• angelyangel

Vitt på studenten = dödsstraff?!

I går la jag in en bild på mina nya inköpta klänning på min blogg. Klänningen hade jag tänkt att ha på mig när vi ska fira sambons kusins om tar studenten. Jag tänkte inte så mycket mer på detta utan var oerhört nöjd över mitt inköp. I dag ser jag på mina kommentarer att flera läsare har rasat över att färgen på den nya klänningen är vit. Det sägs att man inte får ha en vit klänning när det inte är man själv som tar studenten. Och nu undrar jag om det verkligen är så? På ett bröllop förstår jag att man inte ska se ut som bruden, men harregud, detta rör sig om en jäkla student!

Jag hann själv aldrig ta studenten, fick hoppa av gymnasiet iu tvåan när jag fick min dotter. Och därför så känns det extra roligt att få fira studenten och vara fin klädd!

Så nu undrar ja, finns det något som säger att man inte får ha en vit klänning på en student? Och vad tycker ni?

• Svar på tråden Vitt på studenten = dödsstraff?!
  • Mandragora

Det med bröllop känner väl de flesta till men att samma regel skulle gälla på studenten har jag aldrig hört.

• tvåtjejersmamma

Nja, det finns ju ingen lag på att man inte får det. Däremot så har jag också hört att man inte ska vitt på sig, om det inte är man själv som tar studenten. 
    Varför vet jag inte. Det verkar vara en "oskriven regel".

Om du vill så kan du ju höra med din sambos kusin vad han/hon tycker, och om han/hon tycker att det är ok så är det ju inga problem.

Eller också tar du bara på dig klänningen och känner dig fin!

Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka mycket ur dem.
  • Mandragora
    tvåtjejersmamma skrev 2009-05-26 09:21:17 följande:
    Eller också tar du bara på dig klänningen och känner dig fin!
    Och kompletterar med en vacker färgsprakande sjal eller något.
  • skogsgrodan

På studenten så får dom som tagit studenten tidigare ta på sig sina gamla studentmössor oxå, så varför får man inte då ha vit klänning???
    Strunta i dom, ha på dig dina superfina vita klänning!!!:)

• 071001

Aldrig heller hört nåt om att vitt skulle vara tabu att bära på någons studentdag.

• angelyangel

Jag har aldog heller hört det tidigare så därför blev jag så paff när jag läste de rasande kommentarerna i min blogg. Men som jag blev tipsad om här så kan man ju ha färgglada assecoarer till, då blir det ju inte så studentaktigt ändå!^^

• tvåtjejersmamma
    Mandragora skrev 2009-05-26 09:23:26 följande:
    Och kompletterar med en vacker färgsprakande sjal eller något.
    Ja precis! Och varför inte en riktigt snygg hatt?
    Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka mycket ur dem.
  • himla

ska själv på en studentfest och ett bröllop i sommar och var igår ut för att kolla på kläder ....

min regel var något fint enkelt till studenten.... å något lite finare och inte vitt till bröllopet....

kom hem med ett vitt fint tunika linne och röda korta tights till studentfesten... och till bröllopet så är jag fortfarande som ett ?????? ett stort sånt... usch jobbigt med bröllop

såå mao ... sätt på dig din fina vita klänning och må bra.... komplettera med något färgrikt, typ thigts, väska smycken, sjal....... för att ta bort helvita effekten om du nu ändå känner dig lite osäker !!!

det är ju sommar , sååå härligt att äntligen få klä sig ljust ...

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥mf 0511 & 0711♥
  • Februarii

Taskigt att dig att förstöra studenten för alla, hela glädjen försvinner ju när någon ostudent bär vitt
    Ha på dig klänningen och känn dig fin! Klänningen var jättesöt och du har väldigt snygg hårfärg (tog mig en liten titt i din blogg)

• angelyangel
    Februarii skrev 2009-05-26 09:45:14 följande:
    Taskigt att dig att förstöra studenten för alla, hela glädjen försvinner ju när någon ostudent bär vitt Ha på dig klänningen och känn dig fin! Klänningen var jättesöt och du har väldigt snygg hårfärg (tog mig en liten titt i din blogg)
    Hi hi hi, det tackar jag för!:)
  • angelyangel
    himla skrev 2009-05-26 09:43:24 följande:
    ska själv på en studentfest och ett bröllop i sommar och var igår ut för att kolla på kläder .... min regel var något fint enkelt till studenten.... å något lite finare och inte vitt till bröllopet.... kom hem med ett vitt fint tunika linne och röda korta tights till studentfesten... och till bröllopet så är jag fortfarande som ett ?????? ett stort sånt... usch jobbigt med bröllop såå mao ... sätt på dig din fina vita klänning och må bra.... komplettera med något färgrikt, typ thigts, väska smycken, sjal....... för att ta bort helvita effekten om du nu ändå känner dig lite osäker !!!   det är ju sommar , sååå härligt att äntligen få klä sig ljust ...
    Ja det är ju precis, studenterna kommer ju vara way mycket finare med sina mössor och allt! En vit klänning på mig lägger ringen märket till ändå ju!=)
  • angelyangel

Men om man nu ska kör på färgglada assessorer till, vad tycker ni då att man ska välja för färger? Kom gärna med tips!

• ashera

Ha på dig vad du vill! Du kommer ju ändå inte springa ut på skolgården, ha studentmössa och massa blommor runt halsen, och än sedan om någon i folkmassan skulle tro att du var student?
    Jag själv hade inte ens vitt på mig på min egen student, vitt är inget måste ens för dem.

• Karisma

Tycker inte ens du behöver ha en massa assocearer (stavning?) i andra färger, den där klänningen och halsband +skor är ju jättefina precis som de är.

/K

• angelyangel
    Karisma skrev 2009-05-26 10:11:01 följande:
    Tycker inte ens du behöver ha en massa assocearer (stavning?) i andra färger, den där klänningen och halsband +skor är ju jättefina precis som de är. /K
    TACK!=)

Jag tycker själv att det gick över styr, jag kan inte tänka mig att kusinen skulle bli sur. Hon läser ju själv min blogg och i går träffade jag hennes mamma i butiken där jag köpte klänningen och hon tyckte att den var jättefin. Bara mina läsare som är lite bråksjuka med andra ord!=)
  • Karisma
    angelyangel skrev 2009-05-26 10:15:16 följande:
    TACK!=)Jag tycker själv att det gick över styr, jag kan inte tänka mig att kusinen skulle bli sur. Hon läser ju själv min blogg och i går träffade jag hennes mamma i butiken där jag köpte klänningen och hon tyckte att den var jättefin. Bara mina läsare som är lite bråksjuka med andra ord!=)
    Finns självklart dem som inte tycker man ska ha vitt på ngn annans student men det där känns gammalt, det gäller som inte längre. Inte ens alla studenter har ju vitt på sig, jag hade ljusblått då jag älskar den färgen och hatar vitt (lr gjorde det då ).

Ngt jag skulle undvika om jag var du är dock en studentmössa.

Sen kan det ju vara bra med sjal lr kofta om det skulle vara en lite kallare dag, men färg spelar ingen roll. Inget som skär sig för mkt till det vita bara, ngn ljusare färg. Kanske blått eller turkost.

/K
  • angelyangel
    Karisma skrev 2009-05-26 10:19:19 följande:
    Finns självklart dem som inte tycker man ska ha vitt på ngn annans student men det där känns gammalt, det gäller som inte längre. Inte ens alla studenter har ju vitt på sig, jag hade ljusblått då jag älskar den färgen och hatar vitt (lr gjorde det då ). Ngt jag skulle undvika om jag var du är dock en studentmössa. Sen kan det ju vara bra med sjal lr kofta om det skulle vara en lite kallare dag, men färg spelar ingen roll. Inget som skär sig för mkt till det vita bara, ngn ljusare färg. Kanske blått eller turkost. /K
    Ha ha ha, a jag får skippa att ha studentmössa;)
Svar på tråden Vitt på studenten = dödsstraff?!