• hösttösen

Varför vill man ha en nyutexaminerad????

Fick inte gå vidare på en andra intervju för att företaget ville ha en nyutexaminerad person... Ursäkta,men vad 17 kan en sådan bidra med när de aldrig arbetat med yrket tidigare??? Blir så jä--la förbannad.

Själv har jag lång erfarenhet av yrket men det dög tydligen inte

Vad är egentligen anledningen till att man tar en nyutexad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 21:00
    Många tycks ha missförstått min fråga så därför vill jag skriva ett förtydligande.
    Frågan var varför man anställer en nyutexaminerad på ett jobb där jag anser det krävs erfarenhet av yrket för att klara av det. Jag klankar definitivt inte ner på folk med utbildning. Förstår själv att jag inte har en chans mot någon med både utbildning OCH erfarenhet. Men frågan gällde alltså nyutexaminerade.

• Svar på tråden Varför vill man ha en nyutexaminerad????
  • julibebis08

Men alltså det är ju för nackdelar med både en ny och en med vana... Dom nyexaminerade måste ju också ha en chans att komma in i arbetslivet. Eller hur?

• Sirapshjärnan

Billigare arbetskraft? En nyexad kräver inte samma lön. Kan inte se nån annan anledning tyvärr. Trist!

• stiletto

företaget kanske ville en nyexad en chans? det är ju vanligare att en nyexad får stå tillbaka för någon med erfarenhet men hur ska man få erfarenhet om man aldrig får en anställning?

men jag förstår att det känns surt.

• klurifax

De är mycket billigare, plus att man kan forma dem som man vill, de vet inte bättre, jobbar gärna extra mkt utan extra pengar.... tex.

• Doldis987

Dom vill forma helt själva och så är det troligen lägre lön.

• Mieria
    hösttösen skrev 2009-05-26 15:41:15 följande:
    Fick inte gå vidare på en andra intervju för att företaget ville ha en nyutexaminerad person... Ursäkta,men vad 17 kan en sådan bidra med när de aldrig arbetat med yrket tidigare??? Blir så jä--la förbannad. Själv har jag lång erfarenhet av yrket men det dög tydligen inte Vad är egentligen anledningen till att man tar en nyutexad?
    Fett tråkigt att du inte fick jobbet men lönt att klanka ner på nyutexaminerade för det??

"Ursäkta,men vad 17 kan en sådan bidra med när de aldrig arbetat med yrket tidigare???" Så nyutexaminerade ska aldrig få jobb då för de kan inte bidra med någonting?? Kanske ska hela svenska befolkningen skita i att utbilda sig??
  • grisekno

Uppdaterade kunskaper, kanske...nya, fräscha idéer (som det så fint brukar heta)...

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Polly S

har du examen själv? det kanske var det de ville ha, inte just erfarenhet.

• Stårschan

Man kanske rentav känner ett ansvar för att få ut unga personer i arbetslivet?

• hösttösen
    julibebis08 skrev 2009-05-26 15:42:46 följande:
    Men alltså det är ju för nackdelar med både en ny och en med vana... Dom nyexaminerade måste ju också ha en chans att komma in i arbetslivet. Eller hur?
    nja... jo visst måste de få chansen med... men egentligen förstår jag inte varför man tar någon som aldrig arbetat ute i arbetslivet.
Svar på tråden Varför vill man ha en nyutexaminerad????