• humlans mamma

A-kassa efter föräldraledighet?

I höst kommer vårt andra barn. Som för alla andra så dyker det upp varsel även på mitt jobb. En fråga nu: Vad händer om jag är föräldraledig, och får 80 % av min lön, om jag sägs upp året efter? Räknas min a-kassa då på 80% av föräldrapenningen, dvs på 80% av 80%? Då blir ju ekonomin katastrofalt dålig. Någon som vet? (är lärare)...

Malin

• Svar på tråden A-kassa efter föräldraledighet?
  • Snattan

Föräldrapenningen räknas alltid på din senaste anställning. Blev sj varslad i mars men ska få bebis om två veckor..och föräldrapenningen beräknas inte på min a-kassa bara på senaste anställning...Som tur är! =)

• humlans mamma

Ja fy katten!! Man vet ju aldrig vad fk kan få för sig. Hoppas att det går bra för dig, och att du får något nytt när du kommer tillbaka. Det gäller att dra ut på det så länge som möjligt i det läget. Eller skaffa ett barn till inom 1,5 år
    Kram o tack!

• Crazycatlady

Jag har hamnat i ganska precis denna situation och enligt min a-kassa(Unionen) räknas föräldraledighet som "överhoppningsbar" tid, du får alltså inte 80% av din föräldrapenning i a-kassa(om du nu blir uppsagd) utan a-kassan baseras på din lön. Annars hade det verkligen blivit tungt!

Svar på tråden A-kassa efter föräldraledighet?