• Cinsaga

Läxhjälp i matte - svårt ifall föräldrar och barn räknar på olika sätt ?

Håller på med ett matteprojekt där jag skriver om hur föräldrar med andra sätt att räkna ( t ex ifall man kommer från ett annat land ursprungligen , där man använder andra uppställningar o sv ) upplever det då de hjälper sina barn med matteläxan.

Räknar du på ett annat sätt än ditt barn ?
    Upplever du det som en tillgång eller blir det en jobbigare situation då du hjälper ditt barn med matteläxan ?

Vore intressant att veta hur DU upplever det !

• Svar på tråden Läxhjälp i matte - svårt ifall föräldrar och barn räknar på olika sätt ?
  • Ciccilionaa

Frågan är intressant.
    En fråga av nyfikenhet vilken åldersgrupp/år tänker du främst på?
    På elever som har/ska få betyg eller yngre?

• eec82

jag brukar hjälpa min brorsån men inte mitt barn, men svarar iaf. Vi lär oss inte på samma sätt men jag försöker förklarapå det sättet som han förstårbäst. Omhan inte förstår å ställer upp som i skolboken å tycker mitt sätt är lättare el om båda e krångliga försöker vi på ett tredje om degår osv. Tycker de ären tillgång om man har olika sätt men om barnet inte vill lära el förstå på ett sätt får man ta ett annat.

• eec82

jag brukar hjälpa min brorsån men inte mitt barn, men svarar iaf. Vi lär oss inte på samma sätt men jag försöker förklarapå det sättet som han förstårbäst. Omhan inte förstår å ställer upp som i skolboken å tycker mitt sätt är lättare el om båda e krångliga försöker vi på ett tredje om degår osv. Tycker de ären tillgång om man har olika sätt men om barnet inte vill lära el förstå på ett sätt får man ta ett annat.

• nano

Vet att jag och min låtsas mamma satt som två frågetecken över min lillasysters matteläxa när hon var runt 8-9 år (jag är 9 år äldre) Hon skulle räkna på något specielt sätt (kallades något) men det fanns ingen förklaring och varken jag eller min låtsasmamma berep ett svatt. (Hon jobbar på fritids så helt borta när det kommer till skolan är hon inte ändå)

Har hört om många "vanliga" föräldar/vuxna som inte begriper hur det är tänkt att man ska räkna, ofta på barn i lågstadieålderns läxor. Då ska dom ju räkna på ett specielt sätt oftast och det kan skilja sig jättemycket på 5-10 år.

• Cinsaga

Tack för svaren. Tänker mest på de "lägre åldrarna", alltså från åk 1 -6.
    Själv tror jag att alla sätt är bra att förklara på, men att det kan bli problem ifall man använder att läromedel som bara använder sig av en metod, och där barnen vill göra på just DET sättet. Då får man försöka kolla i boken hur man gör eller helt enkelt be läraren att gå igenom det - t ex för alla föräldrar på ett föräldramöte eller bara för den som vill.

Och för de flesta föräldrar blir ju t ex division annorlunda än då man själv lärde sig - det har ju gått från liggande stolen till trappan till att man mest räknar med sk kort division.

• Starkast

Än så länge har det varit en tillgång. Mitt barn är oerhört lättlärd och lär sig olika sätt helt utan problem. Men går bara i ettan än så länge...

• sunsed1

Att kunna räkna på olika sätt uppfattar jag som tillgång.

När jag ska förklara hur saker och ting hänger ihop bryr jag mig inte om vilket sätt man räknar numera på. Utan helt praktiskt ritar, mäter upp, delar, klipper stor papper i små delar, räknar steg framåt, bakåt, från positiva tal till noll och sen till negativa tal osv.

Jag tror på att när barnet väl har förstått sambandet hur det ligger till och på vilket sätt kan den givna uppgiften användas i praktiken spelar det ingen roll vilket sätt man använder sig av. Så länge man kan förklara hur man kom till svaret.

Men vissa begrepp min dotter kommer hem med kan ändå göra mig konfunderat. Som en gång hon nämnde "10 kompisar". Hon mindes inte vad det stod för och jag hade ingen aning så jag kunde varken visa eller bevisa samband till henne.

frustrerande för jag är van att få svar snabbt. Då fick vi snällt vänta tills nästa morgon så fröken förklarade för mig. )

• nano
    Cinsaga skrev 2009-05-26 21:45:02 följande:
    Tack för svaren. Tänker mest på de "lägre åldrarna", alltså från åk 1 -6. Själv tror jag att alla sätt är bra att förklara på, men att det kan bli problem ifall man använder att läromedel som bara använder sig av en metod, och där barnen vill göra på just DET sättet. Då får man försöka kolla i boken hur man gör eller helt enkelt be läraren att gå igenom det - t ex för alla föräldrar på ett föräldramöte eller bara för den som vill. Och för de flesta föräldrar blir ju t ex division annorlunda än då man själv lärde sig - det har ju gått från liggande stolen till trappan till att man mest räknar med sk kort division.
    Precis det där har vi vart med om, jag tycker att det borde vara lite mer "standard" att gå igenom sånt på föräldramöten.
  • humma

Vår äldsta dotter går i fyran och de hade en genomgång av de olika räknesätten som praktiseras nu på ett gemensamt föräldra/elev-möte. Det var trevligt, lärorikt och väl behövligt!

• Cocarola

Jag lär mig det sätt som dottern håller på att öva innan jag hjälper henne. Deras matematikövningar är väldigt väl genomtänkta, och att hoppa över vissa steg eller lära sig andra sätt skulle stjälpa den avsedda pedagogiken.

Tex så gjorde de övningar där jag kände att det skulle vara så mycket bättre att ställa upp talen (på mitt gamla skolsätt) så att man kan "låna" från tiotal och hundratal, men jag höll mig i schack och följde lärarens anvisningar. Det dröjde inte länge så fick barnen lära sig att ställa upp talen på det sätt jag ville, övningarna innan hade varit ett mellanled för att lära barnen förstå hur "lånandet" fungerar.

Jag tycker att mycket varit nytt för mig, som "skriftlig huvudräkning", 10-kompisar, etc, men vi brukar få god information på föräldrarmötena om vad barnen ska hålla på med och vilka mål som ska uppnås.

• Cinsaga

Låter bra det !!!

Men egentligen så är jag ute efter ifall man räknar på något helt annorlunda sätt i något annat land ? Någon som vet, och som kan tipsa ?

Skönt att höra att ni hjälper era barn med läxorna, och att ni engagerar er. Precis som det ska vara !

Svar på tråden Läxhjälp i matte - svårt ifall föräldrar och barn räknar på olika sätt ?