• Anonym (Hur ska det gå?)

Min sjukdom går hand i hand med mig hela livet.

Är det nån här som har symtom från Dystoni ?

Jag har det...o inte så "lätt" heller.. min sjukdom gör det rätt besvärligt för mig att leva som alla andra. Kramper minst 10 ggr per dag. Kramperna kommer när jag sitter ner o precis ska ställa mig upp o gå iväg, eller kliva av bussen, står i kö, går på stan, i ALLA situationer där stress förekommer och nervositet. Antingen småkramper som visar sig på ena halvan av kroppen, hand ansikte o lite i foten- eller Storakrampen- som visar sig i hela kroppen och jag sjunker ihop på golvet o "låtsas knyta skorna" för att ingen ska se hur jag ser ut. Jag är vid medvetande hela tiden men kan inte prata för det låser sig i munnen. Jag går på medicin som håller kramperna i shack, men dom finns där så fort jag slutar med medicinen. DET gör min nervös inför kommande graviditet... Jag måste sluta med medicinen o försöka leva med kramperna i ca 1,5 år. Jag vet hur dåligt jag mådde under tiden jag inte hade medicin, isolerade mig, inge jobb, inge fritidsaktiviteter..osv.......... Men jag är stark !! Jag försöker vara positiv i alla lägen. Skulle va kul o höra om det är nån mer här som har samma som mej, eller förstår mig.... ja iaf så man slipper känna sig ensam. Att behöva fundera på detta varenda dag gör mig MATT i hela kroppen.

Men jag LÄNGTAR som en tok efter barn, vill börja leva livet med min älskade sambo som också vill ha barn. Han funderar lika som mej hur jag kommer klara en graviditet.... o jag funderar hur han kommer tycka om mig när han ser mig o mina kramper...

nog för idag !!
    ta hand om er :) // mig , 23 år

Svar på tråden Min sjukdom går hand i hand med mig hela livet.