• Zumbatjej

ikeas spjälsängar???

Nån som har erfarenhet av ikeas spjälsäng Hensvik samt madrass till?? Har hört nånstans att ikea kör med egna mått så att man blir tvungen att handla allt till sängen hos dem?? Stämmer det verkligen??

• Svar på tråden ikeas spjälsängar???
  • TheMother

Hej.
    Vi har den spjälsängen. Madrass väljer man själv vilken typ man vill ha, de har olika att välja mellan.
    Vet inte men tror det är normala mått på själva sängen, däremot på täcke och kudde är det andra mått på, så köper man dem på ikea så passar inte sängkläderna från andra kedjor, iaf stämmer de inte med Hemtex sängkläder. Plus att påslakanen från Ikea inte alls är roliga då det saknas öppning längst upp vilket krånglar till det när man ska trä i täcket.

• LyckligLine

Vi har köpt täcke och kudde på IKEA och det passade jättebra till lundmyrs påslakanset... Så i så fall har Lundmyr också andra mått. Är jätte nöjd med min IKEAsäng (Gulliver)!!

• Kanskedinsyrra

Hej
    Jag läste en hel del om sängar innan vi köpte vår. Det du bör fundera på är tex: vill du kunna ta ner sidan så att du lätt når barnet om du har spjälsängen bredvid sängen ( ex på natten för å lätt kunna amma), vill du ha spjälbotten eller hel botten( spjälbotten rekomenderas då det blir mindre risk för mögel etc i madrassen - det är luftigare), En tjockare madrass främjar tydligen motoriken då barnet kan spjärna emot å röra sig...

Som jag förstod det har ikeas varken nerfällbar sida eller sängar med spjälbotten...

Tänk även på att spjälskydden säljs i olika höjder. Vi köpte ett för lågt iom att vi har en rätt hög madrass så sticker det bara upp 10 cm ovanför madrassen... så vi får köpa ett nytt...

Mitt råd är, fundera på vad du vill ha, sätt säkerhet framför annat. Säng å vagn är det vi lagt krut på.

Vi köpte slutligen en Brio cot 4 på utförsäljning ( billigare än billigt...)!

• saris2008

Ikea har standartmått på sina sängar numera, däremot är det andra mått på sängkläder, kudde och täcke.

Vi har gulliver från ikea och den sidan kan man ta bort om man vill ställa spjälsängen mot sin egen säng, och när barnet är stor och gärna vill klättra över tar man bort ena sidan och sätter på medföljande bräda så barnet in ramlar ut.

• smilli
    Kanskedinsyrra skrev 2009-05-26 17:27:31 följande:
    Hej Jag läste en hel del om sängar innan vi köpte vår. Det du bör fundera på är tex: vill du kunna ta ner sidan så att du lätt når barnet om du har spjälsängen bredvid sängen ( ex på natten för å lätt kunna amma), vill du ha spjälbotten eller hel botten( spjälbotten rekomenderas då det blir mindre risk för mögel etc i madrassen - det är luftigare), En tjockare madrass främjar tydligen motoriken då barnet kan spjärna emot å röra sig... Som jag förstod det har ikeas varken nerfällbar sida eller sängar med spjälbotten... Tänk även på att spjälskydden säljs i olika höjder. Vi köpte ett för lågt iom att vi har en rätt hög madrass så sticker det bara upp 10 cm ovanför madrassen... så vi får köpa ett nytt... Mitt råd är, fundera på vad du vill ha, sätt säkerhet framför annat. Säng å vagn är det vi lagt krut på. Vi köpte slutligen en Brio cot 4 på utförsäljning ( billigare än billigt...)!
    Vi har Hensvik från Ikea (köpt 2006) och den har spjälbotten. Såg också på Ikeas hemsida att det går att köpa till en grej om man vill ta bort ena långsidan på sängen för att ställa den mot din egen säng t ex.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116002
  • Kanskedinsyrra

Som jag förstår det har ikea i dagsläget inga spjälbottenssängar, men men det kolalr du lätt upp.
    Fundera över om du vill ta bort hela sidan eller bara kunna sänka ner. Finns olika tycke å smak kring det...

• sannie100

vi har köpt spälsängen snigel på ikea, den har spjälbotten. Så det finns allt, den var väldigt billig med, hittade den på fyndhörnan med så det var rena rånet. vi ska iof lacka om den:P

• sassus

Har precis köpt Ikeas säng Gulliver och den har också spjälbotten.

• Sol Angelica

Har precis satt ihop min sprillans nya Hensvik spjälsäng från ikea. Köpt idag...Och det har ribb-botten... Även kallad spjälbotten....{#lang_emotions_innocent}

• Kanskedinsyrra

Kom på att det inte var ribbotten som var "anledningen" till att vi inte köpte på ikea det var å ena sidan att det itne var 3 lägen ( vilket mycket få sängar tyx ha, men vore önskvärt iom höjden på vår säng...) Men främsta anledningen var detta med att det itne går att höja å sänka sidan, bara ta bort helt.

En av de sidor jag läste på innan vi köpte säng var följande:
    www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/utrustning/koep_en_saeker_spjaelsaeng/

Ta till er det ni vill av den infon...
    :)

• Bonnie Tyler

På vår Gulliver är det iaf spjälbotten, vet inte var ni fått det ifrån att det skulle vara hel botten.

• pumpkinhead

ni som har hensvik! har ni fått botten att sitta helt tajt mot gavlarna. de där "metallöglorna" sitter i men det är fortfarande inte tätt om ni förstår vad jag menar?

• Lussekatten87

Vi har en Leksvik spjälsäng och en Sniglar och på båda är det sk spjälbotten,INTE en hel skiva!! Har de sängar med hela skivor ens??

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • TheMother
    pumpkinhead skrev 2009-05-28 13:31:28 följande:
    ni som har hensvik! har ni fått botten att sitta helt tajt mot gavlarna. de där "metallöglorna" sitter i men det är fortfarande inte tätt om ni förstår vad jag menar?
    Tror jag förstår vad du menar, och nej, lite grann glipar det nog har jag för mig (kan ej kolla efter då sonen ligger där å sover just nu)
  • pumpkinhead
    TheMother skrev 2009-05-28 14:30:41 följande:
    Tror jag förstår vad du menar, och nej, lite grann glipar det nog har jag för mig (kan ej kolla efter då sonen ligger där å sover just nu)
    ja men då vet man att den håller iaf!! va skönt. blev lite sur först när ja märkte de men då vet man att de inte ska vara något ovanligt iaf!
  • Zumbatjej

om jag köper en hensvik går de då att köpa madrass på typ babyland?? är det samma mått? Har fått för mig att det är bättre kvalitet där än på ikea på madrasser, täcke, kudde etc...??

• Ssnuttan
    smilli skrev 2009-05-26 19:47:18 följande:
    Vi har Hensvik från Ikea (köpt 2006) och den har spjälbotten. Såg också på Ikeas hemsida att det går att köpa till en grej om man vill ta bort ena långsidan på sängen för att ställa den mot din egen säng t ex.www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116002
    Vad är det för grej man köper till? Såg ingenting på länken att det fanns någon grej att köpa till om man vill ha den i höjd och intill sin egna säng.
  • smilli
    Ssnuttan skrev 2009-06-13 21:43:49 följande:
    Vad är det för grej man köper till? Såg ingenting på länken att det fanns någon grej att köpa till om man vill ha den i höjd och intill sin egna säng.
    Om du klickar på bild nr 2, under den stora bilden på sängen, så ser du hur sängen ser ut med ena sidan borttagen. Som jag fattar det är det alltså bara en bräda som man sätter dit istället för den sängsida som tagits bort.
  • TheMother
    smilli skrev 2009-06-14 17:46:40 följande:
    Om du klickar på bild nr 2, under den stora bilden på sängen, så ser du hur sängen ser ut med ena sidan borttagen. Som jag fattar det är det alltså bara en bräda som man sätter dit istället för den sängsida som tagits bort.
    Jepp, stämmer. Den brädan ska följa med sängen när man köper den. För oss saknades den dock, vilket förklarade med att de nyss bytt förpackning till sängarna (dock fick vi en bräda när vi åkte in ang detta, även om det tyckte vi skulle hört av oss tidigare, inte ca 6 månader efter vi köpte sängen. Men hur ska vi veta att vi saknar den när vi inte behövt den tidigare...).
    Tillbehöret man kan köpa är en bräda som gör att barnet inte lika lätt ramlar ur sängen om det rullar runt... så som man även kan ha på stora sängar till barn. Svårt att förklara bättre.

Kan tilläggas att man ska ha sängbottnen på längsta nivån om man plockar bort en spjälsida, vill jag minnas iaf.
Svar på tråden ikeas spjälsängar???