrt?
    Vi åker flera gånger per år till Grekland för att hälsa på vår familj och har alltid handlat mat o blöjor för samma pris som här i Sverige.
    Blöjor 11-14 euro beroende på storleken.

Kan vara så att det var så dyrt då ni var på en ö och de måste frakta alla varor till sig från fastlandet.
  • tettintott

Jäses
    Kanske beror på att Kreta är lite mer turistställe..men oj haha. Vilka blöjor hade de där?

• paloma84
    tettintott skrev 2009-05-28 20:34:22 följande:
    Jäses Kanske beror på att Kreta är lite mer turistställe..men oj haha. Vilka blöjor hade de där?
    Libero köper jag när vi är där, men det är ju för att vi även använder dem till dottern när vi är här i Sverige =)
    Men det finns ju flera märken, Pampers o säkert några andra. Precis som här i Sverige.
  • tettintott

Så det finns Libero där? Men vad bra

Vet att det inte fanns förr i tiden, min sambos pappa tänkte nämligen börja sälja dem där nere, men han la ner den idén haha

• jennychristina79

Vart vi än letade så fanns det bara pampers.
    Vi handlade blöjorna på INCA, deras mest välkända matbutik där alla greker handlar. Vi gick en bra bit för att handla där i tron om att det var billigare där, oj så fel vi hade

• paloma84
    jennychristina79 skrev 2009-05-30 08:30:17 följande:
    Vart vi än letade så fanns det bara pampers. Vi handlade blöjorna på INCA, deras mest välkända matbutik där alla greker handlar. Vi gick en bra bit för att handla där i tron om att det var billigare där, oj så fel vi hade
    På Sklavenitis (Σκλαβενίτης) och Carrefour Marinopoulos, vilket är de två största matvarukedjorna i Grekland så finns allt!

Blöjor som Pampers o Libero + fler märken, våtservetter Johnson & Johnson/Natusan + en mängd fler olika märken, alla olika bad/dusch tillbehör till barn finns som schampoo osv.
    Sen finns barnmatsburkar Netlsé, fruktpuréer o Yougurt.
    Här finns även mjölkersättning, välling, nappar, flaskor m.m precis som här hemma i Sverige.

Även på Φαρμακείο, apoteket, finns massor av produkter till barn.

Det ENDA, jag aldrig hittat och letat som en tok efter... Det är tvättlappar!!! Vanliga j*vla tvättlappar... Big no no! Det finns ej!
  • paloma84

Σκλαβενίτης heter det. Det kom in några andra tecken där =)

• paloma84
    paloma84 skrev 2009-05-30 09:08:52 följande:
    Σκλαβενί&#
    964;ης heter det. Det kom in några andra tecken där =)
    Äsch, f*ck it....
  • tettintott

Men då får vi ta med oss tvättlappar...

något annat som är bra att tänka på? Vi kommer ju ha supermarkets ganska nära så det är ju inga problem där.

• paloma84
    tettintott skrev 2009-05-30 21:41:50 följande:
    Men då får vi ta med oss tvättlappar... något annat som är bra att tänka på? Vi kommer ju ha supermarkets ganska nära så det är ju inga problem där.
    Köp vatten som ni använder till barnets eventuella gröt, välling, ersättning och som vanliga dryck. Tycker personligen att det grekiska vattnet är alldeles innehåller alldeles för mkt klor.
Svar på tråden Barnmat i Grekland (Thessaloniki)