• Glad i hågen

Plock plock plock - vad har ni för system?

Jag är hemma med en 1- och en 4-åring plus att maken också är hemma och sjukskriven. Det känns som att det är plockning av grejer, disk, leksaker, papper, från morgon till kväll. Man plockar och plockar och plockar och hela tiden kommer det fram nytt.

Hur gör ni för att hålla ordning? KAN man ha ständig ordning när man är hemma 4 pers?

• Svar på tråden Plock plock plock - vad har ni för system?
  • AnnelieTyresö

Ta yta för yta, å sätt mannen i mkt jobb,, hehe!

• SilverEmma

4-åringen kan väl hjälpa till att plocka upp leksaker iallafall? Är mannen liggandes eller är han uppe något under dagarna? Du kan ju iallafall kräva att han plockar undan sitt eget...

• Glad i hågen

Glömde nämna hunden också, han drar in och hårar så man får sammsuga minst en gång per dag...

Men, vad jag var ute efter var lite organisatoriska knep. Rutiner, sortering osv.

Jag har en förmåga att själv släppa grejer innan det är klart, vilket såklart bidrar till att det känns som att det finns 100 ofärdiga saker framme.
    Så mitt råd till mig själv är väl att slutföra det man påbörjat på en gång.

Annars försöker jag tömma diskmaskinen på kvällen eller morgonen så det bara är att fylla på den under dan. Men det är ändå alltid grejer på diskbänken av nån märklig anledning.

Tvätten snurrar varje dag, men då är det det där med att vika, stryka och lägga in den i skåpen som kan hamna på hög.

• Jessa med 3

Jag känner igen mig - plockandet tar aldrig slut!
    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö i snöstorm!

Vi försöker se till att det är undanplockat innan vi lägger oss för kvällen för att det ska kännas trevligt att komma upp på morgonen - men snart har tornadon gått fram här hemma igen! Vi har en 4,5-åring och en (snart) 3-åring - men den som är effektivaste leksaksspridaren är nog 10-månaderstjejen! De större barnen hjälper oftast till att plocka undan om man ber dem, men den lilla rackarungen är ju inte riktigt där ännu...

• Minimamms

Stora lådor där det går att bara ösa ner leksaker är bra. Då kan barnen hjälpa till lättare också eftersom var sak inte har en specifik plats vilket kan vara jobbigt att hålla reda på.

Bestäm er för att leksaker inte får lämna barnrummet. Skor får inte lämna hallen och disk inte får lämna köket.

Var ute så mycket som möjligt.

Be maken hjälpa till med städningen eller låta bli att stöka till!

Lite tips som jag önskar att jag själv kunde leva efter, men de kanske funkar för er... ;)

Svar på tråden Plock plock plock - vad har ni för system?