• Impartial

    Ultraljudet i vecka 18-20, abort efter?

    Hej,

    jag har en lätt nojig fråga...

    Det börjar snart bli dags för mig att göra ultraljud. Kommer då att vara i vecka 18+2, dvs vecka 19.

    Min nojiga fråga är: det krävs ju tillstånd från Socialstyrelsen för en abort efter vecka 18.

    Så vad händer om man upptäcker något stort fel på barnet, som gör att det får svårt att klara sig? Får man fortfarande göra abort då, även om man är förbi vecka 18?

    Oroar mig...

  • Svar på tråden Ultraljudet i vecka 18-20, abort efter?
  • alem

    Om barnet är skadat så att det inte antagligen kommer klara av förlossningen eller ett liv utanför magen så blir man oftast rekommenderad att avbryta graviditeten.
    Om barnet bara har något litet fel och kan leva ett bra liv utanför magen så får man #be om tillstånd"


    (¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Lena66

    Hej !

    Jag gjorde abort i v18 efter att de upptäckt att fostret var svårt missbildat i de inre organen på UL och skulle aldrig klarat sig fram till förlossningen.
    Sjukhuset fixade allt och jag behövde inte göra något med tillstånd eller så.

  • sörjer

    Är man efter 17+6 så måste man skicka in en ansökan, även om barnet 100% sannolikt kommer dö i samband med födseln.

    Socialstyrelsen graderar inte missbildningarna utan alla godkänns automatiskt. Det räcker att fostret har downs syndrom eller vattenskalle för att en ansökan ska bli godkänd även om fostret skulle överleva en förlossning och kunna leva ett "bra" liv. Efter v 22+0 får bara skador som inte är förenliga med liv godkänt.

  • Suni74

    Anders Fru skrev 2009-06-07 22:33:08 följande:


    Förlåt, om ja frågar men hur går en sådan sen abort till? Har funderat på samma som Ts..
    Oftast gör man en 2 stegs abort..
    DVS man får medicin för att fostret ska komma ut och sen blir man många gånger skrapad för att få bort ev rester...
  • Röda

    Det krävs alltid tillstånd av Socialstyrelsen efter v 18. Och det beviljas inte alltid.


    alem skrev 2009-05-26 15:11:24 följande:
    Om barnet är skadat så att det inte antagligen kommer klara av förlossningen eller ett liv utanför magen så blir man oftast rekommenderad att avbryta graviditeten. Om barnet bara har något litet fel och kan leva ett bra liv utanför magen så får man #be om tillstånd"
  • hönamor

    Jag behövde inget tillstånd även fast jag var i v.21. Fostret visade sig ha såna skador att det troligtvis inte skulle leva 40 veckor o definitivt inte överleva efter en förlossning. Samtidigt växte inte fostret som det skulle heller så storleken på fostret motsvarade bara v.16 vilket gjorde att jag ej behövde tillstånd, vilket jag annars fått enligt kuratorn.

    jag fick tabletter en lördagmorgon för att som jag fattade "ta död på bebisen" o fick komma tillbaka på måndag morgon för att få mer tabletter som då skall sätta igång förlossningen. Många behöver skrapas men jag behövde det inte så jag tycker ändå det gick ganska lätt (förutom den psykiska biten då)

  • Sirendes

    En så sen abort går väl till i princip som en förlossning? Men att barnet inte lever när det skall ut s a s. Så blev det i a f för min vän.

  • Andjan2

    Jag gjorde en sen abort i vecka arton i januari. Veckan innan själva aborten fick jag åka till lund och ta tabletter som avslutade graviditeten, alltså gjorde så att fostret dog. En vecka senare åkte jag tillbaks till lund på morgonen där jag fick tabletter som skulle sätta igång förlossningen med sammandragningar och värkar. Under tiden fick jag morfin som smärtstillande. Det var som en förlossning, värkarna satte igång, vattnet gick och jag fick föda fram barnet. Efter så frågade dom om jag ville se barnet vilket jag avböjde. Allt som allt tog det från 7 på morgonen till halv sex på kvällen. För vissa går det snabbare och för andra kan det ta längre tid, det är olika. Jag behövde inte skrapas så jag fick åka hem senare samma kväll. Det var väl i stort sätt det hela.

  • sörjer
    hönamor skrev 2009-06-10 13:21:29 följande:
    Jag behövde inget tillstånd även fast jag var i v.21.
    Jag vet att du inte hittat på det men jag måste ändå ifrågasätta det du skriver. Efter v 18 måste en abort alltid godkännas av socialstyrelsen, även om barnet t.ex. saknar hjärna. Antagligen har läkaren som gjorde ditt UL sökt tillståndet utan din vetskap i så fall.
  • sörjer
    hönamor skrev 2009-06-10 13:21:29 följande:
    Jag behövde inget tillstånd även fast jag var i v.21.
    Läste för snabbt. Barnen är ju oftast mindre än sina veckor när de har skador. Konstigt att du räknades som v 16, man brukar inte flytta graviditeten pga fosterstorleken i sådana fall.
  • hönamor
    sörjer skrev 2009-06-10 16:52:10 följande:
    Läste för snabbt. Barnen är ju oftast mindre än sina veckor när de har skador. Konstigt att du räknades som v 16, man brukar inte flytta graviditeten pga fosterstorleken i sådana fall.
    Jag vet itne varför faktiskt, det var vad dom sa iaf. När jag gjorde RUL var fostret i v.16 (men jag i v.21, +- 2 veckor är ju rimligt men kanske inte 5 veckor )
    Sen gjorde vi ett FVP dan efter o väntade en vecka på svaret o sen bestämde vi tiden för aborten. Det var på torsdagen o på måndagen gjorde jag den. Hade vi väntat till veckan efter hade jag behövt tillstånd eftersom vi då fått vänta till fredagen för hon jobbade bara fredagar med sånt o då hade aborten blivit i sin tur ytterligare en vecka senare. Rörigt även för mig så be mig itne förklara närmare
  • sörjer
    hönamor skrev 2009-06-10 18:39:21 följande:
    Jag vet itne varför faktiskt, det var vad dom sa iaf. När jag gjorde RUL var fostret i v.16 (men jag i v.21, +- 2 veckor är ju rimligt men kanske inte 5 veckor ) Sen gjorde vi ett FVP dan efter o väntade en vecka på svaret o sen bestämde vi tiden för aborten. Det var på torsdagen o på måndagen gjorde jag den. Hade vi väntat till veckan efter hade jag behövt tillstånd eftersom vi då fått vänta till fredagen för hon jobbade bara fredagar med sånt o då hade aborten blivit i sin tur ytterligare en vecka senare. Rörigt även för mig så be mig itne förklara närmare
    Jag blev inte flyttad fast fostret var ett par veckor för litet för sin ålder. Trodde de räknade likadant överallt. Konstigt att det kan skilja så vart man bor! 5 veckor är ju jättemycket. Jag skulle inte heller säga att du var i v 16 även om det såklart är svårt att veta exakt hur långt gången du var. Blev förvånad att de räknade olika bara. Det borde finnas regler för hur man ska räkna när lagen säger tydligt att gränsen för fri abort är 17+6. Men bra att du slapp vänta en vecka till i alla fall.
  • hönamor
    sörjer skrev 2009-06-10 18:48:44 följande:
    Jag blev inte flyttad fast fostret var ett par veckor för litet för sin ålder. Trodde de räknade likadant överallt. Konstigt att det kan skilja så vart man bor! 5 veckor är ju jättemycket. Jag skulle inte heller säga att du var i v 16 även om det såklart är svårt att veta exakt hur långt gången du var. Blev förvånad att de räknade olika bara. Det borde finnas regler för hur man ska räkna när lagen säger tydligt att gränsen för fri abort är 17+6. Men bra att du slapp vänta en vecka till i alla fall.
    Ja egentligen håller jag ju med dig, hade fostret haft skador men kunnat leva ett drägligt liv ändå så hade ju det varit bra om det funnits en gräns för att kanske inte få så lättvindliga aborter. Det är en annan debatt, men jag håller med dig om att det är märkligt att dom räknar så olika. 2 veckor har jag blivit flyttad med mina andra barn, men hade 5 veckor stämt så hade jag ju blivit gravid långt innan sista mens vilket är ologiskt
  • elinos

    jag tänkte bra säga att alla avbrytanden ses inte som aborter.

  • hönamor
    elinos skrev 2009-06-10 19:01:45 följande:
    jag tänkte bra säga att alla avbrytanden ses inte som aborter.
    Nej, jag ser ju mer mitt som ett avbrytande, personligen ser jag en abort som något man gör när man inte vill ha barnet fast det är livsdugligt, men det är min tolkning, däremot sa de på gynavd abort så jag har använt den termen. Men kanske använder man olika termer inom sjukvården också jag vet inte. När ses det som avbrytande o när ses det som abort, vet du?
Svar på tråden Ultraljudet i vecka 18-20, abort efter?