• grönt ljus

Har SAAB dödslängtan?

Saab står med ena foten i graven, vilket man i och för sig har gjort i 20 år, snart ska en helt ny saab 9-5 lanseras.
    Varje gång en ny saab lanseras brukar det kallas att -detta är ödesbilen för saab, men den här gången är det defnitivt så- går den inte hem hos kunderna så är det punkt slut.
    Svenska motorjournalister som provkört bilen ger den betyget- mycket bra.
    Jag tror säkert bilen är bra men trots det dömt att misslyckas redan från början.
    Varför??
    1. osäker framtid
    2. dåligt kvalitetsrykte
    3. dåligt andrahandsvärde
    4. varumärket saabs image
    5. det är ingen premiumbil
    6. stenhård konkurens

Enligt saab automobil: saab är en premiumbil, 9-5:an ska konkurera med audi a6, bmw 5:serie och mercedes e-klass.

Hur många potentiella köpare väljer en saab 9-5???

Nej, saab är inte i position att vara med i prestigejakten, utan borde istället satsa på det segmentet där man hör hemma och minst lika viktigt hade det varit att i dag ha en småbil klar för lansering.

God natt SAAB!

• Svar på tråden Har SAAB dödslängtan?
  • Gorban

Håller med. Det ser riktigt illa ut för Saab. Jag fattar inte vad en köpare ska med Saab till egentligen. Köparen får ju betala till GM för att köpa delar till alla nya Saab 9-5 och 9-3 som de ska bygga de kommande åren. Sedan ska de även bekosta utvecklingen av kommande modeller. Ok om de vill köpa delar av Saab:s utvecklingsavdelningar men en hel del är ju GM-teknik som de inte får med sig i köpet. Är det kineser som köper så vill de knappast fortsätta att bygga bilar i Trollhättan utan de flyttar väl hem produktionen.

Jag har själv ägt en 9-5:a och tycker att det var en bra bil. Jag kör BMW nu och jag kan ju säga att Saab har oändligt långt kvar innan de kan konkurrera med BMW och Audi. Sedan handlar det ju inte bara om kvalitet och design. Det handlar om varumärkesbyggande också för att det ska bli premium. Saab kan knappast ta mer betalt bara för att det sitter en Saab-logga på huven. Det kan BMW, Audi, Mercedes, Jaguar m fl.

• grönt ljus

Saab behöver sälja 130.000 bilar om året för att inte gå med förlust.
    Toppåret 1989 såldes 144.000 bilar, i år 2009 räknar saab med en försäljning på mellan 40-50.000 bilar.
    Det mesta talar nu för en oundviklig konkurs, sista hoppet sätter man till en ny saab
    9-5, en stor dyr sedan som vill glänsa med tyska premiumbilar - det är så korkat att
    man inte tror det är sant.
    Man kan absolut inte påstå att saab gör dåliga bilar, men försäljningssiffrorna visar tydligt att kunderna väljer andra märken än saab, av flera anledningar naturligtvis.
    Det är självklart att ett företag som konstant går med stora förluster inte kan överleva, en eventuell ny ägare till saab kan inte utföra mirakel.
    Det är egentligen tragiskt att en biltillverkare som började med små enkla egensinniga bilar med karaktär och personlighet och som varit i spetsen när det gäller teknik och innoativa lösningar slutar sina dagar som karaktärslös uddatillverkare som inte hängt med konkurenterna i utvecklingen.

Enligt min åsikt bär GM största skulden, som bekant också är konkursfärdiga.

• Carisma95

Audi, Mercedes och BMW är väl ändå toppen på gräddan? Ofta konkurrerar dessa bilmärken om en viss kundskara!

Konkurrerar inte Saab framför allt med bilar i samma prisklass: Dvs t.ex. Volvo V70, Ford Mondeo, Passat, Renault Laguna m.fl..??

Jag skulle ha råd att köpa en helt ny Saab. Men inte en chans att min ekonomi skulle klara inköp av en sprillans ny Audi A6...

Sen kan jag ändå hålla med om att Saab skulle behöva en mindre bil i sortimentet också.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • grönt ljus

Problemet är att saab själva tror att man är en premiumtillverkare, detta leder till felsatsningar och resultatet är att man inte får sina bilar sålda.
    De tyska premiumtillverkarna har helt andra resurser och ekonomiska möjligheter.
    Trots att audi, bmw och mercedes tar mycket mer betalt för sina bilar, så säljer dom mångdubbelt mer än vad saab någonsin gjort.
    Saab är fortfarande inte riktigt i nivå med toyota, volvo och volkswagen utan snarare i gruppen ford, opel, nissan, mazda mfl.
    Därför är den kommande 9-5:an ännu en felsatsning, dessutom just i detta ytterst svåra läge som företaget befinner sig i.

Nej, i saabs bilhallar i dag skulle det stå en nyutvecklad saab "9-1" en småbil som skulle konkurera med ford fiesta, opel corsa mfl, det skulle vara en betydligt mer lyckad framtidssatsning för saab.

• Gorban

grönt ljus skrev 2009-05-31 22:38:03 följande:

Nej, i saabs bilhallar i dag skulle det stå en nyutvecklad saab "9-1" en småbil som skulle konkurera med ford fiesta, opel corsa mfl, det skulle vara en betydligt mer lyckad framtidssatsning för saab.
    Jag är tveksam. Det finns så många tillverkare, speciellt i Asien, som kan bygga billiga småbilar. Jag tror att Saabs enda möjlighet om de överlever är att bli en nischtillverkare. 9-3 cab och liknande är kanske säljbart? Problemet är att komma från anonymt GM-märke till Premium på några år. Jag tror inte att världen behöver ytterligare en volymtillverkare när vi redan har överproduktion av bilar i världen.
  • grönt ljus

Det är riktigt, det finns en överproduktion av bilar i världen och möjligtvis är konkurensen för hård för att saab ska kunna ta marknadsandelar på småbilssidan, men å andra sidan är det ännu svårare i premiumsegmentet och det är där saab nu har siktet inställt på.
    Det verkar som att det inte riktigt finns någon plats för saab i framtiden, mer än just kanske för 9-3 cab, men det räcker ju knappast för att hålla hela saab automobil
    flytande.

• épouse

Fattar inte att saab ser ut som det gör.
    Har själv en Cadillac BLS som byggd på en 9-3. Samma inredning och motor.
    Skulle byta vänster fram halvljus. Höll på några minuter för att inse att det inte går.
    Ringde svenska bil för att tappa hakan.
    500:- för att byta en glödlampa. Sa till service killen
    - Hur kan saab gå under? Om detta gäller för saabarna också så borde dom vara täta med alla glödlampsbyten.
    Har aldrig haft en bil som jag inte kunnat byta glödlampor medans jag tankade.
    Det borde vara allas rätt att kunna byta en sketen glödlampa.
    Nu tänker jag vänta tills det är dags för service för att byta en lampa.

Lite putt just nu.

• MayasMamma08

Har inte läst inläggen innan..

Mina föräldrar köper ny så fort de kommer ut
    Jag vet inte varför, de älskar väl den bilen.. hehe.

• Gorban
    épouse skrev 2009-06-01 21:11:28 följande:
    Fattar inte att saab ser ut som det gör.Har själv en Cadillac BLS som byggd på en 9-3. Samma inredning och motor.Skulle byta vänster fram halvljus. Höll på några minuter för att inse att det inte går.Ringde svenska bil för att tappa hakan. 500:- för att byta en glödlampa. Sa till service killen- Hur kan saab gå under? Om detta gäller för saabarna också så borde dom vara täta med alla glödlampsbyten.Har aldrig haft en bil som jag inte kunnat byta glödlampor medans jag tankade.Det borde vara allas rätt att kunna byta en sketen glödlampa.Nu tänker jag vänta tills det är dags för service för att byta en lampa.Lite putt just nu.
    Det här med glödlampsbyten gäller de flesta moderna bilar. Man måste i princip ta den till verkstan. Jag läste i Vi Bilägare om Renault Modus. Märkesverkstan skulle ha 1500:- för ett glödlampsbyte!
  • Robban
    épouse skrev 2009-06-01 21:11:28 följande:
    Fattar inte att saab ser ut som det gör.Har själv en Cadillac BLS som byggd på en 9-3. Samma inredning och motor.Skulle byta vänster fram halvljus. Höll på några minuter för att inse att det inte går.Ringde svenska bil för att tappa hakan. 500:- för att byta en glödlampa. Sa till service killen- Hur kan saab gå under? Om detta gäller för saabarna också så borde dom vara täta med alla glödlampsbyten.Har aldrig haft en bil som jag inte kunnat byta glödlampor medans jag tankade.Det borde vara allas rätt att kunna byta en sketen glödlampa.Nu tänker jag vänta tills det är dags för service för att byta en lampa.Lite putt just nu.
    För att komma åt att byta lampa på en BLS måste strålkastaren demonteras.
    1: demontera bakre skruven till strålkastaren
    2:lossa nedre skruven ett par varv
    3:Pressa ner låshaken och lyft ur strålkastaren.
    4:lossa kontakten

Voila, gjort på under 2 min sen har du gott om plats att byta lampa
  • épouse

vart ligger låshaken? Är det låshaken till sockeln förresten?

Tack för tipset också.

• Robban

Det sitter en låshake (av plast) på strålkastarna. Alltså inte den till sockeln
    Rakt under "gummi-justerskruvarna" till huven(låter skumt, hoppas du förstår vad jag menar iaf), kan vara svår att se.
    När du monterar tillbaks, se till att styrpinnen hamnar rätt och att låshaken låser.
    Hoppas det går bra

Svar på tråden Har SAAB dödslängtan?