Trött på relationen men vill ändå inte ge upp..
Hoppas att någon snäll människa här inne känner igen sig och kan ge lite värdefulla tips..
Jag är i en relation med en jättesnäll kille sedan 8 år tillbaka och för lite drygt ett år sedan fick vi barn tillsammans. Vi har haft det lite svajigt emellanåt men har alltid försökt hitta tillbaka till varandra. Jag har flera gånger undrat om jag skulle vara lyckligare utan honom eller om jag kanske kunde "hitta något bättre". Men själva tanken på att vara med någon annan känns så helt fel.
Men tyvärr har vi en tendens att hamna i nedåtgående spiraler hela tiden. Han irriterar mig, jag snäser åt honom, han blir sur på mig och jag blir ännu mer irriterad. Så går det runt och runt.. När vi är längst ner så är stämningen så tryckt som den kan bli och slutligen exploderar det. Sedan pratar vi och allt känns bra igen. Man tänker att "nu ska det bli ändring". Men så går det ett par veckor och så är man tillbaka i irritationen igen.
För han ÄR väldigt irriterande. Plockar inte upp efter sig, lämnar saker på bordet, städar inte undan efter lilltjejen fast han är hemma för att ta hand om henne, är fullständigt absorberad av sin dator (jag misstänker att han nog faktiskt är beroende av den) och han kommer aldrig med några överraskningar. Och försöker han att överraska så förstör han alltid överraskningen med att tala om vad som ska hända i förväg..
Sedan har han en småaktig tendens att vilja "ge igen" ifall jag har kritiserat något som han har gjort. Tex. ifall han glömmer att sätta på en ny toarulle 9 ggr av 10 och jag tjatar om det, och så råkar det hända att jag glömmer att sätta på en ny toarulle (ca 1 ggr av 20) så måste han DIREKT påpeka det. Det är så himla barnsligt och jag blir jätteirriterad.
Men trots allt detta vill jag inte lämna honom. Han har friat till mig nyligen och jag har svarat ja... Men det känns inget roligt att planera inför bröllopet när jag är så vankelmodig. Jag vill inte ha någon annan, men jag vill heller inte leva med en person som bara irriterar mig hela tiden.
Vad jag behöver är en utomståendes syn på detta, och helst tips på hur man ska få relationen att fungera. Vi har inga problem att prata med varandra, men det känns ändå som om det behövs mer handgripliga saker för att hålla kärleken vid liv.
Snälla hjälp, någon?
Motsatsen till kärlek är inte hat, det är likgiltighet. Och jag känner att jag blir mer och mer likgiltig inför honom.. Orkar inte vara irriterad mer.