• droppen 1

Tror du hälsokost prepparat kan hjälpa till vid ivf el ofrivillig barnlöshet?

Motivera era svar

vi är flera som vill veta

{#lang_emotions_flower}trevlig sommar o hoppas alla som vill ha + får sitt efterlängtade +.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 10:23
    Skriv gärna vilka naturmedeciner som ni tror hjälper, o hur dom hjälper.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du hälsokost prepparat kan hjälpa till vid ivf el ofrivillig barnlöshet?
  • Pretty Banana

Ja, jag tror att stress (för att man inte blir gravid) kan göra det svårare att bli gravid, och om kvinnan äter ett preparat som hon själv tror fungerar så tror jag att det kan göra henne mindre stressad och därmed hjälpa henne bli med barn. Däremot tror jag inte att det finns något preparat i hälsokostaffärerna idag som skulle visa sig effektivt i en dubbelblind studie.

• Pimpinellan

Jag tror inte ett dugg på det vad gäller kvinnans fertilitet eftersom jag testat det mesta som finns att prova. Kanske i undantagsfall om kvinnan har brist på zink t.e.x,men inte annars. Däremot vet jag av egen erfarenhet att män kan få både fler och bättre spermier av zink och folsyra.

• Lillsnufflan

Nej, i allmänhet inte. Men det är klart, fertiliteten går väl ner om man är sjuk så skulle man ha någon bristsjukdom är det väl bra att avhjälpa den (även om bristsjukdomar är otroligt sällsynta i Sveriga). Och så finns ju placebo...

Sen kan jag vara lite orolig över att folk stoppar i sig så mycket när de försöker bli gravida. Speciellt om man inte slutar så fort man blivit på smällen. A-vitamin som finns i de flesta kosttillskott (för att man behöver det i mycket små doser) är ju inte alls nyttigt om man äter för mycket. I vissa fall kan det t.om. leda till fosterskador.

• CloudBerry the 1st

Oja det är jag övertygad om.

Det är inte direkt en slump att 75% av alla läkemdel har sitt ursprung från växtriket.
    Läs gärna boken Receptfritt så förstår ni.

• Bling1975

Det beror nog alldeles på vilka problem man har och vilken hälsokost man tänker på. Men om man vet vad felet är och vad som kan avhjälpa det så kan det säkert finnas medel på hälsokosten som ger liknande effekt som vanliga läkemedel. Men själv väljer jag hellre läkemedel som är kontrollerade vad det gäller innehåll och effekt och för att vara säker på att de inte också innehåller något som ger motsatt effekt på någon annan punkt.

• Matillin

Ja svarar jag, kanske kan det hjälpa någon som är barnlös?
    Men nej, jag tror knappast att det hjälper mot skadade äggledare.

• Dollars matte

hmm...mjaaa, kanske om man har en gnutta tur med i spelet också. För individen kan det kanske göra skillnad, men inte generellt att alla med liknande problem blir hjälpta av samma preparat. På samma sätt som "vanliga" läkemedel.
    Tänker nog också att det främst gäller om man har problem som tydligt avhjälps med preparatet som tex oregelbunden/utebliven ägglossning som kommer igång om man har tur. Har man inga påvisade problem tror jag att det snarare beror på slumpen att man lyckas under naturläkemedelsbehandling, då det är minst lika många om inte fler som inte lyckas med denna hjälp.

Internet är roligare än text-tv
  • Delicia

Det beror ju förstås på vad som är felet. Om varken kvinnan eller mannen har något påvisat fel så kan det ju omöjligt finnas någon anledning att självmedicinera sig. Om något fel finns så kanske det kan hjälpa. Amatör som jag är har jag dock ingen aning om vilket fel det skulle röra sig om i så fall och vilket preparat som skulle hjälpa.

• pixerpie

JA, jag tror kosten har betydelse.

Jag åt homopatmedicin när jag blev gravid med dottern fast eg inte i syfte att bli gravid (ville bli gravid ett år men sökte inte för det) men jag hade ett otäckt sår på foten på zonen för underlivet ganska länge. Åt två kurer och hompaten sa innan maj utgång ska såret bli bra, det stämde foten läkte i samma veva som jag blev gravid. Har inte haft problem på två år nu. Jag tror det finns ett samband iaf, och undrar om homopaten kunde räkna ut graviditeten!?!?

Får söka igen nu kanske eftyersom vi vill ha ett syskon till henne!?!?

• Pezon

Va kul Pixan att det funkade. Tror knappast att det var en ren tillfällighet.

Som flera av er skriver så beror det förstås på vad anledningen till den ofrivilliga barnlösheten är.

Jag tror att kosten kan ha betydelse, just för att det är viktigt att vi har en bra balans i kroppen, både näringsmässigt, viktmässigt och i stressnivåer. Idag är det ju svårt att få i oss all den näring vi behöver bara genom vanlig mat och de flesta av oss behöver någon form av tillskott, även om vi kanske inte tror det.

Sen finns det ju också en massa olika tillskott vi kan ta, med olika kvalitéer och verkan. Jag tror på tillskott av hela födoämnen, som är anpassade till vad våra kroppar är ämnade att äta. Ingenting syntetiskt eller genmanipulerat och där allt kommer i sitt naturliga sammanhang. På så sätt vet ju kroppen vad det ska göra med näringen och vi kan få en bättre balans i vår kropp och hälsa. Detta kan ju också då hjälpa personer att bli gravida, förutom alla andra fördelar i välmåendet.

Både man och kvinna behöver zink och folsyra för cellernas förbrukning etc. Läste om detta på www.nyfikenvital.org om detta.

Själv äter jag en multivitamin, omega-3 och lite annat som har otroligt bra kvalité. Delar gärna med mig om vad om det är någon som vill veta mer.

• Cybele

Jag är övertygad om att man behöver kosttillskott. Idealbilden är att man får i sig tillräckligt av vitaminer och mineraler i kosten men det tror jag inte på. Hur många av oss äter broccoli, blomkål eller spenat varje dag??

Dessutom är det rekommenderade intaget beräknat på hur lite man kan äta innan man blir dålig - det är inte samma sak som hur mycket man behöver för att må optimalt bra.

Jag har inte så mycket erfarenhet av andra typer av kosttillskott (rosenskott och vad allt de heter) så kan inte uttala mig om dem.

• Pezon

Cybele, Håller helt med dig. Det rekommenderade är för att inte bli sjuk, inte för att må så bra som vi kan.
    vilka kosttillskott äter du? Jag äter tillskott från GNLD (är återförsäljare) och är övertygad om dess näringsintag och att det bara är mat, inget syntetiskt eller genmanipulerat alls.

Och vilka mängder vi måste äta av t.ex. broccoli sen då, för att få i oss samma näring som vi fick för 20 år sen av mindre mängd. Maten innehåller inte alls samma idag, med tanke på alla odlingar på glasfiberbäddar, raffineringar mm. mm.

• Cybele

Pezon - jag bor i England och vi har väl olika märken här. Biocare är det väl mest jag tar : kombinationstablett vitamin och mineral för kvinnligfertilitet plus extra vitaminC. Jag tar också linfröolja eller fiskolja separat och ibland tarmbakterier när magen inte mår bra.

Jag känner inte till GNLD, säljs det i England?

Måste säga att jag tycker det är svårt att hänga med i vad som är bra mängder, så jag följer de råd jag fått av en kostexpert. Hon var utbildad på institute of optimal nutrition som Patrick Holford startade (han är rätt känd här i England, men vet inte om någon känner till honom utomlands ;)

Vi behöver dessutom mindre mat än stenåldersmänniskan eftersom vi inte rör så mycket på oss, då minskar chansen att det vi äter räcker för det näringsinnehåll vi behöver.

• Pezon

Cybele, kul att du nämde stenåldersmänniskan, plockade nyss fram en bok med Stenålderskost och letade lite i.

GNLD finns i England också. Säljs av oberoende återförsäljare. Jag kan säkert hjälpa dig med en kontakt om du vill. Kolla in hemsidan www.gnld.com. Kan va en bra möjlighet till extrainkomst dessutom.

Känner inte till Patrick Holford. Ja, visst är det svårt att hänga med i vad som är det "rätta". Det gäller att läsa på och hitta någon som man litar på tror jag, och gå på vad jag märker att jag mår bra av.

• Flisan79

JA!!!! Jag är levande bevis . Min historia och mitt "recept" finns på min sida men i korthet.

Hade försökt i 7 år med 3 misslyckade IVF i bagaget. Lyckades på första försöket med rosenrot, bisolvon samt vitaminer och omega-3. Mannen åt zink, vitaminer och omega-3. Tror knappast det var en slump. Blir 1 försök av ca 80.

Vi VAR oförklarligt barnlösa.

• Pimpinellan
    Flisan79 skrev 2009-06-07 00:16:28 följande:
    JA!!!! Jag är levande bevis . Min historia och mitt "recept" finns på min sida men i korthet.Hade försökt i 7 år med 3 misslyckade IVF i bagaget. Lyckades på första försöket med rosenrot, bisolvon samt vitaminer och omega-3. Mannen åt zink, vitaminer och omega-3. Tror knappast det var en slump. Blir 1 försök av ca 80.Vi VAR oförklarligt barnlösa.
    Vi äter så båda två-förutom bisolvon för det är sannerligen en stor myt!- och vi lyckas inte ens gå till ET. Jag _tror_ verkligen inte att nåt spelar nån som helst roll-hur skulle dåliga ägg kunna bli bra med kosttillskott? Äggens kvalitet är det den är helt enkelt och har man bara dåliga ägg så har man. Spermierna kan bli bättre och fler,det är min man bevis på,men likafullt hjälper inga bra spemrier i världen om mina ägg är dåliga. Jag har som sagt testat nästan allt och inget har funkat-snarare tvärtom-så nu har jag lagt ner allt utom folsyra,c-vitamin och omega 3 och det äter jag mest för min egen skull. Aldrig mer en massa tusenlappar på verkningslösa preparat!
  • Flisan79
    Pimpinellan skrev 2009-06-07 12:46:11 följande:
    Vi äter så båda två-förutom bisolvon för det är sannerligen en stor myt!- och vi lyckas inte ens gå till ET. Jag _tror_ verkligen inte att nåt spelar nån som helst roll-hur skulle dåliga ägg kunna bli bra med kosttillskott? Äggens kvalitet är det den är helt enkelt och har man bara dåliga ägg så har man. Spermierna kan bli bättre och fler,det är min man bevis på,men likafullt hjälper inga bra spemrier i världen om mina ägg är dåliga. Jag har som sagt testat nästan allt och inget har funkat-snarare tvärtom-så nu har jag lagt ner allt utom folsyra,c-vitamin och omega 3 och det äter jag mest för min egen skull. Aldrig mer en massa tusenlappar på verkningslösa preparat!
    Att säga att bisolvon inte hjälper är bra dumt. Visst inte för alla men enligt min fertilitetsläkare, som ansågs som en av de bästa och var den som gav mig tippset från början, är just tjocka sekret ett av de vanligaste anledningarna till barnlöshet där inga fel hittas. Tyvärr är det inget man kan kolla upp så därför kan de heller inte mer än säga att man ska pröva detta.
    Men det hjälper ju inte de med andra fel.
Svar på tråden Tror du hälsokost prepparat kan hjälpa till vid ivf el ofrivillig barnlöshet?