• Anonym (orolig)

Dricka alkohol innan man vet att man är gravid??

Hej!! Jag har nyss fått veta att jag är gravid i v 10. Under dessa veckor när jag inte vetat om det har jag levt som vanligt ( jag har haft mens som vanligt, därav märkte jag inget, inga symtom heller). Jag har druckit vin på helgen 2 ggr (½ flaska) varit utomlands, på en v drack jag då 4 starköl. Det har även blivit nån cider och drink alldeles i början v 5-6. Inga stora mängder och jag har inte varit märkbart berusad någongång. Nu är det så klart totalstopp av den varan, men jag oroar mig för att jag redan kan ha skadat lillbebben???
    Usch vad jag mår dåligt av detta....

• Svar på tråden Dricka alkohol innan man vet att man är gravid??
  • Anonym

Det är nog ingen fara. Själv drack jag innan jag visste att jag var gravid och är i v.35 nu och allt är fint med bebis änsålänge.
    Se bara till att inte dricka mer så :)

• Anonym (orolig)

åh, jag hoppas verkligen att det inte är nån fara. Känner mig usel.... kommer inte dricka en droppe fortsättningsvis.

• Anonym (ÅL)

Denna fråga och ångest verkar ständigt återkomma.

Men de flesta jag känner har ju levt som vanligt innan de visste att de var gravida!
    Själv var jag full flera gånger - hade kompis på besök, var på 30-årsfest etc. Men givetvis dricker jag inget nu när jag är gravid. Min barnmorska lugnade mig och sa att det säkert inte var någon fara.

• FridaE

Jag var skapligt berusad dagarna innan jag fick reda på att jag var gravid. Hade oregelbunden mens så jag testade mej nog flera veckor efter BIM. Och han är en frisk och kry (snart) 4-åring idag, så det var ingen fara med det.
    Tror inte du har något att oroa dej för.

• FridaE

Och eftersom du inte visste att du var gravid finns det ju ingen som helst anledning att må dåligt över det. Du kan ju inte göra det ogjort för det.

• Anonym (orolig)

det står ju överallt att det är farligast att inta alkohol i början av graviditeten och det gjorde ju jag. ja ja, jag ska sluta oroa mig.

• FridaE

Fast fram till vecka 12-13 får ju fostret sin näring från gulekroppen (hette det så?) och alltså inte direkt från mamman. Iofs får den kanske blod från mamman. Sök på det och läs lite om det så kanske du blir lugnare.
    Har du inte gjort ett UL (eftersom du vet att du är i v 10 menar jag) och sett att pyret mår bra?
    'Ja, jag tycker du ska sluta oroa dej!

• Anonym (orolig)

jo jag har gjort vul, och det såg väl ut som det skulle antar jag, men dom kan väl knappast se hjärnskador osv. JAg tror inte det är nån fara egentligen, men kan inte låta bli att grubbla.

• Anonym (fick info)

jag var i samma läge men fick den lugnande infon om att gulekroppen förser fostret med näring i början vilket innebär att man ännu inte har samma blodomlopp=inte alls samma sak som att dricka alkohol när man har samma blodomlopp då det lilla fostret får i sig lika mkt alkohol som moderns stora kropp.

Och fick också höra att det var MÄNGDER med mammor som oroade sig för detta, att de hade druckit innan de fick veta att de var gravida, men att det inte var ngn fara

• FridaE

Anonym (fick info) skrev 2009-05-26 14:22:27 följande:

jag var i samma läge men fick den lugnande infon om att gulekroppen förser fostret med näring i början vilket innebär att man ännu inte har samma blodomlopp=inte alls samma sak som att dricka alkohol när man har samma blodomlopp då det lilla fostret får i sig lika mkt alkohol som moderns stora kropp.Och fick också höra att det var MÄNGDER med mammor som oroade sig för detta, att de hade druckit innan de fick veta att de var gravida, men att det inte var ngn fara
    Det var det jag menade.
Svar på tråden Dricka alkohol innan man vet att man är gravid??