• Ankissen

Kan man göra smulpaj med flytande margarin?!

Jo, som står i rubriken, funkar det att göra smulpaj med flytande margarin? Jag måste bjuda mor och moster på fika i eftermiddag och kommer nog inte hinna till affären eftersom lillfisen sover...

• Svar på tråden Kan man göra smulpaj med flytande margarin?!
  • Tutilure

Enligt min receptbok ska det gå iaf. Men jag har aldrig provat själv.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Ankissen
    Tutilure skrev 2009-05-26 10:22:29 följande:
    Enligt min receptbok ska det gå iaf. Men jag har aldrig provat själv.
    Hrm, mina receptböcker är från 1800-talet så flytande margarin fanns inte...
  • Ankissen
    Angel1978 skrev 2009-05-26 10:24:18 följande:
    det är väl klart!
    Men det ska ju bli "en grynig massa" av smeten i alla kokböcker. Blir det det med flytande margarin?
  • Min högsta önskan

Japp, det funkar. När jag gör smulpaj med vanligt smör eller margarin brukar jag ändå smälta det innan, så principen blir den samma.
    Och det blir en gryning massa även med flytande margarin.
    (vad sugen jag blev på smulpaj nudå! Kanske ska göra det jag med.. )

• Angel1978

det beror ju på mängden mjöl och havregryn

• Ankissen

Min högsta önskan skrev 2009-05-26 10:29:40 följande:

Japp, det funkar. När jag gör smulpaj med vanligt smör eller margarin brukar jag ändå smälta det innan, så principen blir den samma. Och det blir en gryning massa även med flytande margarin. (vad sugen jag blev på smulpaj nudå! Kanske ska göra det jag med.. )
    Hrm, vad har du för recept då? Skulle detta funka måntro?

Smuldegen till paj

100 g margarin eller smör eller 3/4 dl flytande margarin
    2-3 msk socker
    1 1/2 dl vetemjöl
    1 1/2 dl hvregryn

Smält fettet i en kastrull.
    Rör ner socker, vetemjöl och havregryn i det smälta fettet eller
    blanda socker och mjöl och gryn med flytande margarin.
  • CarlHerman
    Ankissen skrev 2009-05-26 10:33:15 följande:
    Hrm, vad har du för recept då? Skulle detta funka måntro?Smuldegen till paj100 g margarin eller smör eller 3/4 dl flytande margarin2-3 msk socker1 1/2 dl vetemjöl1 1/2 dl hvregrynSmält fettet i en kastrull.Rör ner socker, vetemjöl och havregryn i det smälta fettet ellerblanda socker och mjöl och gryn med flytande margarin.
    Det blir bra! Samma recept som i min Vår kokbok
  • Min högsta önskan
    Ankissen skrev 2009-05-26 10:33:15 följande:
    Hrm, vad har du för recept då? Skulle detta funka måntro?Smuldegen till paj100 g margarin eller smör eller 3/4 dl flytande margarin2-3 msk socker1 1/2 dl vetemjöl1 1/2 dl hvregrynSmält fettet i en kastrull.Rör ner socker, vetemjöl och havregryn i det smälta fettet ellerblanda socker och mjöl och gryn med flytande margarin.
    Ja, det är exakt samma jag brukar köra med!
  • Ankissen

Nice! Då kör jag på det! Då kan även lilla mamma med diabetes ta en liten bit, för det är så lite socker i...

• Gotlandsunge

Jag gjorde på smält margarin en gång. Det blev inte smulpaj utan mer som en deg. Så tog jag en liten bit i taget och plattade ut och la sedan på bit för bit och det blev så hiiiimla gott!

• Ankissen
    Gotlandsunge skrev 2009-05-26 10:48:20 följande:
    Jag gjorde på smält margarin en gång. Det blev inte smulpaj utan mer som en deg. Så tog jag en liten bit i taget och plattade ut och la sedan på bit för bit och det blev så hiiiimla gott!
    Tack för tipset! Då vet jag vad jag ska göra om den blir degig...

Ska ställa mig och skala äpplen till pajen nu medan Ella sover i vagnen.
Svar på tråden Kan man göra smulpaj med flytande margarin?!