• j och c

Mår kass av Femix järn-brustabletter!! vad göra??

Mitt hb-värde hade sjunkit från 119 till 110 vid senaste BM-besöket så jag fick instruktioner om att börja med järntabletter, är i v 24 idag... Hatar att svälja för stora tabletter så jag köpte Femix brustabletter...

Jag har tagit två st dagligen nu i tre, fyra dagar och mår nästan sämre än innan, då var jag trött och hade huvudvärk pga järnbrist men nu har är min mage förstoppad och lös om vartannat...och så är avföringen SVART!!! skitläskigt...och min pigghet och matlust som ajg hade har börjat försvinna igen...*suck* Det står i bipacksedeln att man kan få dessa biverkningarna men går det över nån gång eller ska jag avbryta? Mår inget bra på jobbet...:(

Finns det något annat alternativ? Jag har sån där Blutsaft men de ger inte samma dos per dag som jag tror jag behöver...

nån som vart med om något liknande? Får väl ringa min BM annars om det inte blir bättre...eller ska man härda ut??? har redan mått as-dåligt med saknad aptit och oro efter två tidigare ma i flera månader och viktnedgång och vill må bra nu i mitten!!! :(

• Svar på tråden Mår kass av Femix järn-brustabletter!! vad göra??
  • Snart vår tur

Jag hade rek. Blutsaft eller Ferronol ändå. Flytande alternativ som finns i Hälsokosten. Väldigt lättupptagligt för kroppen. Visst de innehåller bara 20 mg järn/dos men man kan komplettera med annat järntillskott (typ Femix eller annat) oxå. Alltså ta blutsaft 1-2 ggr/dag och annat järntillskott varannan dag. Då brukar magen funka bättre. Tänk på att inte ta järnet ihop med kalcuim (mjölkprodukter) eller med kaffe/te.

Att avföringen blir mörk är inget farligt..det är bara 'järnrester'.

• Miss JH

Jag har oxå krångel med min mage när det gäller järntabletter. Fått pröva flera olika. Men nu tar jag Duroferon och de påverkar inte MIN mage iaf. Däremot så blir avföringen alltid svart av järntabletter. Men magen är varken lös eller hård. Du kan ju alltid pröva dem, de är inte stora heller om du nu hade problem med att svälja stora tabletter.
    Lycka till!

• Glamrockare

Jag tål inte heller järntabletter men min bm bad mig köpa niferx o de var kanon!.

2 tabletter dagligen i 3 månader gjorde så att jag gick ifrån 111 till 127.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Skutt

Jag åt torkade aprikoser och så drack jag BOBs svartvinbärs saft...det klarade jag mig på när mitt järnvärde gick ner...
    Lycka till,

Kram Skutt

• Mamma matte hustru

jag fick en lista av min bm med järnrik kost bla jordgubbar blåbär mm jag har börjat höja mina värden sakta men säkert

• pepprar

Jag tuggade i mig massor av persilja när jag var gravid.Jag hade ett vattenglas med persilja stod i köket och kom då ihåg att ta en bit nu och då. Funkade bra. Det var många år sedan och när jag får lågt järnvärde idag så blir jag enormt sugen på persilja.

• j och c

tack för era svar...

Jag är fortfarande kass i magen och hade jätte-kramper på väg hem från jobbet.. det gjorde ondare än några andra ligamentsmärtor eller nått så jag antar att det var rejäl magknip...

Jag har käkat väldigt mycket jordgubbar (ca 1 liter varannan dag) men ihop med glass, vilket jag antar hämmar järnupptaget...:/

Jag ska nog testa att ta blutsaften på kvällen om femixen på morgonen, får se om min mage blir bättre då..

tack för alla bra tips!

• Snart vår tur

Lägg ner brustabletterna helt några dagar o kör på bara blutsaft..så kan du börja med brusen igen när magen blivit bättre. Järnupptaget (näringsupptaget) blir ändå dåligt när magen är kass.

Svar på tråden Mår kass av Femix järn-brustabletter!! vad göra??