• Anonym (förtvivlad)

Soc.hjälp till hyran?

Vi har inte råd att betala hyran nästa månad... Och definitivt inte så det blir pengar över till mat och blöjor till barnet som förväntas födas om mindre än tre veckor. Detta är resultatet av EXTREMT dålig planering och vi skäms för att vi lyckats sätta oss i denna situation så inga pekpinnar behövs.

Frågan är bara; Kan soc hjälpa oss att betala hyran, vi kanske kan låna pengar av dem?

• Svar på tråden Soc.hjälp till hyran?
  • Anonym

dom betalar inte för att ni slarvat. dom betalar om ni verkligen inte har pengarna och har man slösat dom man har så får man nog ett nej. det ni kan göra är att höra med kyrkan om lite bidrag.

• sagorummet 3

man kan ju alltid ansöka om bidrag så får man se vad som sker antigen får man hjälp eller inte. men ansöka kan man göra

• Anonym

Ni får väl sälja något eller låna pengar av någon. Dålig framförållning tror jag knappast gör att soc går in.

• Lördagkväll

Det är ju inte svårare än att boka ett möte och höra vad dom säger..

• Anonym (förtvivlad)

Men jag är student och får ju knappt nått alls från csn denna månaden, nästa månad inget alls. Jag är gravid, har mått jättedåligt, och har inte kunnat jobba extra då jag redan pluggar 100%. Min sambo har eget företag och är så gott som nolltaxerad, han tar inte ut mer än så vi knappt klarar en månad. Så mycket har vi inte slarvat, bilen gick sönder och behövde lagas och där gick det åt pengar som vi skulle lagt på hyran. Vi måste ha bil för att kunna ta oss till förlossningen och han till sitt jobb. Vi har dragit in på massor av grejer och bland annat prioriterat bort att köpa en vagn till barnet... tror ni ändå att soc tycker att vi slösat?

usch detta är så jobbigt.. om vi bara fick hjälp en månad och om vi kan visa på att vi kan betala tillbaka om några månader, kan de inte hjälpa då?

hur gör man om man ber om hjälp från kyrkan?

• Anonym (me)

Eventuellt.

Är det så att ni HAFT pengar till hyran, men den dåliga planeringen gjort att ni lagt dessa pengar på annat så kan det bli svårt.

Är det så att ni har haft väldigt dåligt med pengar (soc tittar tillbaka 3 månader) så får ni absolut hjälp om ni ligger under normen.

Under vissa omständigheter kan soc gå in med ett lån. Väntar ni pengar som ska komma, men ni inte fått dem än så att det ställer till problemet? Ja, då kan ni få ett lån till hyran och betala tillbaka när pengarna kommer.
    Eventuellt kanske de även kan vara schyssta och hjälpa er med hyran pga att ni slarvat, men då får ni betala tillbaka pengarna månaden efter.

• Anonym

ring och hör med dom, men dom brukar inte godkänna att man ens äger en bil om det inte är några speciella skäl till det.
    ring kyrkan och hör om ni kan få matpengar och lite hjälp till hyran.
    sen får du hålla tummarna på att amningen funkar då kan ni spara lite pengar där på bebisen i början.

• Miss Lau

Det vanliga är att soc ser tillbaka ett par månader och gör en uträkning om ni borde kunnat ha sparat pengar. Att ni lagt pengar på en bil är förmodligen inget de kommer ta hänsyn till eftersom bil är en lyx. Och man kan åka taxi till förlossningen

Men ring till soc och boka tid för ett möte så får du bättre svar än de gissningar vi kan sitta här och ge.

• Anonym

Anonym (förtvivlad) skrev 2009-05-26 09:44:48 följande:

Men jag är student och får ju knappt nått alls från csn denna månaden, nästa månad inget alls. Jag är gravid, har mått jättedåligt, och har inte kunnat jobba extra då jag redan pluggar 100%. Min sambo har eget företag och är så gott som nolltaxerad, han tar inte ut mer än så vi knappt klarar en månad. Så mycket har vi inte slarvat, bilen gick sönder och behövde lagas och där gick det åt pengar som vi skulle lagt på hyran. Vi måste ha bil för att kunna ta oss till förlossningen och han till sitt jobb. Vi har dragit in på massor av grejer och bland annat prioriterat bort att köpa en vagn till barnet... tror ni ändå att soc tycker att vi slösat?usch detta är så jobbigt.. om vi bara fick hjälp en månad och om vi kan visa på att vi kan betala tillbaka om några månader, kan de inte hjälpa då? hur gör man om man ber om hjälp från kyrkan?
    Fy, vilken jobbig sits ni hamnat i! Jag tror inte kyrkan kan hjälpa till med en månadshyra, kanske med lite till mat, bara. Beroende på vem bilen står skriven på kasnke ni i alla fall kan få ett lån från soc, som ni betalar tillbaka sedan. Har ni något värdefullt kan ni kasnke annars sälja / pantsätta.
  • Anonym (me)

Men hur kunde ni vara (förlåt) så klantiga att ni la hyrespengarna på att laga bilen??
    Hyra, el och mat ska ALLTID gå först. Allt annat klarar man sig utan, men inte det!

Soc kommer fråga er om det, varför ni valde att göra så, och det kan ev göra att ni inte får hjälp... bil kan man alltid klara sig utan, det finns bussar, tåg och taxi. Men utan boende, vad ska ni göra då? Har ni inte råd med hyran har ni knappast råd med hotell...

Svar på tråden Soc.hjälp till hyran?