• Livet e toppen

Sparkcykel

Jag tänkte köpa en sparkcykel till min son men vet inte vilken jag ska köpa. Han kör runt på dagis på en som har två hjul, den som har tre hjul ( två hjul bak) kör sakta och är för bebisar säger han. Sonen är 3½år. Såg på Toys r us att de hade en med små cykelhjul (tror det var ca 10"-12") men tyckte den var lite hög att ha foten på. Fördelen med de i metall är att man kan vika ihop den och lägga den under vagnen om han blir trött. (i affären testade han den i metall och klarade av den utan problem, den andre satt tyvärr fast så han fick inte möjligheten att testa den).

Vad har ni för sparkcyklar till era barn och hur gamla är de?
    Vilken rekommenderar ni?

• Svar på tråden Sparkcykel
  • sok

dottern som fyllde 3 å januari har en vanlig sparkcykel med 2 hjul bara. hon tycker det är roligt även om hon inte får upp "värsta farten" direkt...

• strojes

vår dotter fick en tvåhjulig sparkcykel när hon fyllde 4 i februari och nu börjar hon bli jätteduktig men använder fortfarande inte bromsen.
    Om han kör med tvåhjulig sparkcykel på dagis och behärskar den så kan du absolut köpa en tvåhjulig till honom. Risken med de trehjuliga (ej de med stora hjul utan samma hjul som på de tvåhjuliga) är ju att han kan få upp för hög fart med den i och med att det extra hjulet ger lite extra hjälp till balansen.

• Livet e toppen

Får ta en runda till toys r us igen till helgen och se vilken vi ska köpa. Det blir definitivt en med 2 hjul. Vet dock inte om det blir den med små hjul eller den med stora hjul...

• Joss79 nr 2

Vi hade en sån seg trehjuling som sonen åkte omkring på, men den blev stulen så vi tyckte vi kunde testa en vanlig "snabb" 2-hjuling, upp till 100kg så man själv kan låna den, och han kan köra hur bra som helst på den.
    Han är 3,5år.

• sok

små och stora hjul?
    broms?
    vad är det för sparkcyklar ni hittat

dotterns ha ringen broms....
    och jag ahr bara sett sparkcyklar med små hjul...? finns det stora?

• Livet e toppen

Såg på Toys r us en variant med stora hjul (liknande dessa som finns på: www.barnofritid.se/sparkcykel.html ) Verkar bra om man ska köra på grusväg nån gång.

Kanske smart att ta en som även en vuxen kan låna...

• strojes
    sok skrev 2009-05-26 22:47:41 följande:
    små och stora hjul? broms? vad är det för sparkcyklar ni hittat dotterns ha ringen broms.... och jag ahr bara sett sparkcyklar med små hjul...? finns det stora?
    den vår dotter har köpte vi på br men det finns även i sportaffärer och på tex coop forum.
    bromsen trampas ner på bakre hjulet.
    här har du ett exempel:
    www.br-leksaker.se/framsidan/seshowproduct/product/28964/
  • SCSI

min 4åriga bonus är väldigt försiktig av sig och störtvägrade att ens prova sparkcykeln förra året - jag har en sån ihopfällbar med små hjul. I år far han omkring som ett litet jehu på den men aldrig fortare än att han kan bromsa med fötterna eller genom att bara kliva av - bromsen (på bakhjulet) klarar han inte av än eftersom han hela tiden måste ha en fot i marken liksom, SÅ bra balans har han inte än. Sen får han bara köra inne på gården och på cykelbanor som är skilda från bilvägen, och inte i nerförbackar.

• ulle76

Våran son blir 5 år i sommar och har en sparkcykel med två hjul.

• scaniae
    strojes skrev 2009-05-27 13:39:29 följande:
    den vår dotter har köpte vi på br men det finns även i sportaffärer och på tex coop forum.bromsen trampas ner på bakre hjulet. här har du ett exempel: www.br-leksaker.se/framsidan/seshowproduct/pr.../
    Hur stor är den sparkcykeln?

Jag är nämligen på jakt efter en sparkcykel för vuxna, är det någon som vet var man kan hitta sådana?
  • Cianna

Prova en springscykel istället. En 2 hjuling utan trampor. Förbeeder suveränt för att cykla 2 hjuling.

• Amorficlya

Är det någon som vet om de har 3hjuliga sparkcyklar på coop forum.? Dottern fyller 3 år om 2 veckor och det enda hon tjatar om är sparkcykel men vet inte om hon skulle behärska en 2 hjulig hon e duktig på cykla dock med stöödhjul hon började cykla förra året och kan nu bromsa..

Miranda 2oo6-o6-23 Nicolas 2oo8-o2-17 Bebis Bf 2oo9-o9-o6
  • fröken73

Tänkte tipsa om att det finns en bra 2-hjulig sparkcykel på Sportex för 249 kr. Den har min 3-åring och han älskar den:)

• Russinmamman

Tack för bra frågor Ts, precis vad jag oxå funderar över ....

Svar på tråden Sparkcykel